بازگشت تیم مذاکراتی بایدن به خاورمیانه

مدیر سازمان سی‌آی‌ای و مشاور ارشد بایدن جهت فشار آوردن برای توافق برقراری آتش‌بس و آزادی اسرای اسرائیلی به خاورمیانه می‌روند.
تصویر بازگشت تیم مذاکراتی بایدن به خاورمیانه

به گزارش سایت خبری پرسون، یک مقام آمریکایی و دو منبع آگاه خبر دادند که بیل برنز، مدیر سازمان سی‌آی‌ای و برت مک‌گورک، مشاور ارشد جو بایدن در امور خاورمیانه برای حصول توافق آتش‌بس و آزادی اسرای اسرائیلی در غزه به خاورمیانه سفر خواهند کرد.

به نوشته اکسیوس، منابع آگاه خبر دادند که این سفر بخشی از تلاش همه‌جانبه دولت بایدن برای دستیابی به پیشرفت در جهت توافق بوده و در حالی انجام می‌گیرد که اسرائیل حملات جدیدی در نزدیکی اردوگاه پناهندگان البریج در غزه انجام داده است.

سفر مقامات آمریکایی پس از سخنرانی جمعه هفته گذشته بایدن صورت می‌گیرد که در آن، او پیشنهاد اسرائیل برای توافقی که منجر به آزادی اسرا و برقراری آتش‌بس در غزه می‌شود را مطرح ساخت.

طبق گفته دو منبع مطلع از این دیدار، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در روز سه‌شنبه با خانواده‌های اسرای آمریکایی در غزه دیدار کرد. این منابع می‌گویند که سالیوان به خانواده‌های اسرا گفته که دولت بایدن از همه ابزارهای خود برای فشار بر حماس جهت پذیرش توافقی که بایدن در سخنرانی خود مطرح ساخت، استفاده می‌کند.

ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر در بیانیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که قطر پیشنهاد اسرائیل برای تبادل اسیران را «که منعکس‌کننده اصول مطرح‌شده در سخنرانی بایدن بوده» را دریافت کرده و آن را به حماس تحویل داده است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور در روز سه‌شنبه با شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان سعودی گفت‌وگو داشت و بر این نکته تأکید کرد که حماس «باید بدون تأخیر بیشتر توافق را بپذیرد».

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید نیز در نشست خبری روز سه‌شنبه با خبرنگاران گفت که این پیشنهاد روز پنجشنبه هفته گذشته و پیش از سخنرانی بایدن به حماس ارائه شده است.

اسامه حمدان، یکی از مقامات ارشد حماس به الجزیره گفت که مواضع اسرائیل در مورد توافق اسرا با سخنرانی بایدن همخوانی ندارد. او افزود که پیشنهاد اسرائیل خواسته‌های حماس مبنی بر پایان جنگ و خروج کامل ارتش اسرائیل از غزه را برآورده نمی‌کند. او گفت که اسرائیل فقط می‌خواهد مرحله اول توافق را برای آزادی برخی اسرا اجرا کرده و سپس به جنگ ادامه دهد.

حمدان هشدار داد: «بدون موضع شفاف اسرائیل در مورد پایان‌دادن به جنگ و خروج از غزه، توافقی حاصل نخواهد شد».

منبع: اکو ایران

681230