هشت مشکل رایج دوران نوجوانی کدامند؟

اگر شما هم نوجوانی در خانه دارید، به احتمال زیاد متوجه شده اید که آنان در مقطعی خاص با مشکلات رایجی روبرو می شوند که عمدتاً هم در این مرحله از زندگی شان ظاهر می شوند. آگاهی از این مشکلات و نحوه مواجه والدین با آنها می تواند در رفع این مشکلات بسیار کارساز باشد.
تصویر هشت مشکل رایج دوران نوجوانی کدامند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، پسر نوجوان شما اخیرا با پدرش زیاد درگیر می شود، قلدری می کند، شاخ و شانه می کشد و صدای دو رگه اش را بلند می کند؟ دختر نوجوان تان دائم جلوی آینه با جوش های صورت اش ور می رود، بیشتر اوقات گوشی به دستْ خودش را در اتاقش حبس می کند، و تا شما یک کلمه می گویید، در اتاقش را می کوبد و قهر می کند؟ فضای خانه متشنج شده است؟! خونسرد باشید؛ همه ی این رفتارها طبیعی اند ، صبور و مهربان باشید تا در کنار فرزندان تان به خوبی از این مراحل عبور کنید.

اگر شما هم نوجوانی در خانه دارید، به احتمال زیاد متوجه شده اید که آنان در مقطعی خاص با مشکلات رایجی روبرو می شوند که عمدتاً هم در این مرحله از زندگی شان ظاهر می شوند. آگاهی از این مشکلات و نحوه مواجه والدین با آنها می تواند در رفع این مشکلات بسیار کارساز باشد.

نوجوانی مرحله ی خاصی در زندگی هر کسی است . در این دوره تغییرات جسمی و روانی بی شماری رخ می دهد. در واقع، نوجوانان اغلب به سختی می توانند با این دوره کنار بیایند، زیرا ممکن است درگیری های مختلفی در خانواده یا محیط های اجتماعی آنها وجود داشته باشد. یکی از کلیدهای رسیدگی به این موقعیت ها، آگاهی از آنها و شناختن شان است.

درست است که اغلب این رویدادها معمولاً در این سن رخ می دهند، اما به این معنی نیست که همه نوجوانان آن را تجربه می کنند. در واقع، هر یک تاریخچه شخصی خود را دارد که بر واکنش آنها به آن موقعیت ها و نحوه برخورد با آنها تأثیر می گذارد.

هشت تا از رایج ترین مشکلات دوران نوجوانی

هشت مشکل شایع در دوران نوجوانی

همه انسان ها وقتی در زندگی با تغییرات ناگهانی مواجه می شوند، احساس سردرگمی می کنند. مثلا تصور کنید کسی شغل اش را از دست بدهد، ابتدا به ساکن واقعا گیج می شود. با شرایطی بحرانی مواجه می شود که باید برای گذشتن از آن آگاهی لازم را اشته باشد.

نوجوانان را نیز همین طور در نظر بگیرید؛ جسم و روح آنان دستخوش تغییر می شود، از دوران کودکی جدا می شوند و وارد مرحله ای می شوند که با کلی باید و نباید ، هنجار و ناهنجار مواجه می شوند، دوران بلوغ را تجربه می کنند. طبیعی است که گیج شوند و واکنش های متفاوتی نشان دهند.

دقت کنید مرحله ای طاقت فرسا اما کاملاً طبیعی ، مرحله ای با تعارضات مختلف.

اگر نوجوانی در منزل دارید که به تدریج دارد رفتارهای خاصی از خود نشان می دهد، پرخاش می کند، با شما درگیر می شود، بیشتر اوقات اش را در اتاق اش می گذراند، سرش همش تو گوشی اش است ، ممکن است ندانید که چگونه با این تغییرات کنار بیایید. با این حال، مهم است که بدانید هیچ دستورالعمل واحدی وجود ندارد که در همه شرایط برای همه به یکسان کار کند.

اما با نشان دادن عشق و صبر به نوجوانان خود کمک کنید از این لحظات دشوار عبور کند. صبوری و محبت شاه کلید همراهی با نوجوانتان در گذراندن این دوران است.

هشت مشکل رایج دوران نوجوانی کدامند؟ ( + راهکارهایی برای والدین)

چگونه رایج ترین مشکلات دوران نوجوانی را تشخیص دهیم؟

در زیر به هشت مورد از رایج ترین مسائل مربوط به نوجوانی نگاهی می اندازیم:

1- اضطراب در مورد پذیرش اجتماعی

با فرا رسیدن دوران نوجوانی، اهمیت روابط اجتماعی برای آنها چند برابر می شود. در واقع یکی از دغدغه های اصلی نوجوانان، پذیرفته شدن است. همین احساس است که در بسیاری از موارد، حس ارزشمند بودن یا نبودن را ایجاد می کند. اضطراب در نوجوانان شایع است و آگاهی از آن در مدیدریت این حالت روانی کمک می کند.

بنابر مطالعه ی که رابطه بین فشار همسالان و عملکرد تحصیلی نوجوانان را ارزیابی می کند اغلب از نوجوانان انتظار می رود که به فشار همسالان واکنش مثبت نشان دهند تا از اثرات منفی آن اجتناب کنند. این بدان معنی است که آنها باید نگاهی خوش بینانه در مواجه با همسالان خود داشته باشند. در این صورت است که عملکرد تحصیلی آنها نیز بهبود می یابد و برعکس اگر نوجوانی در ارتباط با همسالانش مشکل داشته باشد عملکرد تحصیلی اش نیز آسیب می بیند. (مولدس و همکاران، 2019)

2- مشکلات عزت نفس

عزت نفس پایین یک تعارض بزرگ در نوجوان است که عوارض و تبعات دیگری نیز به همراه دارد. در واقع، نوجوانان اغلب با تغییرات بدنی خود احساس راحتی نمی کنند و تمایل دارند که از محیط های اجتماعی کناره بگیرند. در نتیجه، آنها احساساتی مانند اضطراب، غم و استرس را تجربه می کنند.

با تأسی از همین نگاه و بنا بر نتیج مطالعات اخیر انجام شده، جنسیت عامل مهمی در عزت نفس نوجوانان است. در واقع، یک تحقیق نوجوان است و دختران نسبت به پسران نگرش منفی بیشتری نسبت وضعیت فیزیکی ناشی از بلوغ خود دارند. یک توضیح احتمالی این است که زنان فشار بیشتری را برای جذاب به نظر رسیدن و خوشایند بودن تجربه می‌کنند.

هشت مسأله رایج دوران نوجوانی کدامند؟ ( + راهکارهایی برای والدین)

3-اختلالات خوردن

بی اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی اختلالاتی هستند که معمولا در سنین نوجوانی بروز می کنند. تغییرات بدن، عزت نفس پایین، فشار اجتماعی و عوامل دیگر باعث ایجاد انحراف در تصویر بدن می شوند. بنابراین اختلالات خوردن یکی از مشکلات تکراری در سنین نوجوانی به ویژه در زنان است

با این حال، ممطالعه ای که توسط لیمبرز، کوهن و گری (2018) انجام شد، نشان داد که اختلالات خوردن نیز به طور قابل توجهی بر مردان تأثیر می گذارد. این مطالعه گزارش داد که در ایالات متحده، 5.5 درصد از جمعیت مردان در معرض خطر بالای ابتلا به اختلالات خوردن هستند. از سوی دیگر، در کانادا، شیوع 1.1 درصدی در بین نوجوانان مشاهده شد. به نوبه خود، در نمونه ای از مردان جوان هلندی، آنها 1.2 درصد غالب بودند.

در مورد دختران، فشار به سمت لاغر به نظر رسیدن و رعایت استانداردهای زیبایی خاص است. از طرف دیگر، پسرها بیشتر تمایل دارند که عضلانی و ورزشکار به نظر برسند. گفتنی است، در هر دو مورد، اختلالات خوردن، تمامیت جسمی و روانی آنها را به خطر می اندازد.

پرخوری و بی اشتهایی هر دو در میان تعارضات نوجوانی برجسته هستند. مراقبت به موقع برای جلوگیری از عواقب جدی ضروری است.

4- تمایلات جنسی

نوجوانی مرحله بیداری جنسیت است. همچنین می تواند منجر به مشکلات خاصی شود. به عنوان مثال، برخی از خانواده ها رابطه جنسی را به عنوان یک موضوع تابو در نظر می گیرند. بنابراین، به نوجوانان اطلاعات کافی در مورد آن داده نمی شود. همچنین ممکن است نوجوان در بحث درباره این مسائل با والدین یا سایر اعضای خانواده احساس راحتی نکند.

عدم آموزش جنسی می تواند جوانان را در معرض بیماری های مقاربتی و حاملگی های ناخواسته قرار دهد. همچنین، جنسیت یک مشکل رایج در این مرحله است، زیرا نوجوانان تازه شروع به کشف خود می کنند. علاوه بر این،کسانی که خود را همجنسگرا یا دوجنسه می دانند ممکن است با طرد شدن از طرف محیط خود مواجه شوند.

هشت مسأله رایج دوران نوجوانی کدامند؟ ( + راهکارهایی برای والدین)

5- رفتارهای پرخطر

یکی از جنبه های جالب مغز این است که زمان زیادی برای رشد کامل آن صرف می شود. در واقع، قشر جلوی مغز تا سن 25 تا 30 سالگی به طور کامل رشد نمی کند. در مغز، قشر جلوی مغز مسئول استدلال، تصمیم گیری و سایر عملکردهای اجرایی است

به همین دلیل در دوران کودکی و نوجوانی معمولاً احساسات بر رفتار آنها غالب است. بنابراین، جوانان بیشتر به رفتارهای پرخطر مانند مصرف مواد مخدر یا فعالیت های خطرناک دست می زنند.

6- درگیری با والدین

گاهی اوقات، والدین یا سایر اعضای خانواده نمی توانند تغییراتی را که نوجوانانشان تجربه می کنند به خوبی تحمل کنند. این اغلب به این معنی است که درگیری بین والدین و فرزندان می تواند در خانه مکرر شود و بر روابط آنها تأثیر بگذارد.

در حالی که برای شما به عنوان یک والدین مهم است که برای محافظت از فرزندان خود محدودیت هایی تعیین کنید، اما این محدودیت ها باید انعطاف پذیر باشند. در حالت ایده آل، شما باید توافقاتی را ببندید که هر دوی شما را راضی کند. به عنوان مثال، اگر نوجوان شما می خواهد آخر هفته با دوستان خود بیرون برود، اشکالی ندارد که اجازه دهید، اما فقط تا زمان مشخصی. به این ترتیب آنها سرگرم می شوند اما در یک زمان معقول به خانه باز می گردند.

7-اختلالات روانی

تغییرات در سطوح مختلف مرتبط با نوجوانی را می توان به عنوان عوامل خطر در رابطه با سلامت روان مطرح کرد. در این مرحله از زندگی، معمولاً اولین علائم اختلالات روانی ظاهر می شود. به همین دلیل، ضروری است که والدین از تغییرات ناگهانی و غیرعادی در رفتار فرزندان خود آگاه باشند.

هشت مسأله رایج دوران نوجوانی کدامند؟ ( + راهکارهایی برای والدین)

8- پرخاشگری و قُلدری

قلدری یک مشکل در دنیای امروز است. ضمن اینکه در عصر اینترنت و شبکه های اجتماعی این وضعیت در فضاهای مجازی نیز به وجود می آید. در واقع، در سناریوی دوم، به دلیل ناشناس بودن ارائه شده توسط شبکه، وضعیت بدتر است. نوجوانان می توانند هم قلدر و هم قربانی باشند. در هر دو مورد، لازم است اقدام شود

آزار و اذیت دیگران می تواند نشانه درگیری عاطفی باشد که باید به طور حرفه ای با آن برخورد کرد. از سوی دیگر، می دانیم که قربانی قلدری عواقب منفی هم بر سلامت روان و هم بر سلامت جسمی دارد.

سخن پایانی:

همواره این امکان وجود دارد که تغییرات در دوران نوجوانی منجر به اختلاف نظرهای مداوم بین والدین و فرزندان شود.مشکلات در دوران نوجوانی همیشه یکسان نیست.
با آگاهی از این وضعیت، خونسرد و صبور باشید. این مرحله هم می گذرد.

در نهایت، به عنوان یک والدین، باید به خاطر داشته باشید که رایج ترین مشکلات در دوران نوجوانی برای همه یکسان نیست. بنابراین، باید از مقایسه با سایر کودکان هم سن و سال آنها یا حتی با تجربه خود در دوران جوانی خودداری کنید.

بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که فضای امنی برای نوجوانان فراهم کنید تا نگرانی های خود را بیان کنند و راه حلی بیابند.

منبع: سواد زندگی

681085