۳.۵ کیلومتر از آزادراه مرند-جلفا با حضور دبیر شورای عالی مناطق آزاد افتتاح شد

طرح بخش دوم آزادراه مرند- جلفا از طرح های مهم جاده‌ای آذربایجان شرقی با همت دولت سیزدهم تکمیل شد و امروز ۳.۵ کیلومتر آن (حدفاصل کیلومتر ۱۶ تا ۱۹.۵) با ۲هزار میلیارد ریال هزینه با حضور دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور افتتاح شد.

تصویر ۳.۵ کیلومتر از آزادراه مرند-جلفا با حضور دبیر شورای عالی مناطق آزاد افتتاح شد

به گزارش سایت خبری پرسون از تبریز، حجت الله عبدالملکی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، روز یکشنبه با اشاره به سالگرد ارتحال امام راحل، گفت: امام راحل از سال ۱۳۲۱ ایده انقلاب و ایجاد حکومت اسلامی را مطرح کردند و ۴۷ سال قبل به پشتیبانی ملت و امت برگزیده ایران به پیروزی رسیدند.

وی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی، عصر جدیدی در کل تاریخ بشریت رقم خورد و نتیجه آن اتفاقات بزرگی در عرصه انسانیت بود که قدم اساسی و پایانی آن، زمینه سازی ظهور حضرت ولیعصر (عج) است.

یکی از ویژگی‌های شخصیتی رییس جمهور شهید، احترام ویژه به مردم بوده و ذوب شدن در بین توده مردم بود.وی ادامه داد: اصول کاری و گفتمان آیت الله رییسی نیز مبتنی بر همین مسیر بوده و یکی از ویژگی‌های شخصیتی رییس جمهور شهید، احترام ویژه به مردم بوده و ذوب شدن در بین توده مردم بود.

عبدالملکی گفت: آیت الله رئیسی، رضایت مردم را در طول رضایت خدا می‌دانستند با اخلاص خود با مردم تعامل می‌کردند و به هیچ عنوان دنبال محبوبیت نبودند و مصلحت مردم را دنبال می‌کردند که یک الگو برای تمام کارگزاران به حساب می‌آید.

۳.۵ کیلومتر از آزادراه مرند-جلفا با حضور دبیر شورای عالی مناطق آزاد افتتاح شد

وی ادامه داد: ذره‌ای حب ریاست در این مرد وجود نداشت، جاه طلبی و تلاش برای کرسی‌های بالاتر در تمام انسان‌ها وجود دارد اما در تمام مسئولیت‌ها به جز آستان قدس که بخاطر علاقمندی و عشق به امام رضا(ع) حضور داشتند، خدا را شاهد بگیریم که تمایل و رغبتی به قبول مسئولیت نداشتند.

وی ادامه داد: سه سال پیش زمانی که در قوه قضاییه حضور داشتند به رغم دعوت‌ها برای حضور در کرسی ریاست جمهوری امتناع کردند و هیچ تمایل و ولع دنیوی برای ریاست جمهوری نداشتند فقط برای ادای تکلیف و ایجاد وحدت و اتحاد آمدند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خطاب به نامزدهای ریاست جمهوری نیز گفت: دوستانی که در حال ثبت نام برای کرسی ریاست جمهوری هستند، یادشان باشد که سه سال قبل آیت الله رئیسی برای وحدت آمدند و امروز نیز باید این وحدت باشد و نباید افتراق شکل بگیرد زیرا نتیجه آن ناامیدی مردم و سخت شدن کار اجرایی کشور است، باید به یک نامزد شایسته و ادامه دهنده راه شهید آیت الله رئیسی به وحدت برسند.

رئیس جمهور شهید بیش از تمام روسای جمهور ماقبل خود به موضوع مناطق آزاد اهتمام داشت

وی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور شهید بیش از تمام روسای جمهور ماقبل خود به موضوع مناطق آزاد اهتمام داشت و ظرفیت بالای این مناطق و توان جذب بالای سرمایه گذاری آن را مطرح می‌کردند بر حیطه این مناطق شناخت داشتند و آن‌ها را سکوی پیشرفت کشور می‌دانستند.

وی با بیان اینکه منشوری متشکل از دیدگاه‌ها رییس جمهور شهید در رابطه با مناطق آزاد در حال تدوین است، گفت: پس از دستور ریاست جمهوری، ۲ راهبرد در مدیریت مناطق آزاد شامل مردمی سازی و جهانی سازی در دستور کار قرار گرفت‌ که در راهبرد مردمی سازی، تسهیل گری برای سرمایه گذاران، ارتقای رفاه اهالی منطقه و منتفع شدن تمام مردم کشور از ظرفیت مناطق و در راهبرد جهانی سازی نیز قرار گرفتن مناطق آزاد به عنوان نقاط برجسته اقتصادی در سطح بین الملل مطرح است.

عبدالملکی ادامه داد: سال گذشته بیش از هفت هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال تقاضا برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور داشتیم که یکهزار و ۳۳۰ هزار میلیارد ریال آن محقق شد که معادل سه برابر سرمایه گذاری محقق شده سال قبل تر از آن است، امسال نیز برای سه برابر شدن این رقم و رسیدن به رقم چهار هزار میلیارد ریال برنامه داریم.

وی گفت: عمده بودجه مناطق آزاد در حوزه کارهای عمرانی هزینه می‌شود که بهبود زیرساخت‌های سرمایه گذاری، رفاهی و جهانی سازی را شامل می‌شود و طرح افتتاح شده امروز نیز در راستای هر سه این زیرساخت‌ها است.

۳.۵ کیلومتر از آزادراه مرند-جلفا با حضور دبیر شورای عالی مناطق آزاد افتتاح شد

یکی از حلقه‌های مفقوده مناطق آزاد، شریان‌های ارتباطی است

تراب محمدی، سرپرست استانداری آذربایجان شرقی نیز اظهار کرد: یکی از حلقه‌های مفقوده مناطق آزاد، شریان‌های ارتباطی است که باید در ابتدای تشکیل منطقه آزاد ارس، این راه اصلی ساخته و بسیاری از مشکلات منطقه نیز تا به حال رفع می‌شد.

وی افزود: ظرفیت‌های گردشگری منطقه آزاد ارس برای توسعه این منطقه کافی‌ است چون که این منطقه یکی از بزرگترین مناطق آزاد کشور بوده و به واسطه ۲ اثر تاریخی ثبت جهانی شده شامل کلیساها و ژئوپارک ارس، می‌تواند گردشگران را از کشورهای دیگر جذب کند.

وی با اشاره به ظرفیت صنعتی این منطقه نیز گفت: امروز بیش از سه کیلومتر از باند دوم جاده مرند-جلفا افتتاح شده و سه کیلومتر نیز تا هفته دولت به اتمام می‌رسد که امیدواریم ۶ کیلومتر باقیمانده نیز به زودی تکمیل شود زیرا بیشترین منافع تکمیل این راه به خود منطقه می‌رسد.

محمدی با تاکید بر اینکه منطقه آزاد ارس و راه و شهرسازی باید با همکاری یکدیگر ۶ کیلومتر باقیمانده این مسیر که تعهد وزارت راه است را نیز تمام کنند، گفت: تعدادی نقاط حادثه خیز نیز در مسیر تبریز تا جلفا داریم که باید برطرف شوند طوری که گردشگران و سرمایه گذاران با آسودگی خاطر و ایمنی راه تردد کنند تا شاهد پیشرفت شهرها و منطقه آزاد به خصوص با هدف محرومیت زدایی روستاهای مرزی باشیم.

وی افزود: از نظر تامین منابع نیز استانداری تلاش می‌کند تا در حد مقدورات خود کمک کند.

۳.۵ کیلومتر از آزادراه مرند-جلفا با حضور دبیر شورای عالی مناطق آزاد افتتاح شد

پیمانکار طرح قول داده تا سه کیلومتر نهایی این مسیر را تا هفته دولت به اتمام برساند

مجید کیانی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس نیز در این آیین اظهار کرد: یکی از مهمترین وظایف مدیران، تعیین اولویت‌ها است، از روز اولی که به منطقه آمدیم، به همراه هیئت مدیره سازمان متوجه شدیم که این طرح جزو اولویت‌های سازمان بوده اما مورد غفلت واقع شده است.

وی افزود: در تعاملی که با راه و شهرسازی داشتیم مقرر شد تا ۳۵ کیلومتر این مسیر را منطقه آزاد و باقی را مجموعه راه و شهرسازی تکمیل کند.

وی تاکید کرد: پیمانکار طرح قول داده تا سه کیلومتر نهایی این مسیر را تا هفته دولت به اتمام برساند.

کیانی گفت: این جاده در سال گذشته، بخش عمده‌ای از تردد خودرویی منطقه را شامل می‌شد اما متاسفانه شاهد تصادفات سنگینی در این محل بودیم بر این اساس ما با وجود محدودیت منابع، این طرح را در اولویت قرار دادیم.

وی با اشاره به پیگیری‌های شهید آیت الله آل هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی برای رفع معارضات این پروژه، گفت: ایشان با حضور در منطقه مشکلات و معارضات مربوطه را پیگیری و حل کردند.

اکنون تعداد ۲۸ پروژه در منطقه آزاد ارس در حال انجام است

خلیل اله صدر نورمحمدی، معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد ارس نیز اظهار کرد: پروژه‌های عمرانی در سه حوزه زیرساخت‌های گردشگری، توسعه صنایع و آبادانی و توسعه منطقه تقسیم بندی می‌شوند که پروژه امروز مشترک بین سه حوزه است.

وی افزود: ۳۵ کیلومتر از این مسیر در تعهد سازمان بود که در دولت‌های مختلف کار و سپس راکد مانده اما در دولت مردمی آیت الله رئیسی در دستورکار قرار گرفت و با تکمیل بخش مهمی از آن، امروز سه کیلومتر دیگر افتتاح شد.

وی افزود: اکنون تعداد ۲۸ پروژه در منطقه آزاد ارس به ارزش یازده هزار میلیارد ریال در حال انجام است و اولویت اتمام پروژه‌های بالای ۵۰ درصد پیشرفت است که شامل پیاده راه ساحلی و ورزش‌های ساحلی، فرهنگسرا و ورزشگاه خداآفرین، توسعه صنایع پاک و سنگین، مدارس، میادین، شبکه فاضلاب شهری و پارک‌ها است.

به گزارش ایرنا، منطقه آزاد ارس در شمال غرب کشورمان و در مجاورت جمهوری آذربایجان و ارمنستان قرار گرفته است و با وسعت ۵۱ هزار هکتار ۱۳۷ کیلومتر با تبریز فاصله دارد.

این منطقه آزاد در کنار ظرفیت های صنعتی و کشاورزی به جهت موقعیت طبیعی و دارا بودن آثار تاریخی مستعد رونق بخش گردشگری است .

منبع: ایرنا

681075