خطرات داروهای خواب آور در سالمندان

کارشناس اداره کل دفتر نظارت و پایش فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو گفت: بیماران پلی فارماسی که ۵ دارو یا بیشتر در منزل مصرف می‌کنند حتماً باید لیست دارویی خود را همراه داشته باشند.
تصویر خطرات داروهای خواب آور در سالمندان

به گزارش سایت خبری پرسون، الناز ذوقی افزود: سالمندان نسبت به وقوع عوارض جانبی ناشی از تداخلات دارویی آسیب پذیرترند و در این دسته از بیماران به ویژه در مورد داروهایی که باعث افت هوشیاری می‌شوند، به دلیل ریسک سقوط و شکستگی باید در مورد تداخلات دارویی احتیاط کنند.

وی ادامه داد: تداخلات دارویی به این معنی است که اثرات یک دارو تحت تأثیر یک داروی دیگر، غذا، عوامل شیمیایی یا بیماری‌ها و شرایط زمینه‌ای تغییر یابد. به بیمارانی که بیش از ۵ دارو در منزل مصرف می‌کنند و همچنین بیماران مسن که به عوارض ناشی از تداخلات دارویی حساس‌تر هستند، پیشنهاد می‌شود در هنگام ویزیت پزشک یا در صورت نیاز به بستری شدن در بیمارستان کیسه داروهای خود را به همراه داشته باشند و در زمان ترخیص در خصوص ادامه مصرف داروهای قبلی از پزشک یا داروساز سوالات خود را بپرسند.

کارشناس اداره کل دفتر نظارت و پایش فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو با بیان اینکه داروهای خواب آور به صورت گسترده برای سالمندان تجویز می‌شود، خاطرنشان کرد: مصرف چند داروی مختلف با اثرات آرام بخش، خواب آور و داروهایی که باعث افت هوشیاری، کاهش فشار خون و کاهش قند خون می‌شوند ممکن است این بیماران را با خطر زمین خوردن و سقوط مواجه کنند که می‌تواند باعث شکستگی، دررفتگی استخوان، ضربه مغزی و ناتوانی بیماران شود که عواقب زیادی را برای بیمار و سیستم سلامت در پی خواهد داشت.

منبع: مهر

681002