این عوارض داروی رمدسیویر را جدی بگیرید

داروی رمدسیویر داروی مخصوص افراد مبتلا کرونا است.داروی رمدسیویر داروی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن در مقابل کرونا است.
تصویر این عوارض داروی رمدسیویر را جدی بگیرید

به گزارش سایت خبری پرسون، داروی رمدسیویر داروی مخصوص افراد مبتلا کرونا است.داروی رمدسیویر داروی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن در مقابل کرونا است. داروی رمدسیویر موجب اختلال در کبد می شود. دیگر عوارض داروی رمدسیویر را در ادامه این مطلب بخوانید.

دکتر مؤید علویان با اشاره به اینکه بیماری کرونا عوارض ناشناخته ای دارد و به تدریج عوارض کرونا روی بدن روشن تر می شود گفت: متأسفانه کووید عوارض کبدی دارد و باعث افزایش خفیف در آنزیم های کبد شده و حتی نارسایی کبد ایجاد می کند.

وی اضافه کرد: داروهایی مانند رمدسیویر هم که به عنوان داروهای تقویت کننده سیستم ایمنی بدن تجویز می شوند و تغییراتی در نحوه برخورد ویروس با بدن ایجاد می کنند، می توانند عوارضی را در کبد ایجاد کنند و باعث تشدید عوارض کبدی و آنزیم های کبدی شوند.

این فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد خاطرنشان کرد: خوشبختانه عوارض داروهای کرونا روی کبد در اکثر موارد قابل برگشت است و منجر به عوارض دراز مدت نمی شود. معمولا پزشکان با کنترل آزمایشات مختلف ارگان های مختلف مانند کبد می توانند بر این مشکلات و عوارض غلبه کنند.

علویان تأکید کرد: افراد چاق ، افرادی که کبد چرب دارند و دیابت دارند بیشتر در معرض آسیب این عوارض داروهای کرونا هستند و نیاز به کنترل بیشتری دارند.

رئیس هیات مدیره نظام پزشکی تهران گفت: پزشکانی که داروهایی چون رمدسیویر را تجویز می کنند، مراقبت های لازم را از بیمار انجام می دهند و یکی از این مراقبت ها بررسی وضعیت کبدی پس از دریافت آمپول رمدسیویر است.

افزایش قند خون، افت فشار خون، تهوع، تب و لرز، تعریق، عوارض کلیوی و کبدی از عارضه‌های احتمالی این دارو است اما در شرایطی که کرونا می‌تواند افراد را به کام مرگ بکشد استفاده از رمدسیویر توصیه می‌شود.

داروی رمدسیویر چیست؟

رمدسیویر (Remdesivir‎) یکی از پرمصرف‌ترین داروهای درمان کرونا در ایران است که با وجود عوارض کلیوی و کبدی تزریق می‌شود و خطر مرگ را در برخی از مبتلایان به کووید-۱۹ کاهش می‌دهد.

ظرف یک سال و نیم گذشته (تا روز ۲۱ مرداد ۱۴۰۰) بیش از ۴ میلیون و سیصد هزار نفر از مردم ایران به انواع سویه‌های ویروس کرونا مبتلا و بالغ بر ۹۶ هزار نفر از آنان جان باخته‌اند. تاکنون هیچ دارویی برای درمان قطعی کرونا وجود نداشته اما برخی داروها نظیر رمدسیویر که در لیست دارویی وزارت بهداشت قرار گرفت، جهت درمان بیماران حاد استفاده می‌شود.

رمدسیویر (Remdesivir‎) یک داروی ضد ویروس نسبتاً جدید از خانوادهٔ آنالوگ‌های نوکلئوزید است که در آغاز با کد دارویی GS-۵۷۳۴ شناخته می‌شد؛ در سال ۲۰۱۵ اعلام شد نتایج امیدوار کننده ای مبنی بر تأثیر این دارو روی مهار ویروس ابولا در میمون‌های رزوس به دست آمده است.ویروس ابولا نخستین بار در سال ۱۹۷۶ میلادی شناسایی شد و حدود ۳۰۰ نفر را مبتلا کرد که نود درصد این افراد جان باختند.

طی همه‌گیری ویروس ابولا در آفریقای غربی در فاصلهٔ سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ حدود بیست و دو هزار مورد مشکوک به ابولا شناسایی شدند و دست‌کم یازده هزار نفر جان باختند.

محققان بر این باور هستند مخزن طبیعی این ویروس که به‌طور مرگباری در میان انسان‌ها و میمون‌ها در آفریقا شایع است. خفاش‌ها هستند. شیوع و گسترش ویروس ابولا بین انسان‌ها و بین خفاش‌ها و انسان، از طریق مایعات بدن انجام می‌شود.

عوارض داروی رمدسیویر

رمدسیویر را شرکت دارویی گیلیاد جهت درمان بیماری ویروسی ابولا و عفونت‌های ویروس ماربورگ معرفی کرد، اما به‌تدریج مشخص شد که این دارو خاصیت ضد ویروسی علیه سایر ویروس‌های تک‌رشته‌ای RNA از جمله ویروس سین‌سیشیال تنفسی، ویروس خونین، ویروس تب لاسا، ویروس نیپا، ویروس هِندرا و خانوادهٔ کروناویروسها (شامل کروناویروس مرس و سارس) هم دارد.

هم‌اکنون تأثیر این دارو بر روی کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ و عفونت‌های هنیپاویروس در حال مطالعه و بررسی است؛ استفاده از این دارو روند تکثیر ویروس در بدن فرد بیمار را کنترل می‌کند.در آمریکا پس از همه‌گیری کرونا، FDA استفاده از رمدسیویر را برای درمان بیماران بستری شده، تأیید کرد. هرچند استفاده از این دارو در بیش از ۵۰ کشور مجاز اعلام شد، اما بسیاری از کشورها مجوز استفاده از این دارو را صادر نکردند. برای نمونه سازمان بهداشت کانادا، استفاده از رمدسیویر را برای استفاده عمومی، مجاز ندانست.

به طور کلی پزشکان این دارو را امکانی برای درمان قطعی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ تلقی نمی‌کنند، بلکه معتقدند استفاده از آن می‌تواند احتمال بهبود و زنده ماندن برخی بیماران مبتلا به کرونا را افزایش و دوره مداوا را چند روز کاهش دهد.

منبع: گسترش نیوز

366955