فواید حبوبات و سبزیجات برای بدن

بیشتر آش‌ها به دلیل مواد پرخاصیتی که در پخت آنها استفاده می‌شود، غذاهایی سالم و البته کامل محسوب شده و مناسب استفاده در رژیم‌های غذایی خاص هستند. مواد غذایی که هر کدام خواص جداگانه‌ای داشته و استفاده از آنها معمولا به تمامی گروه‌های سنی توصیه می‌شود.

تصویر فواید حبوبات و سبزیجات برای بدن

به گزارش سایت خبری پرسون، آش از آن جهت غذایی کامل نامیده می‌شود که در پخت آن از گروه‌های مختلف غلات، حبوبات، سبزیجات، لبنیات، روغن و بعضا گوشت استفاده می‌شود. اما اینکه این مواد چه خاصیتی دارند و چرا برای بدن لازم هستند، موضوعی است که ما به آن پرداخته‌ایم.

حبوبات، سبزیجات و لبنیات مثلث اصلی تشکیل دهنده انواع آش است که خواص زیر را دارا هستند:

۱: حبوبات: حبوبات تقریبا در تمام انواع آش مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دانه‌های ریز سرشار از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی هستند که برای سلامت بدن مفید است و در انواع رژیم معمولا استفاده می‌شود. حبوبات حاوی مقادیر خوبی از فیبر هستند که به بهبود سلامت دستگاه گوارش کمک کرده و می‌تواند نقش موثری در کاهش وزن داشته باشد.

۲: سبزیجات: مصرف سبزیجات به دلیل داشتن ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر برای سلامت بدن مهم استو استفاده از آنها ارزش غذایی آش‌ها را بالا می‌برد. مصرف کافی سبزیجات می‌تواند از بروز برخی بیماری‌های مزمن مانند دیابت، سرطان، چاقی و بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری کند.

۳:لبنیات: استفاده از لبنیاتی مانند ماست و دوغ علاوه بر داشتن کلسیم، در سوزاندن چربی تاثیر بسزایی دارد و استفاده آنها در برخی از آش‌ها در کاهش وزن مفید است.

اگرچه انواع آش خاصیت بالایی دارد، اما افرادی که به دنبال رژیم غذایی هستند باید در انتخاب و پخت این غذای خوشمزه به نکات زیر توجه کنند:

۱: افراد رژیمی باید آش‌های سبک را انتخاب کنند. آش‌هایی که معمولا حاوی مقدار کمی حبوبات، رشته یا جو و در مواردی هم مقداری گوشت یا مرغ هستند. برخی آش‌ها، حجم بالایی از حبوبات، رشته و حتی برنج دارند و خیلی‌ها آنها را با نان میل می‌کنند. آش‌هایی که با نان خورده می‌شوند، دیگر ویژگی یک غذای کم‌کالری را ندارند و کمکی هم به روند کاهش وزن نمی‌کنند.

۲: افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند آش‌های به اصطلاح ترش مانند آش آبغوره، آش گوجه، آش آلو و ... را می‌توانند در رژیم خود بگنجانند. این آش‌ها کالری کمی داشته، به تحریک ترشحات معده کمک کرده و بهبود هضم و متابولیسم بدن را به همراه دارند.

منبع: روزنامه همشهری

680564