غزه به ویتنام تبدیل شده است

محافل صهیونیستی نگران تبدیل شدن نوار غزه به یک ویتنام برای اسرائیل هستند.
تصویر غزه به ویتنام تبدیل شده است

به گزارش سایت خبری پرسون، روزنامه یسرائیل هیوم در یادداشتی که امروز در آن منتشر شد، معتقد است اگر واقعا اسرائیل جنگ استقلال دوم را (آنگونه که برخی از مسئولینش) اعلام می‌کنند، پشت سر می‌گذارد، روش جنگی فعلی‌اش برای آن اصلا مناسب نبوده و از این طریق امکان رسیدن به پیروزی چه جزئی و چه فراگیر وجود ندارد.

یهودا بلانگا نویسنده این یادداشت تاکید دارد، از زمان آغاز جنگ در غزه هر روز آماری از شمار جنگجویان کشته شده توسط ارتش اسرائیل و تونل‌های کشف و منهدم شده منتشر می‌شود تا حجم تلفات وارد شده به حماس مستند سازی شود.

در ظاهر از اطلاعات و آمارهای منتشر شده توسط ارتش اسرائیل در رسانه‌ها می‌تواند این برداشت را پیدا کرد که حتی با وجود کاهش سطح درگیری اما ارتش اسرائیل به سوی تحقق اهداف خود پیش می‌رود، اما باید اعتراف کرد که آمارها راه صحیحی برای تحقق پیروزی قاطع نیستند.

نویسنده می‌افزاید، در زبان نظامی زیان‌های وارد شده به افراد مسلح یا زیر ساخت‌ها یا اعلام شمار کشته‌ها اقدامات انتقام جویانه توصیف می‌شوند، در حالی که راهبردی که در پس این اعلام‌ها پنهان است به دنبال رساندن دشمن به نقطه فروپاشی است، یعنی تلفات دشمن بیش از ظرفیت باسازی و ترمیمش شود و این دقیقا همان راهبردی است که ظاهرا اسرائیل به دنبال تحقق آن است.

نویسنده بعد از پرداختن به تاریخچه این راهبرد نتیجه گیری می‌کند: با این حال این نوع روش جنگی یعنی راهبرد جسد شماری، کارایی چندانی با حماس ندارد، همانطور که این راهبرد برای آمریکا در جنگ علیه ویتکونگ‌ها با شکست مواجه شد و آنها نیز در آنجا مجبور به اعتراف به شکست این راهبرد شدند.

به اعتقاد نویسنده اولا به دلیل آن که اسرائیل قصدی برای تسلط دائم بر این منطقه نداشته و در عین حال تمایلی هم به انتقال حاکمیت این منطقه به ساختار حاکمیتی دیگر به عنوان جانشین حماس ندارد، باعث می‌شود تا بعد از پایان ماموریت جنگی (جستجو و انهدام) از آنجا عقب نشینی کرده و همین امر باعث می‌شود تا خلأ به وجود آمده در منطقه را مجددا حماس پر کند.

دوما: اسرائیل اصولا به طور دقیق آماری از شمار نیروهای حماس که در غزه وجود دارند (چه نیروی مسلح و حامیان و اعضا) ندارد و به استثنای تعداد محدودی از نیروهای حماس اکثر این افراد مسلح با لباس غیر نظامی هستند و این نکته دشواری زیادی را برای مشخص کردن نقطه فروپاشی ایجاد می‌کند.

منبع: تسنیم

680387