به گزارش سایت خبری پرسون، بازنشستگان و وظیفه بگیران متقاضی این خدمت می توانند برای ثبت آنلاین «درخواست برقراری و انصراف» از یکم خرداد ۱۴۰۳ به مدت سه ماه تا ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ طبق سال های گذشته اقدام کنند.
بر این اساس، بازنشستگان می توانند در دوره زمانی مشخص شده با ورود به سامانه ثبت نام آنلاین که به صورت لینک ثابت در صفحه اصلی سایت اطلاع رسانی (cspf.ir) و همچنین درگاه خدمات الکترونیک صندوق (eservices.cspf.ir) فعال می شود، اقدام کنند.
دراین گزارش اعلام شده است، اطلاعات تکمیلی و زمان پذیرش اسناد درمانی مربوط به سال ۱۴۰۳ متعاقباً به اطلاع بازنشستگان خواهد رسید.
علیرضا نمازی ، با بیان اینکه شرکت آتیهسازان حافظ به مدت ۱۱ سال است که با صندوق سازمان تامین اجتماعی در راستای پوشش بیمه تکمیلی درمانِ پنج میلیون نفر عضو قرارداد دارد، به جزئیات قرارداد بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲ اشاره و بیان کرد: براساس قرارداد سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲ که میان کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمریبگیر سراسر کشور و شرکت بیمه آتیهسازان حافظ صورت گرفته، مبلغ بیمه تکمیلی در این قرارداد با قیمت ۳۰۵ هزار تومان برای هر نفر به صورت ماهانه تعیین شده است.
وی ادامه داد: ۵۰ درصد از این ۳۰۵ هزارتومان توسط سازمان تامین اجتماعی و ۵۰ درصد توسط بازنشسته پرداخت میشود. باتوجه به اینکه سازمان تامین اجتماعی باید سهم خود و بازنشستگان را دهم هر ماه پرداخت کند، اما در پرداخت تاخیر دارد؛ بهگونهای که مجموع سرانه اسفند و فروردینماه، معادل ۳۰۰۰ میلیاردتومان از سوی تامین اجتماعی پرداخت نشده است.
مدیرعامل شرکت آتیهسازان حافظ با بیان اینکه شرکت به طور کلی دو نوع پرداختی دارد، تاکید کرد: یکی از انواع پرداختها به دلیل خسارت به بیمهشدگان صورت میگیرد؛ به این معنی که اگر افراد به مراکزی که با شرکت طرف قرارداد نیستند، مراجعه کنند، افراد فرانشیز را از جیب خود هزینه کرده و سپس با ارائه مدارک، خسارت خود را دریافت میکنند. نوع دیگر پرداخت به مراکز درمانی طرف قرارداد است که به میزان تعهد تامین هزینه برای آنها صورت میگیرد.
وی با بیان اینکه تعویق و تاخیر در پرداخت سازمان تامین اجتماعی آتیهسازان را با چالش مواجه کرده است. گفت: بدهی آتیهسازان حافظ به مراکز درمانی تا دیماه تسویه شده است.
نمازی درخصوص پرداخت خسارتها نیز اظهار کرد: شرکت از محل منابع خود تمامی خسارتهای مستقیم بازنشستگان را تا پایان اسفند ماه پرداخت کرده است. البته اگر به نسبت بازه زمانی حق بیمه پرداختی به شرکت آتیهسازان حافظ را مقایسه کنیم، موسسه یک ماه جلوتر از تعهدات خود عمل کرده است. زیرا باوجود اینکه حق بیمه تا بهمنماه دریافت شده اما ثبت خسارات و رسیدگی و پرداخت آن تا پایان اسفندماه صورت گرفته که در صورت دریافت حق بیمه اسفند و فروردین، پرداختها به روز میشود.
مدیرعامل شرکت آتیهسازان حافظ در پاسخ به سوالی درخصوص مدت زمان لازم برای تسویه شرکت بابت پرداخت خسارت با بازنشستگان، بیان کرد: معمولا از زمان تحویل مدارک از سوی بازنشستگان تا زمان پرداخت ۲۰ روز فاصله دارد و زمان تحویل تا رسیدگی به پروندههای بازنشستگان نیز سه روز زمانبر است.
وی در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص علت پایین بودن سقف پوشش هزینه خدمات بازنشستگان، بیان کرد: یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که اطلاعرسانی صحیحی درخصوص بسته ارائه شده به بازنشستگان ارائه نمیشود. در زمان مناقصه بسته موردنظر توسط سازمان تامین اجتماعی مشخص شده بود. بسته خدمتی و سقف پوشش هزینههای هر خدمت را بیمهگزار تعیین میکند که در قرارداد بازنشستگان و مستمریبگیران تأمین اجتماعی نیز کانون عالی و سازمان تامین اجتماعی بر اساس توان مالی جامعه تحت پوشش، اعتبارات در اختیار بسته خدمتی تنظیم و طی فرایند مناقصه، با کمترین قیمت پیشنهادی به شرکت آتیهسازان حافظ واگذار کرد.
رئیس گروه تحول دیجیتال و مهندسی مجدد مدیریت فناوری سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد تقریبا همه اطلاعات نسخهپیچی دارو برای پرداخت غیرحضوری تا کمتر از یک ماه آینده به وزارت بهداشت جهت ارسال به بیمههای تکمیلی انجام میپذیرد.
امیرحسین آخوندی اظهار کرد: در راستای حذف دفترچههای درمانی این سازمان از سال ۱۳۹۹ سرویس ارسال نسخ الکترونیک پیادهسازی و در اختیار بیمه مرکزی و بیمههای تکمیلی قرار داده شد. همچنین جهت اجرای قانون بودجه سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ از سال گذشته ارسال اطلاعات نسخهنویسی و نسخهپیچی الکترونیک به همراه تگ بیمه تکمیلی (در صورت وجود در پایگاه برخط بیمهشدگان) از طریق درگاه دیتاس به سامانه سپاس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام میشود.
وی خاطرنشان کرد: ارسال دادهها به وزارتخانه موصوف به صورت برخط بوده و وقتی بیمار به داروخانه مراجعه میکند، ممکن است به دفعات نسخهپیچی اتفاق بیفتد و در برخی از موارد محدود با تاخیر برای وزارت بهداشت اطلاعات ارسال شود، اما اطلاعات به صورت متداول ارسال میشود.
رئیس گروه تحول دیجیتال و مهندسی مجدد مدیریت فناوری سازمان تامین اجتماعی یادآور شد: در راستای ارسال نسخههای پیچیده شده در داروخانه از طریق درگاه دیتاس به سامانه سپاس وزارت بهداشت، به دلیل وجود مشکل در سرویس IRC سازمان غذا و دارو، امکان ارسال تمامی نسخ الکترونیک به وزارت بهداشت میسر نبوده و صرفا نسخی که کد IRC آنها در سامانههای این سازمان ذخیره هستند ارسال میشود لذا در همین ارتباط مکاتبات متعددی با سازمان مذکور و همچنین وزارتخانه موصوف صورت گرفته تا برطرف شدن موضوع اشاره شده، این سازمان کدینگ IRC را به صورت یکجا در قالب فایلی از وزارت بهداشت دریافت و اقداماتی جهت رفع مشکل کرده که به زودی موارد مرتفع میشود.
آخوندی این را هم گفت که تقریبا همه اطلاعات نسخهپیچی دارو برای پرداخت غیرحضوری تا کمتر از یک ماه آینده به وزارت بهداشت جهت ارسال به بیمههای تکمیلی انجام میپذیرد.
وی افزود: همچنین علاوه بر موارد فوقالذکر، با هدف کمک و تسریع در اجرای حذف کاغذ توسط بیمههای تکمیلی، این سازمان در حال بررسی سرویس ارائه شده بیمه مرکزی بوده که پس از رفع موارد و مشکلات، اقدامات لازم را جهت ارسال مستقیم بر اساس قوانین و ضوابط صورت خواهد داد.
منبع: فردانیوز