اظهارات نیویورک‌تایمز درباره حمله اسرائیل به رفح

«بسیاری از ناظران معتقدند ممکن است به نفع نتانیاهو باشد که رفح را با خاک یکسان کند، زیرا هر چیزی که جنگ را طولانی کند، او را در قدرت نگه می‌دارد، اما این قطعا به نفع اسرائیل نخواهد بود.»
تصویر اظهارات نیویورک‌تایمز درباره حمله اسرائیل به رفح

به گزارش سایت خبری پرسون، نیکولاس کریستوف در بررسی ابعاد جنگ غزه و حمله احتمالی ارتش صهیونیستی به رفح در نیویورک‌تایمز نوشته است: «این دیگر کاملا آشکار است که ارتش اسرائیل نمی‌تواند حماس را ریشه‌کن کند، همانطور که آمریکا طالبان را در افغانستان، ویت‌کنگ‌ها را در ویتنام یا شبه‌نظامیان عراق را نتوانست ریشه کن کند.

گادی آیزنکوت، رئیس سابق ستاد ارتش اسرائیل و یکی از اعضای کابینه جنگ کنونی، اوایل سال جاری هشدار داد که صحبت از "شکست مطلق" حماس یک "داستان بلند" است. به همین ترتیب، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، استدلال کرد که حمله به رفح، مبارزان حماس را از بین نمی‌برد یا به جنگ پایان نمی‌دهد - بنابراین به نظر می‌رسد که تخریب رفح تنها فلسطینی‌های بیشتری را بکشد، جان اسیران اسرائیلی را به خطر اندازد، مردم غزه را برای انتقام مصمم‌تر کند و انزوای فزاینده اسرائیل را به سرعت شکل دهد.»

به نوشته این روزنامه آمریکایی اطلاعات صهیونیست‌ها از اول در مورد غزه ضعیف و اشتباه بود. تل‌آویو حمله ۷ اکتبر را پیش‌بینی نمی‌کرد، بعد با این ادعا و توهم که رهبران حماس در زیر شهر غزه باشند دیوانه‌وار شهر را با خاک یکسان کرد، بعد مدعی شد که زیر خان‌یونس هستند، آن هم نابود شد، حالا نتانیاهو توهم زده که آنها در رفح هستند و این بار با هر حمله‌ای فقط هزاران غیرنظامی دیگر کشته خواهند شد.

واشنگتن معتقد است که رهبر ارشد حماس در غزه، یحیی سنوار، حتی در رفح نیست، بلکه در خان یونس است: «اسرائیل همیشه در مورد حماس اشتباه کرده است. در دهه ۱۹۸۰، دولت اسرائیل به رشد حماس در غزه دامن زد، زیرا فکر می‌کرد می‌تواند میان فلسطینی‌ها اختلاف ایجاد کند و فشارها را برای تشکیل کشور فلسطین کاهش دهد.»

نیویورک‌تایمز می‌افزاید: «اقدام علیه منافع امنیتی خود، مختص اسرائیل نیست. واشنگتن معتقد بود که باید با جنگ در ویتنام و عراق از خود محافظت کند. روسیه بر جنگ در افغانستان اصرار داشت. اسرائیل در سال ۱۹۸۲ به لبنان حمله کرد و در این روند حزب‌الله را که اکنون یکی از دشمنان بزرگ آن است، متولد کرد.

نظامیان اسرائیلی قبلاً در شمال غزه مدعی شدند حماس را در آنجا شکست داده‌اند، اما از همان نقطه بارها و بارها هدف قرار گرفتند، این امر می‌تواند به طور نامحدود ادامه یابد. حمله به رفح بعید است به نفع امنیت اسرائیل باشد، درسی است که نیروهای آمریکایی در عراق آموختند: به تعداد مبارزانی که می‌کشید، توجه نکنید به تعداد مبارزانی که خلق می‌کنید، نگاه کنید.»

آوریل هینس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، در ماه مارس هشدار داد: «احتمالاً درگیری غزه تأثیر نسلی بر فلسطینیان خواهد داشت.»

یک نوجوان ۱۴ ساله فلسطینی در حملات ۲۰۱۴ به غزه می‌گفت: جنگ باعث شد احساس کنیم به هر حال می‌میریم، پس چرا باعزت نمیریم؟ شاید بتوانیم همه اسرائیلی‌ها را بکشیم و بعد بهتر شود.

روزنامه نیویورک‌تایمز در انتها نوشته است: بچه‌های خشمگینی که شاهد از دست رفتن عزیزانشان و نابودی خانه و شهرهایشان هستند تبدیل به کسانی می‌شوند که ۷ اکتبر (طوفان الاقصی) را خلق کردند و می‌کنند. کودکانی که امروز توسط اسرائیل بمباران می‌شوند و گرسنگی می‌کشند، مبارزان دهه بعدی هستند.

منبع: ایسنا

669317