معرفی یکی از مقاصد بازدید گردشگران در نوروز ۱۴۰۳

دیدن موزه فسیل های 20 میلیون ساله در شیرین سو را از دست ندهید

موزه فسیل‌های ۲۰ میلیون ساله فیل‌ دریایی در بخش شیرین‌سو مربوط به دوران میوسین یکی از جاذبه‌های گردشگری بسیار شگرف و جذاب بخش شیرین‌سو شهرستان کبودرآهنگ است که به گفته یک استاد فرانسوی، گونه مشابه این فسیل قبلاً فقط در مراغه کشف شده است.
تصویر دیدن موزه فسیل های 20 میلیون ساله در شیرین سو را از دست ندهید

به گزارش سایت خبری پرسون، همدان شهرستان کبودرآهنگ ۲۳۹ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی دارد و تاکنون ۱۲۹ اثر آن در فهرست آثار ملی ثبت شده و چند بازی بومی محلی و غذای محلی شهرستان نیز برای ثبت در فهرست آثار ناملموس کشور در حال پیگیری است.

تپه باستانی روستای داس‌قلعه، فسیل‌های روستای قراگل و کوه‌های شیرین‌سو، نقوش ۷۰۰۰ ساله کوه‌های قزلجه، حمام تاریخی اکنلو، تپه باستانی کهریز باباحسین، تپه باستانی روستای کوریجان، حمام سنگی باشقورتاران و امامزاده مسجدین از جمله بناهای تاریخی شهرستان کبودرآهنگ هستند.

موزه فسیل‌های ۲۰ میلیون ساله فیل‌ دریایی در بخش شیرین‌سو مربوط به دوران میوسین یکی از جاذبه‌های گردشگری بسیار شگرف و جذاب بخش شیرین‌سو شهرستان کبودرآهنگ است که به گفته یک استاد فرانسوی، گونه مشابه این فسیل قبلاً فقط در مراغه کشف شده است.

شیرین‌سو با مرکز شهرستان کبودرآهنگ ۴۰ کیلومتر فاصله دارد و قرار گرفتن موزه فسیل‌های فیل‌ دریایی ۲۰ میلیون ساله در مجاورت پارک شهر و در مسیر غار گردشگری علیصدر از مزایای این موزه است.

فسیل‌های فیل‌ دریایی ۲۰ میلیون ساله در سال ۱۳۹۳ در جریان بهره‌برداری از معدن سنگ مرمر در دل کوه یاستی‌داغ در جوار شهر شیرین‌سو شهرستان کبودرآهنگ در ۲۰۰ متری شهر و پشت تالاب شیرین‌سو توسط کارگران معدن کشف شد. این فسیل‌ها از بی‌نظیرترین‌ها در کشورند. تعطیلات نوروز بهترین فرصت برای گردشگران است تا از این جاذبه منحصربه‌فرد دیدن کنند.

مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کبودرآهنگ در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه موزه فسیل‌های فیل‌ دریایی یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر شیرین‌سو در استان همدان است، اظهار کرد: دو فسیل فیل‌ دریایی متعلق به دوران میوسین پیشین یعنی ۲۰ میلیون سال قبل، شهریور ماه ۱۳۹۳ در معدن گرانیت در سه کیلومتری شهر شیرین‌سو از توابع شهرستان کبودرآهنگ کشف شدند.

مهدی غلامی افزود: این فسیل‌ها قسمتی از سینه دنده و ستون فقرات این جانور پستاندار دریایی است و سنگ‌واره این فسیل ۱۱۰ در ۸۰ سانتی‌متر است و یک قطعه از فسیل‌ها دارای ۱۶ مهره ستون فقرات و ۲۰ دنده و قطعه دیگری ۲۰ عدد مهره ستون فقرات و ۱۲ عدد دنده قابل شمارش است.

وی با بیان اینکه تالاب شیرین‌سو و فسیل‌های ۲۰ میلیون ساله یکی از جاذبه‌های بسیار عالی برای بازدید گردشگران است، گفت: امسال برای نخستین‌بار در کنار تالاب شیرین‌سو برنامه نوروزگاه برگزار شد که در این برنامه علاوه بر برگزاری جشنواره بادبادک‌ها، گردشگران نوروزی بسیاری از موزه فسیل ۲۰ میلیون ساله فیل دریایی بازدید داشتند.

غلامی با اشاره به شرایط مطلوب فسیل‌های فیل دریایی شیرین‌سو، بیان کرد: در ابتدای کشف فسیل‌های ۲۰ میلیون ساله شهر شیرین‌سو گمان بر این بود که این فسیل‌ها مربوط به فسیل گاو دریایی است، اما بعد از دو سال مطالعه دیرینه‌شناسان مشخص شد که این دو فسیل گاو دریایی نیستند، بلکه متعلق به یک فیل دریایی است. یکی از این فسیل‌ها حدود ۴.۵ تن و دیگری بالای پنج تن وزن دارد. این فسیل‌ها سر ندارند و از جمله قسمت سر این فسیل‌ها براثر برش و انفجار از بین رفته، اما قسمت ستون فقرات و قسمت‌هایی از بدن آن کاملا سالم است.

او ادامه داد: این دو فسیل فیل آبی تنها آثار کشف‌شده در این منطقه نیستند، چراکه منطقه شیرین‌سو بسیار غنی است و سنگ‌واره‌های زیادی در این منطقه وجود دارد و تپه‌ای که فسیل‌ها در آنجا کشف شده، یک مکان تاریخی است.

وی بیان کرد: شهر شیرین‌سو بین دو غار بزرگ و دیدنی دنیا (غارعلیصدر و غار کتله‌خور) قرار گرفته که این امر سبب رونق گردشگری در این منطقه شده است.

غلامی تالاب شیرین‌سو را یکی دیگر از جاذبه‌های شهر شیرین‌سو دانست و اظهار کرد: تالاب انسان‌ساخت و دائمی شیرین‌سو در کنار شهر شیرین‌سو است که هر سال در فصل مهاجرت، پذیرای تعداد زیادی پرندگان آبزی و کنارآبزی است که می‌توان به گونه‌های پرستوی دریایی نوک کلفت، تنجه، لک لک سفید، اردک سرسبز، آن‌قوت، فیلوش، کشیم کوچک، باکلان بزرگ، کشیم بزرگ، اگرت بزرگ، باکلان کوچک، بوتیمار کوچک، پرستو دریایی، خوتکا، آبچلیک پا سرخ، چوب پا، چنگر نوک سرخ، کاکایی سرسیاه، پرستو دریایی نوک‌کاکایی، فلامینگو، کاکایی نقره‌ای و دم جنبانک ابلق اشاره کرد.

وی اضافه کرد: محدوده این تالاب در حدود ۳۰۰ هکتار و وسعت دریاچه آن ۴۳ هکتار است و به‌عنوان منطقه نمونه گردشگری شهرستان دارای مصوبه هیأت وزیران است.

نوروز بهترین فرصت برای بازدید از موزه فسیل‌های فیل دریایی ۲۰ میلیون ساله شهر شیرین‌سو است و می‌تواند یکی از مقاصد بازدید گردشگران در نوروز ۱۴۰۳ باشد.

منبع: ایسنا

624676

مطالب مرتبط