تاریخ زندگی حضرت خدیجه علیها السلام

تاریخ زندگی حضرت خدیجه علیها السلام اگر در جامعه تبیین شود هم در بحث اقتصاد مقاومتی که چندین سال است مطرح شده مفید است. چون یک زنی با آن ثروت آمده و در یک شرایط بسیار ساده زندگی کرده است.
تصویر تاریخ زندگی حضرت خدیجه علیها السلام

به گزارش سایت خبری پرسون، از اصفهان؛ حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا مشتاقیان در یادداشتی نوشت: تاریخ زندگی حضرت خدیجه علیها السلام اگر در جامعه تبیین شود هم در بحث اقتصاد مقاومتی که چندین سال است مطرح شده مفید است. چون یک زنی با آن ثروت آمده و در یک شرایط بسیار ساده زندگی کرده است. هم برای ازدواج آسان مهم است. هم برای بحث تربیت فرزند در کشور مفید است. که ایشان چگونه حضرت زهرا را تربیت کردند. هم برای همسرداری مهم است. چگونه می‌شود محبت و عشق باشد ولو رفاه نباشد. ولو شرایط سختی است و هم برای موضوع دفاع از پیامبر و ولایت مهم است. ابعاد زندگی ایشان برای بخش‌های مختلفی از جامعه پاسخگو است و از همه مهمتر طاهره و پاکیزه بودن ایشان در دوران جاهلیت قبل از اسلام مهم است.

ایشان پانزده سال از زندگی‌شان با پیامبر قبل از اسلام است. هنوز حکم حجاب نیامده است. اما نوشتند که این شخصیت بزرگوار را طاهره و پاکیزه می‌گفتند. مراعات آن ارزش‌های اخلاقی را در آن زمان هم داشتند.من به چند خصوصیت حضرت خدیجه فهرست وار اشاره می‌کنم.

1- درایت و فهم ایشان؛ الآن در خواستگاری که آقا پسرها برای دختر خانم‌ها می‌روند، خیلی چیزها سؤال می‌شود. ثروت، خانه، ماشین، شغل، اما چند درصد توجه به اخلاقش می‌کنیم؟ به صداقتش؟ به امانت‌داری‌اش؟ به حسن خلقش؟ اینها ماندگار است. نمی‌گویم ثروت نباشد. وقتی بحث ازدواج حضرت خدیجه با پیغمبر مطرح شد، وقتی به خواستگاری آمدند، حضرت خدیجه گفت: «انی رغبت فیک» من مایل هستم با شما ازدواج کنم. چرا؟ «لقرابتک» یکی بخاطر خویشاوندی که از یک قومیت هستیم . «و امانتک» امانت‌داری‌ات! «و حسن خلقک» خوش اخلاقی تو، «و صدق حدیثک» راستگویی‌ات! بینی و بین الله اینها برای انتخاب همسر ملاک نیست؟ خوش خلقی، امانت‌داری، راستگویی، خویشاوندی( با شرایطش و انجام آزمایشات )! اینها خیلی مهم است. من نمی‌گویم شغل نداشته باشد و درس نخوانده باشد. اما ملاک اولیه اینها نباشد.

2- مطیع همسر بودن؛ یک زنی با چهارصد غلام و کنیز، با آن ثروت انبوه، بعضی‌ها که یک حقوق اندکی دارند در زندگی با همسرشان مشکل دارند. بعضی خانم‌ها می‌گویند: ما یک پایه هستیم و شما هم یک پایه هستید. یک زنی با چنین ثروت و مکنتی به پیغمبر عرض کرد: «بیتی بیتک» خانه من نیست،خانه توست. «و انا جاریتک» من کنیز شما هستم. این زنی که « کانت‏ من‏ احسن‏ النساء جمالا و اکملهن عقلا و اتمهن رایا و اکثرهن عفة وحیاء ومروة و مالا» (ریاحین صفحه ۲۴۵، از صحیح بخاری‏) یعنی کسی که زیباترین زن زمان خودش بود. کامل‌ترین عقل را داشت، و رأی او هم رأی صحیحی بود، با چنین ثروتی می‌گوید: خانه، خانه‌ی توست و من هم کنیز شما هستم.

این یعنی پذیرش مدیریت مرد! «الرِّجالُ‏ قَوَّامُونَ‏ عَلَى النِّساء» (نساء/34) معنایش این‌ است. این یعنی مرد را خرد نکردن. این یعنی سکان کشتی را در خانه به مرد سپردن. این نادیده گرفتن حق زن نیست. این یعنی خواهر گرامی اگر مرد را در خانه خرد کردی خودت را خرد کردی.

ویژگی سوم شجاعت ایشان بود. از پیغمبر دفاع می‌کرد. در صحنه‌های مختلف، حتی گاهی می‌ایستاد این سنگ‌ها را به بدن می‌خرید که به پیغمبر برخورد نکند.

ویژگی چهارم ایثار و فداکاری است. یک کسی تمام این ثروت را در اختیار پیغمبر قرار بدهد، کار به جایی برسد که در شعب ابی طالب روی دو تا پوست می‌خوابیدند.

624604