وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

اگر نگاه فرهنگی مقام معظم رهبری تسری یابد شاهد تحقق تمدن نوین اسلامی هستیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیستمین سالگرد تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: نگاه رهبر انقلاب به حوزه فرهنگ اگر به همه کشور تسری یابد شاهد تحقق تمدن نوین اسلامی هستیم.
تصویر اگر نگاه فرهنگی مقام معظم رهبری تسری یابد شاهد تحقق تمدن نوین اسلامی هستیم

به گزارش سایت خبری پرسون، مراسم بیستمین سالگرد تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور و تقدیر از برگزیدگان جشنواره کتابخوان و رسانه صبح امروز پنجشنبه 17 اسفند ماه با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی, هاشمی جانشین وزیر ارشاد، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت ارشاد، ایمان شمسایی، محسن مومنی شریف رییس اسبق حوزه هنری، منصور واعظی دبیرکل اسبق نهاد کتابخانه های عمومی کشور، عصمت مومنی معاون کتابخانه ملی، نادر قدیانی مدیر انتشارات قدیانی و ... در ساختمان مرکزی نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار شد. در ابتدای این مراسم با حضور وزیر ارشاد ساختمان جدید نهاد افتتاح شد.

عزیزآبادی عضو هیات امنای نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این مراسم در سخنانی گفت: 20 سالگی برای خیلی از سازمان‌ها می‌تواند به عنوان شروعی برای اوج تلقی شود و برای خیلی‌های دیگر تمثیلی از جوانی و ورود به دوره پرشور و رو به اعتلا باشد، برای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور 20 سالگی مصداق جوانی و آغاز فعالیت شگرف و رو به بالا است.

وی با اشاره به جشنواره کتابخوان رسانه گفت: این جشنواره می تواند هم آفرینی فرهنگی را بین کتاب و رسانه رقم بزند و یک ارتباط معنادار بین این دو پیدا کند.

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، نیز در این مراسم در سخنانی گفت: ساختمان جدید نتیجه مجاهدت بسیار است، یکی از آرزوهای نهاد داشتن ساختمان متمرکز بود که وزیر ارشاد همراهی بسیار کردند و بیش از یک سال و نیم است که فرایند آماده سازی این فضا ادامه دارد.

وی جشنواره کتابخوان و رسانه را اتفاق مهم و بزرگی دانست و گفت: ما دنبال موازی کاری نیستیم اگر قرار باشد که جشنواره کتاب و رسانه و کتابخوان و رسانه تجمیع شود ما آماده هستیم. اما باید توجه داشت که توجه به حوزه رسانه امر اجتناب ناپذیری است.

رمضانی گفت: با آنچه که به عنوان چشم انداز برای کتابخانه های عمومی ترسیم شده فاصله بسیار داریم، ما دنبال گسترش کالبدی و فضا نیستیم دنبال محتوا هستیم که البته گسترش کالبدی هم در این حوزه موثر است.

محمد مهدی اسماعیلی وزیر ارشاد نیز در این مراسم در سخنانی گفت: افتتاح این مجموعه در این ایام را به فال نیک می‌گیرم، سابق بر این در ابتدای تاسیس نهادها تاکید این بود که همزمان با ایجاد مجموعه نماد هویتی هم برایش ساخته شود. مثلا وقتی می‌گوییم دانشگاه تهران نماد سردر این دانشگاه در ذهن نقش می‌بندد، این موضوع به کل نهاد علم در کشور ارتقا پیدا کرده است، بنابر این معماری و سبک فرهنگ و هنری که می خواهد از یک مجموعه تصویر ذهنی بسازد مهم می شود.

وی ادامه داد: مجموعه‌های فرهنگی در کالبدی که تجسم پیدا می‌کنند باید هویت خود را نیز نشان دهند.در پردیس جشنواره‌های فرهنگی و هنری کشور که مقدمات ساخت آن فراهم شده و زمین مناسب در جای مناسب برایش در بلوار حجاب تدارک دیده شده است. نیز ما این هویت بخشی به نماد را در نظر خواهیم گرفت.

وی به ساختمان مرکزی نهاد اشاره کرد و گفت: این مجموعه که با همت دوستان در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور آماده شده است، دارای معماری اصیل ایرانی اسلامی است و بر فضای آن روح ایرانی حاکم است.

وی ادامه داد: خدا را شاکرم که این مجموعه می تواند نماد و گویای عنصر فرهنگی عمیقی که در موضوع کتاب و کتابخوانی به دنبالش هستیم، باشد. این اتفاق مبارکی است. حوزه کتاب و کتابخوانی قدمتی به عظمت تاریخ ایران دارد. قدیمی ترین دانشگاه دنیا با قدمت 1200 سال ابتدا به نام یکی از دانشگاه های اروپا ثبت شده بود که بعد با ارائه اسناد دانشگاه جندی شاپور با قدمت 1700 سال تغییر داده شد. دانشگاه به معنای حوزه کتاب و آموزش است که در قرن اول و دوم اسلامی با بیت الحکمه در بغداد شروع شد. حوزه تمدنی با حضور علم، دانش، عقلانیت و معنویت شکل می گیرد که این ها با کتاب معرفی می شود.

اسماعیلی با اشاره به ارزش کتاب نزد خداوند گفت: ما اگر داعیه دوره سوم تمدنی جهان اسلام را داریم و می خواهیم فضای کشور را به سمت تحقق تمدن نوین اسلامی حرکت دهیم، چاره ای جز توجه به حوزه فرهنگ نداریم. باید فرهنگ پایه شویم؛ نه به این معنا که یک مجموعه فرهنگی از فرهنگ صحبت کند، بلکه به این معنا که تمام مجموعه دولت فرهنگی فکر کنند.

وزیر ارشاد با اشاره به توجه مقام معظم رهبری به موضوع کتاب و فرهنگ گفت: رهبر انقلاب بالاترین عنصر فرهنگی کشور ما هستند. به دیدار رهبری با شاعران، بازدید از نمایشگاه کتاب تهران و سایر برنامه های فرهنگی ایشان دقت کنید، ما امسال توفیق داشتیم محضر ایشان در نمایشگاه کتاب باشیم، به دلیل ساعات بالای بازدید ما دچار خستگی مفرط شدیم، اما ایشان با نشاط به همه مجموعه‌هایی که قرار بود سر بزنند سر زدند، خوش به حال ما که در چنین کشور و فرهنگی هستیم. این نگاه فرهنگی باید تسری پیدا کند تا ما بتوانیم تمدن نوین اسلامی را محقق کنیم. این کار شدنی است انقلاب در یک فضای محال به باور اندیشمندان و جامعه شناسان اروپایی شکل گرفت، چون متصل به منبع الهی است و این منبع با عقل مادی، دکارتی ریاضی قابل بررسی نیست.

اسماعیلی اولین صفت جامعه ایمانی را اتصال به منبع لایزال الهی دانست و گفت: اتصال به این منبع کارهای نشد را ممکن می کند. من از همه دوستان برای آماده سازی این مجموعه که با این دقت و ظرافت با حفظ همه ویژگی‌های میراثی این بنا این اتفاق را رقم زدند.تشکر می کنم.

همزمان با بیستمین سالروز نهاد کتابخانه های عمومی کشور، برگزیدگان دومین جشنواره کتاب خوان و رسانه در مراسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی و تقدیر شدند.

اسامی برگزیدگان در بخش های رسانه‌های اجتماعی، تلویزیون و رادیو، خبرگزاری‌ها و مطبوعات و بین الملل در ادامه آمده است:

حوزه رسانه‌های اجتماعی

مسعود حبوباتی، برگزیده رشته چند رسانه ای از استان یزد

کاوه امیری جاوید، شایسته تقدیر رشته چند رسانه ای از استان تهران

علی تهرانی، شایسته تقدیر بخش پویانمایی از استان کرمان

زهرا مرادی، شایسته تقدیر بخش پادکست از استان هرمزگان

محمدعلی خلجی ، شایسته تقدیر بخش گرافیک از استان تهران

حوزه تلویزیون و رادیو

حسن درستی بهلولی، برگزیده رشته گزارش خبری از استان فارس

شیوا شجری، شایسته تقدیر رشته گزارش خبری از استان مرکزی

ابوالفضل حسن بیگی، شایسته تقدیر رشته گزارش خبری از استان فارس

سولماز ملکی، شایسته تقدیر رشته گزارش خبری از استان اردبیل

مریم امینی، برگزیده رشته گفت و گو و میزگرد از استان ایلام

محسن عباسی سرچشمه، برگزیده رشته مستند از استان یزد

علی خادم بهمنیار، شایسته تقدیر رشته مستند از استان زنجان

هانیه پیرامی، برگزیده رشته داستانی و نمایشی از استان خراسان جنوبی

فاطمه صیدی، برگزیده رشته مستند از استان ایلام

محمد صادق آزادی، شایسته تقدیر رشته مستند از استان کهگیلویه و بویراحمد

هدی فلاح، برگزیده رشته ترکیبی از استان تهران

مریم تقی زاده، شایسته تقدیر رشته ترکیبی از استان یزد

میثم علیزاده، شایسته تقدیر رشته مواد تبلیغی از استان ایلام

حوزه خبرگزاری ها و مطبوعات

علی الله سلیمی، برگزیده در رشته تیتر از روزنامه همشهری(استان تهران)

مجتبی قربانی، شایسته تقدیر در رشته تیتر از پایگاه بلاغ نیوز(استان مازندران)

سمیرا شاهقلی، شایسته تقدیر در رشته خبر از خبرگزاری تسنیم(استان تهران)

حانیه جهانیان، برگزیده رشته گفت و گو و میزگرد از روزنامه هفت صبح(استان تهران)

معصومه درخشان، شایسته تقدیر رشته گفت و گو و میزگرد از خبرگزاری فارس (استان آذربایجان شرقی)

محمدصادق علیزاده، برگزیده رشته یادداشت از روزنامه فرهیختگان(استان تهران)

مطهره میرشکاری، شایسته تقدیر رشته یادداشت از خبرگزاری قرآن(استان تهران)

نفیسه خلیلی، برگزیده رشته یادداشت از خبرگزاری کتاب(استان تهران)

سولماز عنایتی، شایسته تقدیر رشته گزارش از خبرگزاری فارس(استان همدان)

عزت اله صوفی، برگزیده رشته عکس از خبرگزاری ایمنا (استان مرکزی)

عباس امیری، شایسته تقدیر رشته عکس از خبرگزاری برنا(استان فارس)

مصطفی آزادی، شایسته تقدیر رشته چندرسانه ای از خبرگزار ایرنا (استان کرمانشاه)

مصطفی بیان، شایسته تقدیر رشته مقاله از روزنامه آفتاب صبح نیشابور(استان خراسان رضوی)

بخش بین‌الملل

هانیه سلطان پور، برگزیده رشته گزارش به زبان بوسنیایی در حوزه رادیو و تلویزیون(شبکه سحربالکان) از استان تهران

سمانه ابوطالبی، شایسته تقدیر رشته گزارش به زبان انگلیسی در حوزه خبرگزاری ها و مطبوعات(روزنامه تهران تایمز)

منبع: تسنیم

613089