معلم روشندل اصفهانی طراح ابزارهای کمک‌ آموزشی برای دانش‌آموزان روشندل

معلم روشندل برگزیده اولین دوره جایزه معلم اصفهان تلاش کرده دنیای دانش‌آموزان نابینا را به دنیای دانش‌آموزان عادی نزدیک کند تا برای خودشان کار و کسبی راه بیندازند و روی پای خودشان بایستند.
تصویر معلم روشندل اصفهانی طراح ابزارهای کمک‌ آموزشی برای دانش‌آموزان روشندل

به گزارش سایت خبری پرسون، از اصفهان؛ میرحافظ حسینی چورسی، معلم برگزیده اولین دوره جایزه معلم اصفهان بخاطر نشان‌دادن راه و چاه زندگی به شاگردان روشندلش در جشنواره جایزه معلم شایسته تقدیر شناخته شده است.

وی از شهر شاهین‌شهر تلاش‌های ویژه‌ای را در مدارس استثنایی برای دانش‌آموزان با آسیب بینایی انجام داده است.

میرحافظ دنیای روشندلان را می‌شناسد و از آنجاکه خودش هم از کودکی با مشکلات نابینایان دست‌وپنجه نرم می‌کند سعی کرده ابزارهای کمک‌ آموزشی مختلفی طراحی کند که برای شاگردانش درس‌خواندن سهل‌تر و شیرین‌تر شود.

آقا معلم اصفهانی به شاگردان نابینایش کمک کرده تا برای خودشان کار و کسبی راه بیندازند و روی پای خودشان بایستند.

او که خود از لحظه تولد نتوانسته است هیچ کجا را ببیند، دانش‌آموزان با مشکل بینایی را به‌خوبی درک می‌کند و برای همین تمام تلاشش را می‌کند تا مشکلات آنها را برای تحصیل کم کند.

این معلم خوش‌ذوق که کارشناس ارشد زبان و ادبیات انگلیسی دارد، درباره ورود خود به شغل معلمی این چنین می‌گوید: از سال ۱۳۹۲ علاقه‌مند این شدم که وارد حوزه تعلیم‌وتربیت شوم.

وی ادامه می‌دهد: خودم را از جنس دانش‌آموزان روشندل می‌بینم و گاهی اتفاقاتی می‌افتد که می‌فهمم دانش‌آموزانم، مرا به‌شدت باور کرده‌اند و اصلاً حرف‌هایم برایشان حجت است، برای همین به‌شدت مراقب آنچه می‌گویم، هستم.

میرحافظ عنوان می‌کند: از نظر من دانش‌آموزان نابینا با دانش‌آموزان بینا هیچ تفاوتی ندارند، کافی است، یک‌سری ابزار و تجهیزات در اختیار آنها قرار گیرد تا استعدادشان شکوفا شود.

معلم اصفهانی اصافه می‌کند: قصدم این است که دنیای دانش‌آموزان نابینا را به دنیای دانش‌آموزان عادی نزدیک کنم و کم و کاستی‌هایشان را از بین ببرم.

حسینی ابراز ‌می‌دارد: با کمک مدیر مدرسه که فضا در اختیار ما قرار داده و همچنین با کمک اولیا، نقشه جغرافیایی را ساختیم که دانش‌آموزان روشندل بتوانند معنی اینکه دریای خزر در شمال کشور است و آن چیزی را که به‌صورت تئوری در کتب درسی‌شان آمده است به‌خوبی درک کنند.

وی تصریح کرد: همچنین یک متر را ساختیم که معنی اندازه و سانتیمتر را برای آنها ملموس کرده است. همین‌ها باعث شده است برای درس‌خواندن ذوق و شوق پیدا کنند و آسیب بینایی‌شان را یک نوع محدودیت و مانع برای رسیدن به رؤیاهایشان ندانند.

این معلم درباره نحوه تدریس به دانش‌آموزان روشندل می‌گوید: در تمام این مسیر از خدا کمک خواسته‌ام به من توان و صبر بدهد. معلمان دانش‌آموزان با آسیب بینایی این چالش را پذیرفته‌اند که آموزش به آنها صبوری می‌خواهد.

این معلم اصفهانی اذعان کرد: کتب درسی دانش‌آموزان عادی و نابینا یکسان است و آنها یک مدل درس می‌بینند، فقط جنس کتاب دانش‌آموزان نابینا به‌گونه‌ای است که با خط برجسته و استاندارد جهانی طراحی شده است.

حسینی خاطر نشان کرد: حال تصور کنید برای دانش‌آموز نابینا می‌خواهید منظومه شمسی را توضیح دهید که اینها بدون خالقیت و ترسیم ذهنی برای دانش‌آموز راه دیگری ساخت ابزار یادگیری نابینایان ندارد و به‌شدت صبر و حوصله می‌خواهد.

منبع: فارس

612885

مطالب مرتبط