فقط کارشناسان فنی می توانند مهاجرت و اقامت استارتاپی ها را تضمین کنند

شهاب شهوازیان کارشناس حوزه کسب و کارهای استارت آپی گفت: به اعتقاد من در پروسه های مهاجرتی معمولی یک سری نیاز ها و ضرورت ها هست که متقاضی باید به آنها آشنایی داشته باشد. مثلا متقاضی درخواست ویزا می کند اما بر اساس نیازمندی های  درخواست شده از سوی اداره ی مهاجرت کشور مقصد و مامور مربوطه باید بررسی کند تا تقاضای وی را مورد تائید قرار بدهد و یا برعکس آن را نپذیرد.
تصویر فقط کارشناسان فنی می توانند مهاجرت و اقامت استارتاپی ها را تضمین کنند

به گزارش سایت خبری پرسون، متقاضیان مهاجرتی و بویژه آنها که به بهانه ارائه ایده های استارتاپیشان نیازمند طی کردن مراحل قانونی مهاجرت واخذ اقامت هستند، همواره از سوی سو استفاده کنندگان و دلالان غیر حرفه ایی که بدون داشتن دانش لازم صرفا با پیشنهادهای قیمتی بسیار پایین برای خدمات خود اعلام می کنند محاصره می شوند. در اغلب موارد این متقاضیان، فریب شگرد هایی از این دست را می خورند و گمان می کنند که با صرف کمترین هزینه ها می توانند وکلای مهاجرتی خوبی برای خود استخدام کنند و این در حالیست که ایده آوران استارتاپی نباید فراموش کنند که کیس های آنان با دیگر مهاجران تفاوت هایی اساسی دارد و آنها باید به تیم هایی متخصص و کارشناس رجوع کنند تا فرآیند اخذ مجوزهای لازم کار تجاری و اقامتی آنها در کشور مقصد به شکلی قانونی به انجام برسد.

در این خصوص شهاب شهوازیان کارشناس حوزه کسب و کارهای استارت آپی گفت: به اعتقاد من در پروسه های مهاجرتی معمولی یک سری نیاز ها و ضرورت ها هست که متقاضی باید به آنها آشنایی داشته باشد. مثلا متقاضی درخواست ویزا می کند اما بر اساس نیازمندی های درخواست شده از سوی اداره ی مهاجرت کشور مقصد و مامور مربوطه باید بررسی کند تا تقاضای وی را مورد تائید قرار بدهد و یا برعکس آن را نپذیرد. در پروسه های بیزینسی بخصوص در حوزه استارتاپ ها این مسئله تنها یک سویه مهاجرتی ندارد و مبحث مهاجرت در اولویت دوم قرار می گیرد.

وی ادامه داد: در ابتدا باید بدانیم که یک ساید بیزینسی خاص وجود دارد و طبعا چنین کیس هایی تنها در تخصص وکلای مهاجرتی نیست و مجموعه ها و وکلایی که دانش و تجربه ی راه اندازی و توسعه ی ایده ها و بیزینس های نوپا را ندارند و صرفا بر اطلاعات مهاجرتی تمرکز دارند به تنهایی قادر نخواهند بود که نیاز های متقاضی را پاسخ دهند و مشکل او را حل کنند.

این طراح استارتاپ با بیان اینکه در چنین وضعیتی یک تیم متخصص در حوزه توسعه کسب و کار با تجربه ی فعالیت با استارتاپ ها و شناخت چالش های این کسب و کارهای نوپا لازم است تا کار به سرانجام برسد. چرا که از فرآیندهای خلق ایده تا رساندن آن به یک بیزینس و اخذ تائیدیه های لازم بابت اجرای این ایده استارتاپی در مسیری کاملا تخصصی و بیزینس محور است از عهده کارشناسان این مقوله بر می آید.

وی گفت: وجود تیم بیزینسی و افراد متخصص حوزه استارتاپ در چنین فرآیندی برای متقاضی یک ضرورت است و چنانچه تشکیلات لازم برای این تخصص وجود نداشته باشد درخواست های مهاجرتی با چالش ها و ریسک های فراوانی مواجه خواهد شد که می تواند با ریجکتی و عدم پذیرش متقاضی نیز همراه شود.

وی افزود:یکی از حساسیت هایی که ادارات مهاجرتی نسبت به مهاجرت های استارتاپی دارند، این است که بیزینس پلنی که ادعا و ارائه شده آیا تنها یک طرح خشک و خالی روی کاغذ است و یا امکان اجرا دارد؟ این حساسیت های ادارات مهاجرتی در طی سال های اخیر هر روز بیشتر شده که باید آن را به دقت مورد بررسی قرار داد و از آن غافل نشد. در همین زمان است که تخصص تیم تجارت شناس و کاربلد اهمیتی دوچندان پیدا می کند. مسلما گردآوری تیم هایی از این دست باید دقیقا متناسب با ایده های ارائه شده استارتاپی باشد که نیاز به صرف زمان و انرژی دارد.

شهوازیان تصریح کرد: تهیه مستندات اعم از بیزینس پلن و فایننشال پلن و مارکت ریسرچی که بر اساس بیزینس های مختص کشور مقصد شکل گرفته و ارائه پیچ تیک برای ارائه به سازمان های مربوطه همه و همه نیازمند تجربه و تخصص های ویژه ای است که فقط به اطلاعات مهاجرتی مشاورین و وکلای مهاجرتی خلاصه نمی شود و این ضعف اطلاعاتی در زمینه گسترش استارتاپ ها زمینه ساز مشکلاتی برای متقاضیان این حوزه شده است.

وی اضافه کرد: این فرآیند تا جایی باید موفق پیش برود که تائیدیه هایی براساس استانداردهای تعیین شده از سوی اداره ی مهاجرت و سازمان های ارزیاب مورد تایید اخذ شود و از این مرحله به بعد است که وکیل مهاجرتی اپلیکیشن های ویزایی را ثبت می کند و نکته بسیار مهمتر که به حساسیت های آفیسرها باز می گردد، این است که آنان بدانند این فرآیند یک راهبرد مقطعی نیست و باید مطمئن شد که این روند، دوسه ماهه و گذرا نیست و یک بیزینس فعال متقاضی این مسیر است و در طی یک تا سه سال بررسی فرایند این مسیر همچنان گام های اجرایی در جهت پیشبرد طرح انجام میشود.

شهوازیان هم چنین اظهار کرد: هم اینک این مراحل تقریبا سه سال طول می کشد و باید توجه کنیم که مامور مربوطه می تواند هرموقع نیازی احساس کرد که به صحت و سقم کار وقوف کاملتری پیدا کند این امکان را داشته باشد تا از ما جویا شود که مثلا در یکسالی که گذشته کار استارتاپمان را تا کجا پیش برده ایم. آنها کار را نیمه تمام رها نمی کنند و همواره از ما استعلام می گیرند. آنها قطعا خواهند پرسید که بیزینس پلن ما احیانا دچار چه تغییراتی شده است؟ آیا برای رفع مشکلات، فعالیت های لازم را انجام داده ایم؟ آیا مثلا در کشوری مثل کانادا اقدامی برای اجرایی کردن کار مورد نظر خود داشته ایم و در این زمینه تا چه حد موفق بوده ایم؟ آیا برای جذب مشتری جدید توفیقی بدست آورده ایم؟

این کارآفرین و کارشناس عرصه کسب و کارهای استارتاپی همچنین گفت: بدون شک آنها از ما گزارش پیشرفت می خواهند. یعنی گزارش کارهایی جدی و حرفه ای. گام هایی که بر اساس بیزینس پلن ارسال شده باید انجام می دادیم. بیزینس هایی که فاقد اعتبار اجرایی باشند و تنهابر روی کاغذ ارائه شده باشند راه به جایی نخواهند برد. اینها ریسک هایی هستند که بر روی یک پرونده جا خوش می کنند و مهاجرت و اقامت را با مشکلات جدی مواجه می کنند.

وی ادامه داد: داشتن دانش، تخصص بیزنسی متقاضیان و یا بهره گیری از مشاورین و منتورهای با تجربه در حوزه ی توسعه استارتاپ ها بسیار حائز اهمیت است.

شهوازیان اضافه کرد: روند کلی از تشکیل یک تیم تا انجام دادن همه مراحل ،بصورت تخصصی است. پس لازم است ارائه دهنده استارتاپ که تقاضای مهاجرت دارد، حداقل سه سال با تیم وکالتی و تیم توسعه دهنده استارتاپ متخصص در ارتباط مداوم باشد و طبعا بخش قابل توجهی از هزینه هایی که صرف می شود برای همان تیم متخصص است. این روند لازم است تا ایده و طرح مربوطه در کشور مقصد قابلیت اجرا داشته باشد.

استارتاپ ویزا

این فعال با سابقه حوزه استارتاپ اضافه کرد: همانطور که گفتم اگر از تیم های وکالتی متخصص در حوزه استارتاپ و بیزینس استفاده نشود حصول به اهدافی مانند مهاجرت و اقامت با ریسک های زیادی مواجه خواهد شد که شانس حصول نتیجه را به شدت کاهش می دهد وکسانی که به این نکات بسیار مهم توجه نکنند با ریسک های بزرگی روبرو خواهند شد.

وی افزود: نکته دیگر این است که افرادی هستند که برای وکالت ارقام پائین و عجیبی را مطرح می کنند که اساسا شبهه برانگیز است چون به قضیه فقط به عنوان یک فرآیند موضوعی نگاه کرده اند. در نظر داشته باشید که یک سری از مخاطبان هستند که خود ارائه دهنده طرح و ایده هستند و برخی از افراد هم هستند که از تخصصشان برای طرح و ایده استفاده می شود. متاسفانه معمولا این موضوع مهم در نظر گرفته نمی شود و در نتیجه آن قیمت های به ظاهر راضی کننده ارائه می شود. مثلا طرف می رود و از یک وبسایتی با صرف 500 یا هزار دلار یک بیزینس پلنی را می خرد و بدون آنکه کار زیادی روی آن انجام شده باشد آن را برای بررسی ارائه می کند و با فرض اینکه مراحل اولیه را هم به انجام میرساند به یکباره با موانعی مواجه می شود که اولا به آپدیت ها نمی تواند پاسخ درست بدهند و در ثانی از آنجا که طرح مربوطه به درستی شکل نگرفته مامور مربوطه را هم با شک و شبهه ای اساسی مواجه می کند که مثلا می بیند مدارک متقاضی با تائیدیه های دریافت شده همخوانی ندارد.

شهوازیان در پایان گفت: بدون تردید مسئولان مربوطه در امر مهاجرت کشور مقصد پرونده را رد می کنند و در بهترین حالت از سازمان ثالثی تقاضا می کنند که پرونده را مجددا مورد بررسی دقیق و موشکافانه قرار دهد. پس در هزینه های کمی که گفته می شود باید بطور اساسی شک کرد. آنها می خواهند یک پولی از شما بگیرند تا کارتان را در ظاهر و بصورت مقطعی پیش ببرند.

منبع: پرسون

612740