ارزان‌ترین مقاصد مهاجرت تحصیلی برای ایرانیان کجاست؟

ارزان‌ترین مقاصد مهاجرت تحصیلی برای ایرانیان کجاست؟ برخی مقاصد تحصیلی می‌توانند رویای دانشجویانی که می‌خواهند در خارج از کشور تحصیل کنند اما منابع مالی کافی ندارند، را به حقیقت برسانند. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی مقاصد تحصیلی مقرون به صرفه برای متقاضیان ایرانی بپردازیم.
تصویر ارزان‌ترین مقاصد مهاجرت تحصیلی برای ایرانیان کجاست؟

به گزارش سایت خبری پرسون، تمام این کشورها به ارائه آموزش درجه یک با قیمت معقول شهرت دارند و همچنین دانشجویان بین‌المللی را با بورس‌های تحصیلی و کمک‌های مالی حمایت می‌کنند. چندین دانشگاه و شهر از این کشورها در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS ۲۰۲۴ و بهترین شهرهای دانشجویی QS ۲۰۲۴ رتبه‌های خوبی کسب کرده‌اند.

همانطور که هزینه تحصیل در مقاصد محبوب همچون: کانادا و آمریکا در حال افزایش است، توجه بسیاری از ایرانیان به مقاصد کم هزینه‌تر جلب شده است. همچنین مسیر مهاجرت تحصیلی پیچ و خم‌های خاصی دارد که موسسات مهاجرت تحصیلی همچون لتس گو یونی می‌توانند متقاضیان را به سلامت در این مسیر همراهی کنند.

بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی ایرانیان

بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی ایرانیان به علت مشکلات مالی متقاضیان عموما ارزانترین کشورها محسوب می‌شوند. برای دانشجویان ایرانی که به دنبال آموزش با کیفیت و قیمت مناسب هستند، ترکیه و قبرس جذاب‌ترین گزینه‌ها هستند. هر دو کشور دارای مجموعه‌ای متنوع از دانشگاه‌ها و کالج‌هایی هستند که رشته‌های گوناگونی را در زمینه‌های مختلف ارائه می‌دهند.

در آسیا، چین و کره جنوبی نیز کشورهای مناسبی محسوب می‌شوند. توسعه سریع و زیرساخت آموزشی قوی چین، آن را یک گزینه جذاب برای دانشجویان ایرانی می‌کند و کره جنوبی، نیز ترکیبی منحصر به فرد از پیشرفت فناوری و غنای فرهنگی را ارائه می‌دهد که آن را تبدیل به مقصدی هیجان‌انگیز برای کسانی که به دنبال یک محیط یادگیری پویا و ارزان هستند، می‌کند.

در اروپا نیز مقاصد ارزان زیادی وجود دارد؛ به عنوان مثال، اتریش، نروژ و پرتغال به سیستم‌های آموزشی با کیفیت بالا و محیط‌های دوستانه برای دانشجویان بین‌المللی شهرت دارند. ایتالیا و یونان نیز با میراث تاریخی و فرهنگی غنی خود، تجربه آموزشی عالی اما ارزانی برای متقاضی رقم می‌زنند.

برای کسانی که به آمریکای شمالی علاقه‌مند هستند، کوبا نیز گزینه‌ای ارزان است که با رشته‌های پزشکی معروف و تعهد به آموزش بین‌المللی، فرصت متمایزی را برای دانشجویان ایرانی فراهم می‌کند. در آخر، در آمریکای جنوبی، برزیل و شیلی گزینه‌های جذابی را برای دانشجویان ایرانی ارائه می‌دهند. شهریه ارزان و فرهنگ پرشور برزیل تجربه آموزشی فوق العاده‌ای برای فرد رقم می‌زد، در حالی که دانشگاه‌های قوی و اقتصاد پایدار شیلی نیز آن را به مقصدی جذاب برای تحصیلات عالی تبدیل می‌کنند.

کم هزینه‌ ترین کشور برای مهاجرت تحصیلی

کم هزینه‌ ترین کشور برای مهاجرت تحصیلی ایرانیان واقعا کجاست؟ علاوه بر بررسی هزینه ها، جنبه‌های فرهنگی و زبان کشور مقصد نیز باید بررسی شود، تا فرد بتواند بهترین مقصد را بر اساس اهداف خود انتخاب کند. فرد هنگام انتخاب مقصد تحصیلی باید علاوه بر توجه به هزینه ها، به اهداف شغلی و رشد فردی‌اش نیز توجه کند. ارزان‌ترین و بهترین گزینه‌های موجود برای ایرانیان بررسی شده‌اند که در بخش زیر به آن‌ها می‌پردازیم. بیایید نگاهی اجمالی‌تر به دلایلی که این کشورها مناسب ترند، بیاندازیم.

مهاجرت تحصیلی به ترکیه

مهاجرت تحصیلی به ترکیه از لحاظ هزینه و مسافتی شاید بهترین انتخاب برای متقاضیان ایرانی محسوب شود. علی‌رغم چالش‌های اقتصادی اخیر، تقاضا برای تحصیل در ترکیه همچنان زیاد است، به‌ویژه به دلیل دوره‌های ارزان قیمت آن.

زبان اصلی آموزش در ترکیه ترکی است، اما بسیاری از دانشگاه‌ها آموزش را به زبان‌ انگلیسی نیز ارائه می‌دهند. با ۹۹ درصد جمعیت مسلمان، ایرانیان ممکن است به دلیل داشتن اشتراکات مذهبی، ارتباط قوی‌ای با این کشور بگیرند. این هم‌خویی فرهنگی می‌تواند به ایجاد حس تعلق کمک کند.

علاوه بر این، ترکیه بورسیه‌های تحصیلی متعددی را به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد که برخی از آن‌ها عبارتند از بورس‌های دانشگاه سابانجی و بورس‌های دولتی ترکیه. دانشگاه‌های دولتی ترکیه هزینه کمی دریافت می‌کنند و هزینه متوسط تحصیل رشته‌ای به زبان انگلیسی حدودا ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار در سال است. دانشگاه‌های خصوصی نیز هزینه تحصیلی ۲۰۰۰۰ دلار در سال یا بیشتر دریافت می‌کنند.

مهاجرت تحصیلی به قبرس

قبرس نیز گزینه‌ای ارزان برای دانشجویان ایرانی محسوب می‌شود. این جزیره زیبای مدیترانه‌ای ترکیبی از آموزش با کیفیت، فرهنگ غنی و آموزش مقرون به صرفه را ارائه می‌دهد. قبرس خانه‌ی دانشگاه‌هایی است که به طور مداوم در بین بهترین‌های جهانی رتبه‌بندی می‌شوند.

این موسسات، مانند دانشگاه قبرس، دانشگاه نیکوزیا و دانشگاه فناوری قبرس، به خاطر برتری علمی و روش‌های آموزشی نوآورانه شهرت دارند. یکی از مزایای تحصیل در قبرس، صرفه‌جویی در هزینه‌هاست. در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، قبرس آموزشی ارزان‌تر را بدون کاهش کیفیت ارائه می‌دهد.

قبرس به عنوان دروازه‌ای به اروپا عمل می‌کند و نزدیکی آن به کشورهای آسیایی و اروپایی از مزیت‌های آن است. علاوه بر این، این مزیت جغرافیایی دروازه‌ای را به فرصت‌های ارتباطی ارزشمند باز می‌کند. برای دانشجویان بین‌المللی، هزینه تحصیل در قبرس بین ۳۸۰۰ تا ۲۷۰۰۰ دلار است.

مهاجرت تحصیلی به چین

چین یک گزینه عالی برای مهاجرت تحصیلی دانشجویان ایرانی است که می‌خواهند با کم‌ترین هزینه در کشوری معروف تحصیل کنند. چین یکی از کشورهای تاثیرگذار در آسیا و جهان است که دارای فرهنگ متنوع و اقتصاد قوی است. فرد می‌تواند از آموزش عالی که دانشگاه‌های برتر چین ارائه می‌دهند، بهره‌مند شود؛ مانند دانشگاه شانگهای که بسیاری از جوایز و افتخارات را از رتبه‌بندی‌های جهانی دریافت کرده است.

در چین، هزینه زندگی و تحصیلی نسبت به سایر کشورهای توسعه‌یافته کمتر است و بورس‌های زیادی نیز در دسترس هستند. این بورس‌ها هزینه تحصیل، اقامت و زندگی فرد را پوشش می‌دهند. علاوه بر این، فرد می‌تواند فرصت‌های شغلی متعددی را که اقتصاد پویای چین ایجاد می‌کند، تجربه کند و هزینه تحصیلی تخمینی آن از ۱۰,۰۰۰ دلار در سال شروع می‌شود.

ارزانترین کشورهای اروپا

ارزانترین کشورهای اروپا همیشه مورد توجه ایرانیان بوده است؛ چرا که تحصیل در اروپا از لحاظ آکادمیک محشر است اما اکثر کشورهای آن گران‌قیمت هستند. خوشبختانه، برخی کشورهای اروپایی هستند که شهریه‌های مناسب و هزینه زندگی پایینی دارند که در اینجا سه نمونه از آن‌ها را به اختصار بررسی می‌کنیم:

لهستان: این کشور از قدیم موفقیت‌های علمی بسیاری داشته و بسیاری از دانشگاه‌های برتر را در خود جای داده است. برخی از معروف‌ترین آن‌ها دانشگاه ورشو، دانشگاه یاگیلونیا و دانشگاه آدام میکیویچ هستند. میانگین شهریه برای دانشجویان بین‌المللی ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ یورو در سال است که بسیار پایین‌تر از اروپای غربی است.

مجارستان: مجارستان کشوری با فرهنگ غنی و معماری زیبا است. محبوب‌ترین رشته‌های این کشور پزشکی، مهندسی و بازرگانی هستند و میانگین شهریه آن ۳۰۰۰ یورو در سال بوده که رقمی بسیار منطقی است. در مجارستان، ارزان‌ترین دانشگاه‌ها برای دانشجویان بین‌المللی دانشگاه کارولی گاسپار، دانشگاه پچ و دانشگاه سگد هستند.

یونان: این کشور سیستم آموزش قوی‌ای دارد که شامل دانشگاه‌های دولتی و خصوصی است. دانشگاه‌های دولتی شهریه‌های بسیار پایینی دارند که بسته به رشته و مقطع تحصیلی بین ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ یورو در سال متغیر هستند. در یونان، برخی از دانشگاه‌های عمومی و ارزان که رشته‌هایی به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند عبارتند از؛ دانشگاه ملی و کاپودیستریان آتن، دانشگاه ارسطو تسالونیکی و دانشگاه کرت.

کلام پایانی

در این مطلب سعی شد ارزانترین مقاصد تحصیلی برای ایرانیان بررسی شود. به طور کلی تحصیل در ترکیه به دلیل داشتن واحد پولی ارزان و نزدیکی به ایران یکی از بهترین انتخاب‌ها برای ایرانیان محسوب می‌شود. شاید دانشگاه‌های ترکیه بهترین دانشگاه‌های دنیا از لحاظ علمی نباشند، اما قطعا این کشور مقرون به صرفه‌ترین مقصد محسوب می‌شود.

منبع: لتسگو یونی

599074