سفره افطاری محله گلچینان یزد ثبت ملی خواهد شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد گفت: با توجه به ثبت جهانی‌ مراسم افطار، پیگیری‌های لازم برای ثبت ملی سفره افطاری محله گلچینان در حال انجام است.
تصویر سفره افطاری محله گلچینان یزد ثبت ملی خواهد شد

به گزارش سایت خبری پرسون، سید محمد رستگاری با اشاره به تلاقی ماه مبارک رمضان با ایام نوروز و برنامه‌های مرتبط با این ایام اظهار کرد: برنامه‌های فرهنگی در یزد به صورت مشترک با سازمان فرهنگی، ورزشی، اجتماعی شهرداری یزد و این ادارهکل در حال برنامه‌ریزی است و در جلسه ستاد نوروزی استان با حضور استاندار یزد به این موضوع نیز پرداخته شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد افزود: سازمان فرهنگی، ورزشی، اجتماعی شهرداری یزد برای پس از افطار برنامه‌های متعددی را در نظر دارد که از سوی مسئولان این سازمان اطلاع‌رسانی خواهد شد، از سوی این اداره‌کل نیز برنامه‌های مرتبط با گردشگری در بافت‌ تاریخی دنبال می‌شود.

رستگاری با بیان اینکه برنامه‌های متعددی متناسب با ماه مبارک رمضان و نوروز از افطار تا پایان شب در این ایام برگزار خواهد شد، عنوان کرد: در نظر داریم تا با ایجاد غرفه‌های مرتبط با حوزه صنایع‌دستی در کنار سایر برنامه‌ها از حیث فرهنگی و تاریخی نیز گردشگران را با صنایع‌دستی استان یزد آشنا کنیم.

او اضافه کرد: با توجه به اینکه یزد پایتخت گردشگری کشورهای عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا (ACD) است و مراسم افطار نیز ثبت جهانی شده است، تلاش شده تا با همکاری مردم محلات بافت تاریخی سفره‌های افطار در برخی از این محلات برپا شود و گردشگران نیز از این مراسم بهره‌مند شوند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد با اشاره به اینکه تصمیم بر این است تا برنامه‌های نوروز ۱۴۰۳ بیشتر با حال و هوای ماه رمضان متناسب باشد، گفت: درزمینه‌ی میزبانی از مهمانان نوروزی و اماکن گردشگری نیز تلاش داریم تا بر اساس مصوبات ستاد شورای عالی انقلاب اسلامی تمام خدمات با بهترین نحو ممکن و همراه با حفظ شئون اسلامی و حرمت ماه مبارک رمضان باشد.

او عنوان کرد: در مباحث فرهنگی اعضای فرهنگی ستاد نوروزی همچون اداره کل اوقاف، مساجد و .... نیز همکاری دارند تا برنامه‌های قرآنی و مذهبی در نوروز ۱۴۰۳ پررنگ‌تر دیده شود و پس از قطعیت نیز اطلاع‌رسانی خواهد شد.

رستگاری در پایان با اشاره به برپایی سفره افطاری در محله گلچینان یزد، اظهار کرد: با توجه به ثبت جهانی مراسم افطار، ثبت ملی این مراسم در بافت تاریخی یزد در حال پیگیری است.

مراسم افطاری محله گلچینان یزد ثبت ملی خواهد شد

منبع: میراث آریا

612572