آغاز واگذاری سهام تودلی خودرو سازان/ هشدارهای سازمان بورس اثرگذار شد؟

به دنبال تعیین ضرب الاجل از سوی سازمان بورس برای شرکت خودروسازی مبنی بر واگذاری سهام تودلی این شرکت‌ها مدیر عامل ایران خودرو در نامه‌ای به سازمان بورس اعلام کرد که موضوع واگذاری تودلی این شرکت بعد از افزایش سرمایه ایران خودرو آغاز می شود.
تصویر آغاز واگذاری سهام تودلی خودرو سازان/ هشدارهای سازمان بورس اثرگذار شد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، هفته گذشته مدیرنظارت بر ناشران سازمان بورس با بیان اینکه سهام متعلق به ناشراوراق بهادار نمی‌تواند در اختیار شرکت‌های تحت کنترل همان شرکت باشد، گفت: با شرکت‌های ایران خودرو و سایپا مکاتبه و بر لزوم ارایه برنامه برای واگذاری سهام شرکت‌های تودلی تا پایان مهلت تعیین شده تاکید شده است.

به گفته ولی‌الله جعفری، سرمایه در مالکیت شرکت‌های زیر مجموعه شرکت‌های خودروسازی (سهام تودلی) از ابتدای سال آینده فاقد حق رای خواهد بود.این سخنان به معنای اولتیماتوم به شرکت های خودرو سازی برای واگذاری سهام شرکت های زیر مجموعه این شرکت ها بود.

سهام تودلی به آن بخش از سهام شرکت ها گفته می شود که توسط شرکت های زیر مجموعه همان شرکت خریداری شود. به بیان ساده تر اگر شرکتی اقدام به تاسیس چند شرکت زیر مجموعه کند و آن شرکت های زیر مجموعه سهام همان شرکت اصلی یا مادر را خریداری کنند اصطلاحا سهام تودلی گفته می شود.

در چنین شرایطی روز گذشته مدیر عامل ایران خودرو در نامه‌ای به سازمان بورس اعلام کرد که موضوع واگذاری سهام ایران خودرو متعلق به شرکت‌های فرعی و وابسته بعد از افزایش سرمایه کلید می خورد.

علیمردان عظیمی اعلام کرد: اقدامات لازم برای واگذاری سهام شرکت های فرعی در سال ۱۴۰۱ از طریق ارزشیابی سهام و انتشار فراخوان انجام شده و در تداوم این اقدامات برنامه های جدید برای تعیین قیمت منصفانه در دست انجام است. به گفته او پس از مهیا شدن شرایط با هماهنگی مراجع ذیصلاح اقدامات لازم برای واگذاری سهام تودلی انجام خواهد شد.

منبع: همشهری

612568