به گزارش پرسون؛ از دهههای گذشته نسخههای مختلفی برای ساماندهی بازار خودرو از جمله قیمت و تولید پیچیده شده است، زمانی حواله حرف اول را میزد و در ابتدای دهه 70 نیز قرعهکشی خریداران نهایی را مشخص میکرد. همان روندی که طی ماههای گذشته دوباره در دستور کار خودروسازان قرار گرفته و خریداران خودرو از میان گویهایی که میچرخد، شناسایی میشوند.
اما همچنان دو نرخی بودن خودرو و اختلاف شدید قیمت کارخانه تا بازار باعث شده است تا ساماندهی این بازار به سرانجام مطلوبی نرسد. البته تشدید تحریمها و خروج خودروسازان خارجی از فرانسوی، کرهای و حتی چینی؛ تعادل این بازار را بیش از پیش برهم زد. به طوری که با فاصله گرفتن تیراژ تولید خودروسازان نسبت به سالهای قبل، تقاضا با افزوده شدن تقاضاهای سفتهبازانه از عرضه سبقت گرفته است.
حال برای ساماندهی این بازار، مجلسیها طرح تازهای ارائه کرده اند. هرچند طرح نمایندگان مجلس دهم با عنوان ساماندهی بازار خودرو به دلیل ایرادات شورای نگهبان به سرانجام نرسید، اما نمایندگان مجلس یازدهم نیز دست به کار شدهاند و طرح جدیدی تدوین کردهاند که یکی از پایههای اصلی آن را بورسی شدن خودرو تشکیل میدهد. با نهایی شدن این طرح خودروهای داخلی و وارداتی با تیراژ بالا تنها از مسیر بورس عرضه میشود.
تجربه عرضه بورسی خودرو
این درحالی است که بررسی روند سالهای قبل نشان میدهد که تجربه این کار وجود دارد. در سال 1396 با بسترسازیهای صورت گرفته درهشتم خردادماه 1396 برای نخستین بار ۵۰ دستگاه خودروی سراتو محصول شرکت سایپا با قیمت پایه ۸۷۲ میلیون و ۶۰۴هزار و ۴۴۶ ریال در بورس کالای ایران عرضه شد. پیش از این خودروی سراتو در بورس کالا پذیرش شد تا سایپا بتواند پس از عرضه فیزیکی، از طریق انتشار اوراق سلف موازی برای این محصول خود تأمین مالی کند.
به این ترتیب امیدنامه پذیرش و درج سراتو در سایت رسمی بورس کالا قرار گرفت. نگاهی به اطلاعیه عرضه سراتو در بورس کالا نشان میدهد که این خودرو ۲۰۰۰cc آپشنال EFS با رنگهای سفید ۲۰دستگاه، نقرهای ۱۰دستگاه، قرمز ۱۰دستگاه و آبی ۱۰دستگاه در بورس کالا عرضه میشود.
همچنین مبالغ مربوط به مالیات ارزش افزوده، بیمه، شمارهگذاری و خدمات جمعاً به مبلغ ۱۱۸ میلیون و ۳۰۵ هزار و ۵۵۴ ریال مازاد بر قیمت پایه از خریدار دریافت میشود. انتخاب رنگ به دلخواه مشتری خواهد بود، ولی تخصیص رنگ و اولویتبندی براساس سفارشگذاری صورت خواهد پذیرفت و عرضه بهصورت نگهداری وجه است.
خودروسازان ملزم به عرضه محصولات در بورس میشوند
در شرایطی که عرضه بورسی خودرو در سال 96 ادامه دار نبود و خودروسازان تمایل چندانی برای آن از خود نشان ندادند، روز گذشته مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت اعلام کرد: براساس طرح نمایندگان مجلس برای سازماندهی بازار خودرو و گزارشات و جلسات که در کارگروه توسعه صنایع و معادن برگزار شده، شرکتها ملزم به عرضه خودروهای خود تنها از طریق بورس میشوند.
سهیل معمارباشی ادامه داد: به عبارتی برای خودروها و براساس فرمول قیمتگذاری، پایه قیمتی تعیین میشود و پس از آن در بورس عرضه میشود تا براساس عرضه و تقاضا رقابت شود. در نهایت قیمت فروش مشخص میشود و خودروسازها محصولات خود را به آن قیمت به فروش میرسانند. این مقام مسئول تصریح کرد: همچنین قرار است در مورد ما بهالتفاوت قیمت کشف شده در بورس و قیمت پایه که بهای تمام شده خودروسازان به علاوه یک سود منصفانه خواهد بود، تصمیمگیری شود تا از این منابع جهت استفاده از توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی یا توسعه فعالیتهای تحت توسعه در صنعت خودرو و توسعه محصولات جدید برنامه ریزی شود.
نحوه قیمتگذاری خودرو در بورس کالا
مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا دراین باره با اشاره به این که تمام خودروهای وارداتی و داخلی که تولید بالایی دارد در بورس کالا ارائه خواهد شد، گفت: درابتدا برای خودروهای مشمول یک قیمت پایه با لحاظ سود معقول برای تولیدکننده تعیین و این قیمت به عنوان قیمت پایه و اولیه در تابلوی معاملاتی درج میشود.
جواد فلاح ادامه داد: پس از درج قیمت در تابلو، خریداران میتوانند رقابت کنند که به طور قطع این قیمت با قیمت پایه اختلاف دارد و مابهالتفاوت قیمت پایه و معاملاتی برای ارتقای صنعت خودرو و حمل و نقل اختصاص مییابد.
وی درپاسخ به این پرسش که این مابهالتفاوت به طور کامل به خودروسازان میرسد یا خیر؟ توضیح داد: طبق طرح مجلس منابعی که از این محل حاصل میشود به سه گروه تخصیص مییابد که شامل حمل و نقل عمومی کشور و تولیدکنندگان خودرو میشود، البته خودروسازانی که میزان تولید خود را افزایش دهند سهم جداگانهای به عنوان گروه سوم دریافت خواهند کرد. این مقام مسئول همچنین درخصوص این که فرمول قیمتگذاری و نحوه تعیین قیمت پایه برچه اساسی تعیین میشود؟ اظهارکرد: قرار است شورای رقابت این فرمول را ارائه دهد.
نحوه خرید خودرو از بورس
براساس گفتههای مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا درباره شرایط خرید خودرو از بورس کالا گفت: کسانی که قصد خرید خودرو از بورس دارند باید دارای گواهینامه باشند. همچنین برای جلوگیری از سفته بازی، خریداران در طول سال تنها یک بار میتوانند از یک مدل خودرو خریداری کنند و امکان خرید بیشتر وجود ندارد.
بهگفته وی، با اجرای این طرح شمارهگذاری خودروهای مشمول نیز براساس معامله در بورس کالا صورت خواهد گرفت. بدین ترتیب امکان عرضه خودرو خارج از بسترهای معاملاتی بورس وجود نخواهد داشت. فلاح همچنین درباره نحوه برخورد با خودروسازانی که با تأخیر محصول را به خریدار تحویل میدهند، افزود: زمان تحویل خودرو در بورس اهمیت زیادی دارد و برهمین اساس درصورت تحویل با تأخیر، تولیدکننده باید به مشتری خسارت پرداخت کند.
دستاندازهای احتمالی مسیر بورسی خودرو
با وجود تمام مزیتهای قطعی عرضه بورسی کالاها که به کشف قیمت واقعی و عادلانه و شفافیت تولیدکنندگان منجر میشود، بهنظر میرسد ورود خودرو به بورس دستاندازهایی نیز دارد. درحالی که در دهههای گذشته همواره نهاد دولت با قیمتگذاری سعی داشته است تا بازار خودرو را سامان دهد، عرضه بورسی خودرو بهمعنای خروج از قیمتگذاری است. برهمین اساس دولت باید از قیمتگذاری خارج شود. این درحالی است که پیشاز این رئیس شورای رقابت به این استدلال که عرضه بورسی به افزایش قیمت خودرو منجر میشود با این طرح مخالفت کرد.
کارشناسان اعتقاد دارند هرچند ممکن است که بهدلیل بالا بودن تقاضا، قیمت نهایی با رشد همراه شود، اما از آنجا که بخش عمده مابهالتفاوت قیمت پایه و نهایی به خودروسازان برمیگردد میتواند باعث افزایش تولید خودرو شود و همین افزایش تولید سدی در برابر رشد بیشتر قیمتها خواهد بود.
منبع: ایران