مجلس باید دنبال اصلاح قانون کار باشد

نشست انتخاباتی با عنوان معادن و حقوق کارگری از سوی بسیج دانشجویی دانشکدگان فنی دانشگاه تهران برگزار شد.
تصویر مجلس باید دنبال اصلاح قانون کار باشد

به گزارش سایت خبری پرسون، نشست انتخاباتی با عنوان معادن و حقوق کارگری از سوی بسیج دانشجوبی دانشکدگان فنی دانشگاه تهران برگزار شد.

سمیه گلپور، رئیس کانون انجمن صنفی کارگان ایران و کاندید لیست شورای وحدت در این نشست گفت: انجمن صنفی دارای جمعیت میلیونی است و از تمامی اصناف درون آن هستند و جز احترام از جامعه کارگری ندیدم.

وی با بیان اینکه سالهاست صدای کارگر در مصوبات مجلس خاموش شده است، تصریح کرد: قانون کار آنقدر مهم است که اولین قانون خارج شده مجمع تشخیص مصلحت نظام این قانون است. قانون‌کار بعد از این سال ها قطعا باید اصلاح شود. بسیاری مشاغل جدید تولید شده و برخی مشاغل از بین رفتند لذا باید کارگران در مجامع عالی تصمیم گیری حضور داشته باشند.

وی در مورد موضوع مزد که در شورای عالی کار وجود دارد با اشاره به اینکه مبنای درصد افزایش مزد که در شورای کار وجود دارد، به روز نشده است، افزود: در این شرایط هر چقدر مزد بالا رود باز کارگر زیر خط فقر است لذا هم دولت و هم مجلس باید وارد این موضوع شوند که این کار درست شود.

روح الله ایزدخواه، نماینده و کاندید مجلس شورای اسلامی در این نشست طی سخنانی گفت: مشکل اصلی اینجاست که مشکلات از زاویه دید ما مسئولان بررسی و پرداخت می شود و از زاویه دید مردم نیست. این مدل حکمرانی، ندیدن جامعه و مردم است.

وی گفت: در موضوع حقوق کارگر می توان با توجه به اوضاع اقتصادی قانون کار را اجرا کرد. دولت باید لایحه آن را به مجلس بیاورد.قانون کار باید بر اساس مناطق درست اجرا شود و همه جا به یک‌ گونه نباشد. تشکل های کارگری نیز تقویت شده و برآمده از خود کارگران باشند. این‌دو راهکار باید اجرا شود. باید قانونی در مورد معدن مالکی کارگر گفته و تصویب شود، دولت باید بسیاری از معادن خود را واگذار کند ، این باید به کارگران واگذار شود.

ایزدخواه افزود: باید دانشکده ها بحث اندیشکده ای و سیاست گذاری پیش بگیرند و آنها پای کار بیایند و فضای تبیینی نیز راه بیفتد.

منبع: تسنیم

611950