مکالمات تلخ سربازان اوکراینی در عقب نشینی خونبار از آودیوکا

شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی به روایات نظامیان اوکراینی و خانواده‌های آنان از عقب‌نشینی نیروهای این کشور از شهر کلیدی و استراتژیک آودیوکا پرداخته است.
تصویر مکالمات تلخ سربازان اوکراینی در عقب نشینی خونبار از آودیوکا

به گزارش سایت خبری پرسون، در پیامدهای پرآشوب پس از خروج سریع نیروهای اوکراینی از آودیوکا، روایتی دلخراش از چندین سرباز مجروح به جامانده رقم می‌خورد؛ در حالی که نیروهای روسیه کنترل شهر را به دست می‌گرفتند. در میان آنها اعضای تیپ مکانیزه ۱۱۰ قرار دارند که در موقعیتی به نام «زنیت» به دام افتادند.

«ویکتور بیلیاک» یک سرباز مستقر در زنیت، تصویری تلخ از وضعیت میدان نبرد ترسیم می‌کند: «آن بیرون دید صفر است... جاده آودیوکا پر شده است از اجساد اوکراینی‌ها.» شش سرباز اوکراینی با وجود تلاش‌های فراوان نتوانستند از منطقه بگریزند. یکی از آن‌ها در یک تماس ویدیویی تلخ با خانواده خود ابراز تاسف کرد و گفت: «همه رفتند، همه عقب‌نشینی کردند... من نمی‌توانم کاری انجام دهم!»

مکالمات تلخ میان سربازان اوکراینی گرفتار در آودیوکا و عزیزانشان به وخامت اوضاع اشاره دارد. کاترینا، خواهر سرباز مذکور از انتظار برادرش برای کمک ارتش اوکراین و تخلیه می‌گوید: «آنها یک روز و نیم منتظر وسیله نقلیه (برای تخلیه) بودند... دارو و غذا تمام شده بود». با این حال، هیچ گوش شنوایی برای فریاد کمک این سربازها پیدا نشد. کمی بعد تصاویری از آودیوکا منتشر شد که نشان می‌داد آن‌ها جان باخته بودند.

تیپ ۱۱۰ اوکراین که تعداد زیادی از سربازان خود را از دست داده در این باره گفت: «جنگ ظالمانه است و ما برای آزادی به بهای گزافی می‌جنگیم.»

شهر کلیدی «آودیوکا» در شرق دونباس واقع بوده و از اهمیت استراتژیک فراوانی برخوردار است. اوکراین ماه‌ها از این شهر حفاظت کرده و اجازه چیره‌شدن نیروهای روسیه بر آن را نداده بود، اما در نهایت کمبود نیرو و مهمات موجب شد کی‌یف نیروهایش را از این شهر عقب بکشد تا بیش از این تلفات ندهد.

یک فرمانده اوکراینی در توضیح عقب‌نشینی نیروهای این کشور از آودیوکا گفت: «در وضعیت کنونی و با توجه به کمبود مهمات و سرباز، بهترین تصمیم عقب‌نشینی بود.» او همچنین هشدار داد که در صورت نرسیدن کمک‌های تسلیحاتی غرب به اوکراین، این کشور در آینده نیز ناچار است به چنین عقب‌نشینی‌های پرهزینه‌ای تن دهد.

اوکراین که در ضدحمله تابستانه خود شکست خورد، حال با آغاز مجدد عملیات‌های تهاجمی روسیه مواجه شده و نیاز مبرمی به حمایت‌های تسلیحاتی غرب دارد. با این وجود، ایالات متحده به دلیل درگیری‌های داخلی میان کنگره و کاخ سفید، هنوز بسته جدید کمک تسلیحاتی برای اوکراین را تصویب نکرده است و نمایندگان آمریکا وارد تعطیلاتی دوهفته‌ای شده‌اند.

جمهوری‌خواهان کنگره که با ارسال بودجه مضاعف به اوکراین مخالف هستند، می‌گویند کاخ سفید باید مسائل داخلی آمریکا از جمله امنیت مرزهای جنوبی را در اولویت قرار داده و همچنین طرحی ملموس ارائه کند که نشان دهد ارسال بودجه مضاعف به کی‌یف می‌تواند به پیروزی اوکراین در جنگ با روسیه منجر شود.

منبع: همشهری آنلاین

610996

مطالب مرتبط