۲ واکسن‌ جدید برای کودکان بالای ۶ ماه

مدیر گروه تحقیقات بالینی، اپیدمیولوژی و آمار زیستی انستیتو پاستور ایران بیان کرد: کودکانی برای تزریق ۲ واکسن روتاویروس و پنوموکوک تعیین شده‌اند که بتوانند «۳ دوز کامل» را دریافت کنند.
تصویر ۲ واکسن‌ جدید برای کودکان بالای ۶ ماه

به گزارش سایت خبری پرسون، پروانه بندپی: واکسیناسیون کشوری ۲ واکسن جدید که دولت قول داده بود از بهمن‌ماه برای کودکان سراسر کشور اجباری و اجرایی می‌شود، از دیروز (۳۰ بهمن) شروع شده و البته فعلا یکی از واکسن‌ها (پنوموکوک) و آن هم از یک استان جنوبی و آن هم در یک شهر آن آغاز شده است؛ بندر خمیر در استان هرمزگان.

دی‌ماه امسال بود که وزیر بهداشت اعلام کرد واکسیناسیون کشوری پنوموکوک و روتاویروس از دهه فجر امسال برای کودکان ۲ تا ۱۲ ماهه اجرایی می‌شود. وزارت بهداشت نیز اعلام کرد؛ طبق جدول جدید واکسیناسیون کودکان که از سوی وزارت بهداشت در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور قرار گرفته، واکسن روتاویروس در ۳ نوبت و واکسن پنوموکوک نیز در ۳ نوبت تزریق خواهند شد.

طبق گفته سخنگوی وزارت بهداشت ۳.۵ میلیون دوز واکسن پنوموکوک خریداری و وارد کشور شده و در مرحله نخست در مناطق محروم استان‌های جنوبی کشور توزیع می‌شود. پدرام پاک‌آیین این را هم گفت که این واکسن سالانه از مرگ حداقل ۱۵۰۰ کودک جلوگیری می‌کند و مانع عوارض این عفونت برای هزاران کودک دیگر می‌شود.

طبق برنامه، دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور موظفند واکسن روتاویروس را در ۲ماهگی، ۴ماهگی و ۶ماهگی و واکسن پنوموکوک را نیز در ۲ ماهگی، ۶ماهگی و ۱۲ماهگی کودک تزریق کنند و خانواده‌ها نیز موظفند کودکان خود را در موعد مشخص‌شده برای تزریق واکسن به مراکز بهداشتی ببرند.

بعد از انتشار این خبر، بسیاری از خانواده‌ها جویای جزئیات تزریق این ۲ واکسن شدند. سوال والدین این بود که تکلیف این ۲ واکسن در کودکانی که ۶ماهگی را گذرانده‌اند یا بالای یک سال هستند، چیست؟

فقط این کودکان باید مراجعه کنند

برای روشن شدن موضوع با دکتر آمیتیس رمضانی، متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری، دبیر انجمن متخصصین بیماری‌های عفونی ایران و مدیر گروه تحقیقات بالینی، اپیدمیولوژی و آمار زیستی انستیتو پاستور ایران گفتگو کرده است. او در این باره توضیح داده و می‌گوید: سن تزریق این ۲ واکسن (پنوموکوک و روتاویروس) از ۲ماهگی تا ۱۲ماهگی است و فعلا برای کودکانی که سن واکسن را گذرانده‌اند، برنامه‌ای نداریم.

دکتر رمضانی می‌گوید: مساله این است که واکسن‌های روتاویروس و پنوموکوک وارداتی هستند و تعداد واکسن‌های موجود در کشور محدود است. از طرف دیگر، واکسیناسیون، تازه از یک استان شروع شده و آن هم از استانی که محروم‌تر است، شروع شده و قرار است به تدریج وسیع‌ترش کنند و در کل کشور اجرا شود.

دبیر انجمن متخصصین بیماری‌های عفونی ایران می‌گوید: در حال حاضر کودکانی برای تزریق این ۲ واکسن تعیین شده‌اند که بتوانند «۳ دوز کامل» را دریافت کنند و واکسیناسیون‌شان ناقص نماند؛ یعنی کودکان ۲ماهه تا ۱۲ماهه. حالا اگر قرار باشد واکسیناسیون کودکان بالاتر از این سنین هم شروع شود، نیاز به یک برنامه جداگانه دارد که کمیته واکسیناسیون کشوری باید درباره آن تصمیم بگیرد و اعلام کند.

برنامه واکسیناسیون بقیه کودکان بعدا اعلام می‌شود

دبیر انجمن متخصصین بیماری‌های عفونی ایران می‌گوید: سن این ۲ واکسن زیر ۱۲ماهگی است که دولت اعلام کرده و فعلا برنامه ما برای کودکانی که سن واکسن را گذرانده‌اند یا وسط این سن هستند، نیست. یعنی اگر کودکی در حال حاضر از ۶ماهگی گذشته یا ۱۲ماهگی را پشت سر گذاشته، لازم نیست واکسن را بزند. چون در این صورت می‌تواند فقط یک یا ۲ دوز را دریافت کند که کامل نیست و طبیعتا اثربخشی واکسن کامل نمی‌شود. چون دوره کامل این ۲ واکسن «۳ دوز» است؛ ۳ دوز روتاویروس (خوراکی) و ۳ دوز پنوموکوک (تزریقی).

به دکتر رمضانی، طبق برنامه‌ای که بعدا اعلام خواهد شد، کودکان دیگر هم در آینده دوره کامل واکسیناسیون را دریافت خواهند کرد. یعنی مشخص می‌شود که کودکانی که تا یک‌سالگی واکسن را دریافت نکردند و حالا در سال دوم زندگی یا بالاترند، چه زمانی، با چه فاصله زمانی و در چند نوبت باید مراجعه و این واکسن‌ها را دریافت کنند.

منبع: همشهری انلاین

610987