اهدای جایزه اثر مدافع حقوق بشر در جشنواره فجر به یک بانوی کارگردان

جایزه اثر مدافع حقوق بشر در بخش تجلی اراده مردمی در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به انسیه شاه‌حسینی اهدا شد.
تصویر اهدای جایزه اثر مدافع حقوق بشر در جشنواره فجر به یک بانوی کارگردان

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت امور بین‌الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر، احمد بینا، معاون ستاد حقوق بشر، در مراسم آیین پایانی اعطای جوایز برگزیدگان بخش تجلی اراده ملی چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، اظهار داشت: مقام معظم رهبری فرمودند هنر یکی از ابزارهای مهم برای تبیین مفاهیم دفاع مقدس است و کار هنری در زمینه دفاع مقدس یکی از برترین کارهای هنری است.

معاون ستاد حقوق بشر با اشاره به توصیه رهبر انقلاب درخصوص اهمیت استفاده از هنر برای انعکاس مفاهیم اسلامی و انسانی در راستای اهداف و سیاست‌های کلان حقوق بشری، فرهنگی و هنری جمهوری اسلامی و ایجاد بستر مناسب برای ظهور و بروز خلاقیت‌های هنری هنرمندان در معرفی ارزش‌های والای ایرانی و اسلامی در حوزه حقوق بشر، تصریح کرد: ستاد حقوق بشر جایزه‌ای را تحت عنوان اثر مدافع حقوق بشر در جشنواره فجر در نظر گرفته است که اولین بار آن را در چهل و دومین جشنواره فجر به فیلم "دست ناپیدا" اثر سرکار خانم انسیه شاه‌حسینی اهدا نمود.

بینا در ادامه ضمن رد کردن ادعای غربی‌ها درخصوص تبعیض جنسیتی در جمهوری اسلامی، به دلایل انتخاب این فیلم اشاره کرد و گفت: این فیلم نشان‌دهنده مشارکت و ایفای نقش مهم زنان در جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌ دفاع مقدس است و نشان می‌دهد زنان در تمامی عرصه‌ها از جنگ گرفته تا رسانه و سینما، نقش فعال و پررنگی را ایفا می‌کنند.

وی با بیان اینکه کارگردان این فیلم یک بانوی ایرانی و نماد مشارکت اجتماعی زنان در عرصه سینما است، افزود: این فیلم رشادت‌ها و فداکاری‌های زنان در ۸ سال جنگ تحمیلی را به نمایش می‌گذارد. نقش اول فیلم نیز دختر خبرنگاری است که در سال‌های ابتدایی جنگ با تعدادی زن ایثارگر آشنا شده و سرنوشتش تغییر می‌کند. این فیلم به روایت ارزش‌های والای انسانی می‌پردازد موضوعی که در حقوق بشر اسلامی حرف اول را می‌زند و در حقوق بشر غربی جایی ندارد.

معاون ستاد حقوق بشر در پایان تاکید کرد: ستاد حقوق بشر حضور بانوان در تمامی عرصه‌های مختلف جامعه را ترغیب و تشویق می‌کند، متاسفانه نسبت حضور بانوان به آقایان در حوزه کارگردانی کمتر است. خانم انسیه شاه‌حسینی تنها بانوی کارگردان در جشنواره امسال است و این حضور قابل تقدیر است. امیدواریم در سال‌های آینده حضور بانوان در جشنواره پررنگ‌تر شود.

منبع: ایسنا

600666