معاون رییس‌جمهور:

افزایش ظرفیت تولید برق هسته‌ای کشور با توسعه نیروگاه اتمی سیریک

محمد اسلامی گفت: بر اساس هدف‌گذاری صورت گرفته، با ساخت واحدهای جدید نیروگاه‌ اتمی، هرمز سیریک، ظرفیت تولید برق هسته‌ای کشور افزایش می‌یابد.
تصویر افزایش ظرفیت تولید برق هسته‌ای کشور با توسعه نیروگاه اتمی سیریک

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد اسلامی بعد از ظهر پنجشنبه در آغاز عملیات و فعالیت های اجرایی پروژه نیروگاه های اتمی ایران، هرمز در شهرستان سیریک در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه با ساخت واحدهای جدید نیروگاه اتمی ایران، هرمز سیریک، ظرفیت تولید برق هسته‌ای در کشور افزایش می‌یابد، اظهار کرد: خدا شاکر هستیم که در اولین روز از دهه مبارک فجر امسال عملیات سایت اجرای نیروگاههای اتمی ایران هرمز شروع کردیم.

اسلامی بیان کرد: این پروژه یکی از برنامه‌های تعریف شده و مورد تاکید مقام معظم رهبری است که در سند تحول تا سال ۱۴۲۰ بخشی از ظرفیت ۲۰ هزار مگاوات این پروژه را به سرانجام برسانیم.

وی بابیان اینکه با آغاز شروع این پروژه در حال آزادسازی زیرساخت های آن هستیم، افزود: برای ساخت و زیرساخت این پروژه یک شهرک صنعتی ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای زیر ساخت ها و ساخت این پروژه یک عدد ۱۵ هزار میلیاردی دلاری سرمایه‌گذاری پیش بینی شده است، تصریح کرد: این سرمایه‌گذاری برای تنظیم ظرفیتی برای آموزش نیروهای متخصص نیروی انسانی و هم برای دوره احداث و هم برای زمان بهره‌برداری که جزه یکی از الزامات بوده است.

اسلامی گفت: در زمانبندی هر یک از این واحدها از زمان صفر حداقل ۷ و حداکثر ۹ سال زمان می برد و فعلآ ما در نقطه صفر این پروژه قرار داریم.

اسلامی بیان کرد: سقف تولید برق هسته تا سال ۱۴۲۰ ما ۲۰ هزار مگاوات در نظر گرفتیم، در صورتی که سهم برق اتمی در دنیا ۱۱ درصد است.

معاون رییس جمهور خاطرنشان کرد: در سبد انرژی دنیا و هدفگذاری که شده حدود ۲۳ درصد است، و ما با تولید ۲۰ هزار مگاوات برق در این نیروگاه به ۲۳ درصد خواهیم رسید.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: این پروژه یکی از اهداف بسیار مهم و راهبردی است، و انشاءالله این ابرپروژ تحول آفرین است و چون فن‌آوری هستی تحول ژرفی در صنعت و دانش ایجاد می کند، انشاءالله ما بتوانیم طبق زمانبندی پیش بریم و تراز خودمان را در دنیا ارتقای بدیم.

منبع: مهر

598865