نمک رنگی و سنگ نمک بخوریم یا نخوریم؟

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت می‌گوید «نمک‌های رنگی (صورتی، آبی، بنفش و سنگ نمک) سلامتی را به خطر می‌اندازند.»
تصویر نمک رنگی و سنگ نمک بخوریم یا نخوریم؟

به گزارش سایت خبری پرسون، در حالی که برخی شرکت‌ها نمک‌های رنگی را در بازار مواد غذایی عرضه می‌کنند، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت احمد اسماعیل زاده هشدار داد در مورد مصرف نمک رنگی یا سنگ نمک، فریب تبلیغات سودجویانه را نخورید.

نمک رنگی می‌خورم تا فشارخونم بالا نیاید! این گفته احمدآقاست که در سوپر مارکت محل به دنبال چنین نمکی می‌گردد. مدت زمانی است که نمک‌های رنگی در بازار خرید مردم به وفور دیده می‌شود و تبلیغ چنین نمک‌هایی توسط برخی افراد صورت می‌گیرد.

اما مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت می‌گوید «نمک‌های رنگی (صورتی، آبی، بنفش و سنگ نمک) سلامتی را به خطر می‌اندازند.»

طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی میزان مجاز مصرف نمک در افراد بزرگسال سالم، کمتر از پنج گرم در روز و در افراد سالمند و بیمار این میزان کمتر از سه گرم است.

به گفته متخصصان تغذیه بهترین راه برای تامین ید مورد نیاز بدن استفاده از نمک یددار تصفیه شده است و باید نمک مصرفی روزانه حتما از نمک تصفیه شده یددار تامین شود. نمک‌های تصفیه شده فاقد فلزات سنگین مثل سرب، آرسنیک و ناخالصی‌های محلول مانند گچ و… هستند.

به گفته فزونی وجود برخی عناصر موجب ایجاد رنگ در نمک‌های رنگی شده است و این نوع نمک‌ها تصفیه نشده و فاقد ید کافی هستند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تاکید دارد «نمک‌های رنگی و سنگ نمک به دلیل اینکه از معادن و دریاچه‌ها و کوه‌ها استخراج می‌شوند، حاوی ناخالصی‌های متعدد و ذرات شیمیایی همچون فلزات سنگین برای سلامت مضر بوده و می‌تواند زمینه ابتلا به سرطان را در فرد ایجاد کند.»

اسماعیل زاده ابراز می‌کند «به دلیل وجود گچ و شن و خاک در این نمک‌ها به دلیل تصفیه نشدن، اینگونه نمک‌ها می‌توانند در مصرف کننده احتمال ایجاد سنگ کلیه را ایجاد کنند.»

منبع: فارس

598353