رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل:

نوسازی مراکز درمانی فعال استان اردبیل ضروری است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، نوسازی مراکز درمانی فعال در استان را ضروری خواند و گفت: بیمارستان امام خمینی (ره) شهر اردبیل به عنوان مرکز درمانی مادر استان نیاز به نوسازی دارد.
تصویر نوسازی مراکز درمانی فعال استان اردبیل ضروری است

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، سیدحامد عاملی در جلسه مشترک با اعضای هیات‌ رئیسه این دانشگاه، با اشاره به پایین بودن تعداد تخت‌های بیمارستانی در استان و عدم توجه به ارتقای وضعیت در سال‌های گذشته افزود: اختصاص تجهیزات، منابع اعتباری و نیروی انسانی، وابسته به تعداد تخت‌های بیمارستانی بوده و از این رو تلاش برای افزایش تعداد تخت‌ها ضروری است.

وی با اشاره به اقدامات و برنامه‌های در دست اجرا برای بهبود وضعیت تخت‌های بیمارستانی، بر تسریع در روند احداث بیمارستان ۵۴۰ تخت‌خوابی نجف‌زاده تاکید و بیان کرد: طی چند ماه گذشته پیشرفت فیزیکی این پروژه از ۱.۵ ‌درصد به ۲۰ درصد افزایش یافته است.

استاندار اردبیل با تقدیر از تلاش‌های کادر درمان برای ارائه خدمات شایسته در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، بر تلاش و همگرایی فعالان حوزه درمان در راستای پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه تاکید کرد.

وی همچنین با اشاره به افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه بهداشت و درمان، ضمن تاکید بر حمایت از این حوزه خواستار هدایت منابع و تسهیلات ویژه این بخش برای فعالیت‌های دانش‌بنیان در حوزه درمان و دارو شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل نیز در این نشست، گزارشی از اقدامات صورت‌گرفته در بخش بهداشت و درمان، آموزش، پژوهش و امور فرهنگی این دانشگاه طی ۲ سال گذشته ارائه کرد.

دکتر علی محمدیان اردی اعلام کرد: سالانه بالغ بر ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار مورد خدمت درمانی در مراکز بیمارستانی، کلینیک‌های تخصصی و درمانگاه‌های استان اردبیل به مراجعان ارائه می‌شود و به طور متوسط هر شهروند اردبیلی سالانه حداقل دو بار خدمات درمانی در مراکز بیمارستانی، کلینیک‎‌های تخصصی و درمانگاه‌ها دریافت می‌کند.

وی اضافه کرد: علاوه بر این سالانه یک میلیون و ۸۰۰ پرونده مراجعه شهروندان به مراکز بهداشتی استان اردبیل به ثبت می‌رسد و این آمار هم نشان می‌دهد که هر شهروند به طور میانگین، سالانه ۱.۵ بار به مراکز بهداشتی مراجعه می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین نوسازی مراکز درمانی فعال در استان را ضروری خواند و با اشاره به عمر بالای ۲۰ سال اغلب مراکز درمانی فعال گفت: بیمارستان امام خمینی (ره) شهر اردبیل به عنوان مرکز درمانی مادر استان نیاز به نوسازی دارد.

وی با بیان این که نوسازی بیمارستان امام خمینی (ره) شهر اردبیل حدود یک هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، اضافه کرد: این مرکز درمانی با ۱۶۵ تخت بیمارستانی احداث شده ولی به مرور زمان ظرفیت پذیرش آن به ۵۴۰ تحت افزایش یافته و همین امر موجب افزایش بار مراجعات و مستهلک شدن سریع این مرکز درمانی شده است.

دکتر محمدیان اردی اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل چهار هزار و ۲۰ دانشجو دارد که مدیریت آموزشی و روند تحصیل آنها در مراکز درمانی استان دنبال می‌شود.

جبران عقب‌ماندگی بهداشت و درمان اردبیل نیازمند ۵۰ هزار میلیارد ریال است

وی همچنین تامین زیرساخت‌های درمانی و جبران عقب‌ماندگی در تعداد تخت‌های بیمارستانی فعال در استان اردبیل را نیازمند ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار اعلام کرد و گفت: برای ارائه خدمات درمانی مناسب به شهروندان سه هزار و ۹۷۰ تخت نیاز است که باید ظرفیت بیمارستانی به همین تعداد تخت ایجاد شده و مورد استفاده قرار گیرد ولی هم‌اکنون ۲ هزار و ۳۳۵ تخت بیمارستانی در این استان فعال است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل میانگین کشوری تخت بیمارستانی برای هر یک هزار نفر را ۲.۱ تخت اعلام کرد و افزود: این رقم در استان اردبیل ۱.۸۵ تخت برای هر هزار نفر بوده و در ظرفیت تخت فعال بیمارستانی، ۲۵ صدم تخت عقب هستیم.

وی تاکید کرد: برای رسیدن این استان به میانگین کشوری تخت بیمارستانی باید یک هزار و ۶۳۵ تخت بستری جدید با احداث مراکز بیمارستانی جدید تامین شود که عملیات اجرایی این نیاز، در قالب سه پروژه بزرگ شامل احداث ۲ مرکز بزرگ و یک مرکز مکمل و الحاقی درمانی به ظرفیت یک هزار و ۶۶۰ تخت آغاز شده است.

دکتر محمدیان اردی اضافه کرد: این سه پروژه شامل بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی نجف‌زاده شهر اردبیل، فاز اول بیمارستان بزرگ یک هزار و ۴۰ تختخوابی واقع در سایت مرکزی دانشگاه به ظرفیت ۵۲۰ تختخواب و بیمارستان الحاقی ۸۰ تختخوابی شهرستان مشگین‌شهر است که پس از تکمیل بخش زیادی از نیاز استان را رفع خواهد کرد.

منبع: ایرنا

586893

مطالب مرتبط