هدف‌گذاری کشت تمام مکانیزه گندم در برنامه هفتم توسعه

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که ۳۰ درصد کشت گندم به صورت مکانیزه انجام می‌شود، گفت: کشت مکانیزه گندم در قالب برنامه هفتم توسعه باید به ۱۰۰ درصد برسد.
تصویر هدف‌گذاری کشت تمام مکانیزه گندم در برنامه هفتم توسعه

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، سهراب سهرابی اظهار داشت ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که گندم تولیدی کشور از کیفیت خوبی برخوردار است، با این حال ما به دنبال ارتقای این کیفیت هستیم.

وی اظهار داشت: براساس ارزیابی کیفیت گندم‌های ایران که با همکاری معاونت امور زراعت، موسسه تحقیقات اصلاح نهال و بذر و بخش شیمی غلات انجام شده، میزان پروتئین گندم تولید استان خوزستان نزدیک به 12.58 درصد، فارس 12.55 درصد، گلستان 12.61 درصد، بوشهر 12.73 درصد و ایلام 12.59 درصد است.

سهرابی ادامه داد: سالانه دو هزار نمونه گندم دیم و آبی توسط موسسه تحقیقات نهال و بذر و 20 هزار نمونه از سوی مرکز پژوهش‌های غلات شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز ارزیابی می‌شود و نتایج تحقیقات این دو مجموعه در مورد کیفیت این محصول با هم منطبق است.

وی با اشاره به استاندارد 104 گندم گفت: این استاندارد ملی، گندم‌های تولیدی کشور را به گروه‌های درجه یک تا درجه چهار تقسیم می‌کند.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: گندم‌های درجه یک در 15 استان کشور از جمله خوزستان، گلستان، فارس، مازندران و هرمزگان تولید می‌شود که حداقل بین 4.5 تا 5 میلیون تن از گندم‌های تولید کشور را شامل می‌شود و وزن هکتولیتر آن بیش از 79 و میزان پروتیین بالای 12 درصد است.

وی با بیان این که دولت گندم درجه یک، دو و سه را خرید تضمینی می‌کند، اذعان کرد: نیاز کشور به گندم با توجه به جمعیت در کل 12 میلیون تن در سال است و سال گذشته از 13.5 میلیون تن گندم تولیدی، 10 میلیون و 400 هزار تن آن خرید تضمینی شد.

سهرابی خاطرنشان کرد: بخشی از این میزان تولید مربوط به بذر گندم است و قسمتی نیز به مصرف طیور خانگی می‌رسد.

وی معرفی ارقام جدید را یکی از دلایل افزایش گندم تولیدی کشور عنوان کرد و گفت: در سال جاری 109 رقم جدید گندم آبی و دیم میان کشاورزان توزیع کردیم.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی افزود: از 109 رقم جدید معرفی شده، 75 رقم گندم آبی و 34 رقم دیم بوده است.

سهرابی در همین حال مصرف متعادل کودهای شیمیایی، مدیریت کنترل خسارت آفات به ویژه آفت سن، بیماری‌ها و علف‌های هرز، ارتقای کیفیت مدیریت آبیاری با توسعه سامانه‌های نوین آبیاری را از دیگر اقدامات برای افزایش کیفیت گندم تولیدی کشور برشمرد.

وی گفت: اکنون 25 تا 30 درصد اراضی گندم به سیستم‌های آبیاری نوین مجهز هستند.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی درباره توسعه مکانیزاسیون در حوزه گندم نیز گفت: کشت مکانیزه گندم در قالب برنامه هفتم توسعه باید به 100 درصد برسد.

منبع: تسنیم

586105