پرداخت ۲۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه گندم در سال

معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران ضمن اشاره به اینکه دولت، سالیانه بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه برای تأمین گندم مورد نیاز کشور پرداخت می‌کند، گفت: مصرف نان برای هر نفر در کشورمان به طور میانگین ۳۲۰ گرم در روز است.

تصویر پرداخت ۲۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه گندم در سال

به گزارش سایت خبری پرسون، حیدرعلی نصر با اعلام میزان مصرف نان هر ایرانی در روز گفت: نان به طور متوسط ۴۰ درصد از انرژی روزانه مورد نیاز مردم را تأمین می‌کند که این امر، نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه گندم به عنوان ضروری‌ترین کالای اساسی است.

وی با تأکید بر اینکه شرکت بازگانی دولتی ایران، علاوه بر مدیریت خرید گندم، تصدی تأمین سایر کالاهای اساسی شامل برنج، روغن و شکر مورد نیاز کشور را نیز بر عهده دارد، افزود: این شرکت برای مدیریت خرید، حمل و نقل، توزیع و ذخیره‌سازی کالاهای اساسی، حجم بسیار بزرگی از عملیات را تدارک دیده و اجرا می‌کند تا کالاهای ضروری، به موقع در اقصی نقاط کشور توزیع شده و در اختیار مردم قرار ‌گیرند.

معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی با اعلام اینکه گندم با قیمت تضمینی هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان و با هزینه تبعی ۵۰۰ تومان برای هر کیلوگرم از کشاورزان سراسر کشور خریداری شده است، گفت: گندم‌های خریداری شده با صرف یارانه‌ای بسیار سنگین با قیمت هر کیلوگرم ۶۶۵ تومان برای تولید آرد یارانه به فروش می‌رسد و هر کیلوگرم آرد با قیمت ۸۵۰ تومان برای مصارف نانوایی‌ها تأمین می‌شود و در واقع دولت، سالیانه بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه برای تأمین گندم مورد نیاز کشور پرداخت می‌کند.

نصر همچنین با تشریح فعالیت‌های زنجیره گندم، آرد و نان کشور توضیح داد: در زنجیره تأمین گندم کشور، ۷۲۰ هزار کشاورز محصول خود را به بیش از ۱۱۰۰ مرکز خرید این محصول تحویل دادند که سهم هر کشاورز به طور متوسط بیش از ۱۴ تُن گندم بود و در طول فصل خرید، هیچ کشاورزی نداریم که محصولش روی دستش مانده و موفق به فروش محصول خود نشده باشد.

وی از ارسال گندم خریداری شده برای استحصال آرد به ۴۰۰ کارخانه آردسازی در سراسر کشور خبر داد و گفت: پس از تولید آرد، این فرآورده پُرمصرف توسط شبکه گسترده حمل و نقل به ۸۲ هزار واحد نانوایی در اقصی نقاط کشور ارسال می‌شود تا نانوایی‌ها بدون هیچ‌گونه کمبودی از موجودی آرد مورد نیاز، از تولید پایدار نان برخوردار باشند.

معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران، اهمیت و ضرورت توسعه حمل و نقل ریلی و سرمایه‌گذاری برای توسعه زیرساخت‌های ریل‌پایه را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری، ۲۵ میلیون تُن کالای اساسی برای مصارف کشور، تأمین و توزیع شده و به عبارتی، روزانه ۷۰ هزار تُن کالا از طریق ۳۰۰۰ دستگاه وسیله نقلیه سنگین از مبادی تأمین، تولید و ذخیره‌سازی به مقاصد مورد نظر ارسال شده تا به دست مصرف‌کنندگان برسد.

منبع: مهر

546157