مجری طرح گندم وزارت جهاد:

تا پایان بهمن، کشاورزان می توانند از بیمه محصولات کشاورزی استفاده کنند

مجری طرح گندم وزارت جهاد گفت: تا پایان بهمن بحث بیمه محصولات کشاورزی ادامه دارد و کشاورزان با مراجعه به مراکز خدمات جهت بهره مندی از بیمه می توانند استفاده کنند.
تصویر تا پایان بهمن، کشاورزان می توانند از بیمه محصولات کشاورزی استفاده کنند

به گزارش سایت خبری پرسون، سهراب سهرابی از رشد ۱۵۰ هزارهکتاری سطح زیرکشت گندم در اراضی آبی و دیم خبر داد و گفت: بنابر آخرین آمار برای سال زراعی جدید مجموع سطح زیرکشت گندم آبی و دیم به ۶ میلیون و ۱۲۰ هزارهکتار رسیده که بدلیل شرایط مساعد بارش در هفته های اخیر، اکثر مناطق کشت سبز شده است.

به گفته او، کاهش میزان بارش و افزایش دما نسبت به مدت مشابه سال قبل و دوره بلندمدت موجب شده شرایط مزارع از لحاظ زمانی رشد بیشتری داشته باشند، اما از طرفی هم موضوع خسارت آفات، بیماری و علف های هرز نگران کننده است.

سهرابی ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی نگران بروز آفات و بیماری هایی همچون شته ها، مکنده های غلات، مینوز غلات، سفیدک پودری، زنگ زرد و لکه قهوه ای هستیم و از طرفی علف های هرز هم زودتر از موعد پیدا شوند، از این رو توصیه می شود که افراد با مراجعه به مراکز خدمات، توصیه های فنی را دریافت کنند.

مجری طرح گندم وزارت جهاد افزود: با توجه به گرمای هوا و طغیان جمعیت آفات به کشاورزان توصیه می شود که از مزارع گندم مراقبت های لازم را داشته باشند تا از خسارت جلوگیری شود و همواره با رعایت و بکارگیری توصیه های فنی کارشناسان در مزارع، تولید مناسب تری داشته باشند.

به گفته او، با توجه به شرایط خاص اقلیمی کشاورزان مصرف کودهای اوره به عنوان کود سرک و کود کلرور پتاسیم در مزارع گندم استفاده کنند تا نسبت به شرایط محیطی خسارت کمتری داشته باشند.

سهرابی درباره آخرین وضعیت سطح زیرکشت قراردادی گفت: بنابر آمار در ۳ محصول گندم، جو و دانه های روغنی بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزارهکتار کشت قراردادی داشتیم و این روند تا پایان بهمن ادامه دارد.

مجری طرح گندم گفت: تا پایان بهمن بحث بیمه محصولات کشاورزی ادامه دارد و کشاورزان با مراجعه به مراکز خدمات جهت بهره مندی از بیمه می توانند استفاده کنند. براین اساس تخفیف ۲۰ درصدی بیمه به انضام کسر هزینه حق بیمه پس از تحویل برای کشاورزانی که در کشت قراردادی مشارکت می کنند، در نظر گرفته شده است و پرداخت کمک هزینه کرایه حمل از دیگر مزایای کشت قراردادی محسوب می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

598003