واردات لوکوموتیو از کره و بازسازی و نوسازی در تبریز/ هیچ کسی در صنعت بیش از ۱۰ درصد نمی‌تواند سودی بکند

با حضور سرپرست صنایع ریلی و دریایی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سه دستگاه لوکوموتیو وارداتی، بازسازی شده توسط بخش خصوصی در تبریز، رونمایی شد.
تصویر واردات لوکوموتیو از کره و بازسازی و نوسازی در تبریز/ هیچ کسی در صنعت بیش از ۱۰ درصد نمی‌تواند سودی بکند

به گزارش سایت خبری پرسون، با توان و دانش نیروهای داخلی و در راستای بی اثر کردن تحریم ها در مرحله نخست سه دستگاه لوکوموتیو به طور کامل بازسازی و نوسازی شده و تعداد ۱۷ لوکوموتیو دیگر نیز در مدت ۶ ماه نوسازی، بازسازی و وارد شبکه حمل و نقل ریلی می شود.

هزینه تمام شده هر دستگاه لوکوموتیو (موتور کشنده واگن های قطار) بازسازی شده حدود ۱.۵ میلیون یورو است که ۲.۵ میلیون یورو پایین تر از قیمت لوکوموتیو کار نکرده است.

خلیل وطن‌دوست، سرمایه‌گذار و کارآفرین تبریزی در خصوص اولین دستاورد بازسازی و نوسازی لوکوموتیو اظهار کرد: در مجموعه هلدینگ ما ۱۲ کارخانه در قالب‌های کاری و زمینه‌های کاری فعالیت می‌کند؛ کارخانه شیرینی و شکلات، فعالیت در زمینه نیروگاه خورشیدی نیروگاه‌‌های حرارتی، فعالیت در بخش معادن، احداث بزرگترین شهرک صنعتی مواد اولیه صنایع غذایی در هشترود، ایجاد بزرگترین کارخانه تولید ژلاتین با ظرفیت فاز اول سه هزار تن، ایجاد بزگترین کارخانه تولید گیلیسیرین دارویی و خوراکی با استانداردهای جهانی در هشترود(۱۰ برابر بیشتر از ظرفیت موجود)، ایجاد دو گلخانه ۵۰ هکتاری در دو فاز، فعالیت در زمینه صنایع ریلی و تولید در این بخش از جمله زمینه‌های فعالیتی ماست.

وی با بیان اینکه تمام این فعالیت‌ها با نیت ایجاد انگیزه در بین جوانان وطن و همچنین ماندگاری یک کار خیر و مفید در جامعه انجام می‌گیرد، افزود: ما تلاش داریم تا برای نسل آینده یک اقدام ماندگار انجام گیرد و همچنین برای نسل فعلی هم یک کاری انجام گیرد.

این سرمایه‌گذار بزرگ تبریزی گفت: ما ترک زبان‌ها شاید نتوانیم خوب حرف بزنیم و کارهای انجام شده را بیان کنیم ولی خیلی خوب تلاش می‌کنیم و قصوری در کارمان پیدا نمی‌شود.

وی توضیح داد: در دنیا هر کشوری بدون زیرساخت امکان پیشرفت نخواهد داشت و این زیرساخت‌ها شامل همه چیز اعم از ریلی، هوایی، زمینی و غیره است.

وطن‌دوست ادامه داد: در دنیا سرمایه‌گذاری زیادی روی صنعت ریل می‌شود که این امر در کشور ما با ضعف بزرگی روبرو است؛ متاسفانه تحریم‌ها هم یکی از بزرگترین دلایلی است.

وی با بیان اینکه شرکت بنده یکی از شرکت‌های بزرگ در زمینه تولید واگن‌های کشور است، افزود: برای تکمیل این زنجیره ما نیاز به لوکوموتیو داریم از این‌رو شرکت ما این نیاز را حس کرد که اگر صرفا تولیدکننده واگن باشد و برای آن هیچ کشنده‌ای وجود نداشته باشد، عملا کار عبث خواهد ماند.

کارآفرین تبریزی ادامه داد: متاسفانه سال‌های زیادی است که لوکوموتیوی وارد کشور نشده است از این‌رو ما پیگیر اخذ مجوز برای واردات لوکوموتیو کردیم و در نهایت بعد از ۱۳ سال مجوز صادر شد و بلافاصله کارهای عملیاتی آغاز شد و امروز به بهره‌برداری رسید.

وی گفت: ما این لوکوموتیوها را از کره وارد کردیم و با نوسازی تمام قطعات آن (کاملا بومی) انجام گرفت.

وطن‌دوست متذکر شد: ما با این کار موضوع سود را مدنظر نداشتیم بلکه هدف اولا تسهیل امور ریلی در بخش باربری بود و دوما انجام یک کار ماندگار.

وی خاطرنشان کرد: البته در هر کاری یک سود نیز وجود دارد ولی انگیزه اولیه ما سود نبود زیرا اگر سود را در نظر می‌گرفتیم می‌توانستیم کارهای راحت‌تر بدون دوندگی و ۱۳ سال انتظار را انجام دهیم و خیلی زود هم سود آن را برداشت کنیم.

کارآفرین تبریزی بیان داشت: هیچ کسی در صنعت بیش از ۱۰ درصد نمی‌تواند سودی بکند و کسی بگوید من در صنعت ۱۰۰ درصد سود داشتم قطعا یک حرف کذبی است مگر اینکه رانتی داخل آن باشد.

وی گفت: کسی که وارد صنعت می‌شود بدانید که عاشق است وگرنه راه‌های زیادی با کمترین زحمت ولی سود بیشتر وجود دارد که می‌تواند انجام دهد.

وطن‌دوست افزود: تبریزی‌های زیادی وجود دارند که کارهای ماندگار انجام دادند و بنده نیز می‌خواهم یک کار ماندگاری انجام دهم که انگیزه‌ و امیدی برای نسل جدید شود وگرنه نه به سن و سال من و نه به حوصله من می‌خورد که یک شهرک صنعتی دارویی احداث کنم.

وی ابراز کرد: وطن مثل مادر است و انسان همان‌طور که برای مادرش هزینه بی‌منت می‌کند باید برای وطن‌اش هم هزینه کند.

این کارآفرین و سرمایه‌گذار تبریزی ادامه داد: ما تا زمانی که این لوکوموتیوهای دست دوم را وارد کشور نکرده بودیم هیچ سازمان و نهادی از آن حبر نداشت؛ علت این بود که نمی‌خواستیم از داخل با سنگ‌اندازی‌هایی روبرو شویم و در نهایت با ورود به کشور دمونتاژ کامل شد و قطعاتی که نیاز به تعمیر و اصلاح داشت انجام گرفت و الآن همه این لوکومتیوها در حد نو هستند و سال‌های زیادی در خدمت بخش ریلی کشور خواهد بود.

وی گفت: هر لوکوموتیو معادل یک هواپیما ارزش ریالی دارد که قیمت لوکوموتیوها ۴ میلیون یورو است.

وطن‌دوست ادامه داد: در فاز اول 20 لوکوموتیو مورد بهره‌برداری خواهد رسید و 50 لوکوموتیو نیز در فاز دوم کارهای عملیاتی خود را شروع کرده است.

وی با اشاره بر اینکه بخش ریلی کشور به بخش خصوصی واگذار شده است، از این‌رو راه‌آهن خریدار واگن و لوکوموتیو ما نیستند و ما به با بخش خصوصی طف هستیم، ادامه داد: ما در حال حاضر ۵۰۰ واگن داریم که این میزان تا سال آینده به ۱۰۰۰ مورد ارتقا خواهد یافت که این میزان به ۴۰ لوکوموتیو نیاز خواهد داشت.

کارآفرین تبریزی با بیان اینکه ما هنوز وارد واگن مسافربری نشده‌ایم، گفت: امسال با سازمان قطار شهری تهران قرارداد داشتیم تا 700 واگن آنها را تامین کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نزدیک بر 9 الی 10 هزار نفر در هلدینگ ما مشغول به کار هستند.

وطن‌دوست یادآور شد: زمانی ما واردکننده واگن از چین و روسیه بودیم ولی در حال حاضر با اروپا عقد قرارداد داریم تا هر ماه 100 واگن به اروپا صادرات داشته باشیم که این به همت متخصصان همین جوان‌های ایرانی بوده است.

وی با تاکید بر اینکه ایران یک جواهر است و فرصت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در آن است، گفت: سختی و بروکراسی‌ها در ایران نمی‌تواند انگیزه را از بین ببرد؛ ما در هر صنعت کار برای انجام دادن زیاد است تا حتی اروپا هم حسرت ما را بخورد.

وطن‌دوست گفت: مراسم بهره‌برداری از واگن‌ها در تبریز خواهد بود و با اینکه اصرار بر این بود که در تهران باشد و البته راحت‌تر هم می‌شد ولی بنده علاقه داشتم تا این رونمایی بزرگ در شهر خودم باشد.

صنعت ریلی کاهش یک هشتم مصرف سوخت و یک سوم هزینه های جابجایی کالا را در پی دارد

سرپرست صنایع ریلی و دریایی وزارت صنعت، معدن و تجارت روز پنجشنبه در مراسم رونمایی از این لوکوموتیو ها گفت: ناوگان ریلی و گسترش و توسعه صنعت راه آهن کاهش چشمگیر و قابل ملاحظه هزینه و سوخت را در پی دارد که باید در این مسیر اقدامات فوری به انجام برسد.

روح الله ارجمندی افزود: امروز صنعت ریلی در جهان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به همین منظور همه ساله سرمایه گذاری های هنگفتی در این حوزه انجام می شود.

به گفته وی صنعت ریلی کاهش یک هشتم مصرف سوخت و یک سوم هزینه های جابجایی کالا را در پی دارد که می توان با توسعه این صنعت ضمن کاهش هزینه ها در این زمینه، به توسعه اقتصادی کشور نیز کمک چشمگیری کرد.

ارجمندی با اشاره به تصویب قوانین متنوع و مختلف در حمایت از صنعت ریلی کشور، خواستار توجه و اجرایی شدن ماده ۱۲ قانون مربوط به مسئولیت های اجتماعی وزارت نفت در این زمینه شد و اظهار کرد: متاسفانه با وجود اینکه چندین سال از این مصوبه سپری می شود، اما از سال ۱۳۹۷ تاکنون اجرای این ماده قانونی راکد مانده است.

وی از مجلس شورای اسلامی درخواست کرد تا اجرای این ماده قانونی را جزو مطالبات خود قرار داده و زمینه های توسعه صنعت ریلی کشور با حمایت از بخش خصوصی را فراهم کنند.

ارجمندی با بیان اینکه در حال حاضر صنایع ریلی ایران به بلوغ رسیده و در تولید انواع لوازم و تجهیزات این حوزه مشکلی وجود ندارد، یادآور شد: مشکل اصلی در این زمینه مربوط به بهره برداری است که این چالش با اجرای دقیق ماده ۱۲ می تواند به سرعت رفع شود.

منبع: فارس

585944