افتتاح و آغاز فروش بلیت قطار تبریز( خاوران) -تهران

مدیرعامل راه آهن کشور از آغاز فروش بلیت قطار مسافری (خاوران) تبریز_تهران ( که قرار است پنج شنبه 18 خرداد بعد از 22 سال با حضور رئیس جمهور افتتاح شود) از ١٠ صبح چهارشنبه ١٧ خرداد خبر داد.
تصویر افتتاح و آغاز فروش بلیت قطار تبریز( خاوران) -تهران

به گزارش سایت خبری پرسون، سیدمعیاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن اظهار کرد: ان‌شاءالله با افتتاح مسیر ریلی بستان‌آباد_خاوران در جریان سفر استانی رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی، حلقه مفقوده محور ریلی مستقیم تهران_تبریز تکمیل شده و اولین قطار مسافری خاوران تبریز_تهران حرکت خواهد کرد و فروش بلیط این قطارها از ١٠ صبح چهارشنبه ١٧ خرداد آغاز می‌شود.

وی افزود: برای رفاه هموطنان عزیز آذربایجان شرقی، بهترین زمان را برای حرکت اختصاص دادیم. این قطارها از روز ٢٠ خرداد هم از مبدا خاوران تبریز و هم از مبدا تهران، ساعت ۲۲:۱۵ حرکت کرده و حدود ساعت ۸ صبح به مقصد می‌رسند که حدود ۳ ساعت کوتاه‌تر از مسیر فعلی تهران تبریز است.

افتتاح راه آهن بستان آباد-خاوران همزمان با سفر رییس جمهور به آذربایجان شرقی

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: راه آهن بستان آباد-خاوران به طول ۴۴ کیلومتر با اعتبار ۳ هزار میلیارد تومان، آخر هفته همزمان با سفر رییس جمهور به استان آذربایجان شرقی افتتاح می‌شود.

خیراله خادمی مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و معاون وزیر راه و شهرسازی از افتتاح راه آهن بستان آباد-خاوران همزمان با سفر رییس جمهور به استان آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: این مسیر ریلی به طول ۴۴ کیلومتر با هدف کاهش ۱۱۴ کیلومتر از طول مسیر اتصال مرکز شمال غرب به شبکه ریلی با اعتبار ۳ هزار میلیارد تومان طراحی و اجرا شده و ارزش روز آن بیش از ۶ هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین مزایای بهره برداری از راه آهن بستان آباد-خاوران کاهش ۴ ساعت از زمان سفر با قطار از پایتخت به تبریز نسبت به مسیر ریلی موجود است که در حال حاضر ۱۲ ساعت زمان می برد.

خادمی افزود:‌ با توجه به اینکه زمان سفر ازطریق جاده ۸ ساعت است مسافران جاده را به ریل ترجیح می دهند که با افتتاح این مسیر ریلی علاوه بر افزایش ترانزیت کالا و مسافر از طریق ریل، کاهش آلودگی های زیست محیطی و ارتقاء شاخص های حمل و نقل ریلی در منطقه را شاهد خواهیم بود.

به گزارش شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص مسیر ریلی میانه-بستان آباد-تبریز توضیح داد و اظهار کرد: راه‌آهن دوخطه میانه- بستان‌آباد- خاوران به طول ۲۰۳ کیلومتر در ۱۰ قطعه با هدف کاهش مسیر ریلی از شمال غرب به مرکز کشور طراحی و اجرا شده که حدفاصل میانه تا بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر در سال های گذشته ساخته شده است اما به دلیل عدم ارتباط با شهر تبریز مورد بهره برداری لازم قرار نگرفته است.

وی افزود: با افتتاح مسیر بستان آباد- خاوران و ایستگاه راه آهن خاوران این محور به ویژه در بخش مسافری از منطقه خاوران شهر تبریز تا تهران آماده بهره برداری است.

گزارش فارس حاکی است، احداث راه‌آهن تبریز - بستان‌آباد- میانه از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین پروژه‌های حمل‌ و نقل کشور و آذربایجان‌شرقی است که از سال ۱۳۷۹ عملیات احداث آن برای تسهیل در رفت و آمد مردم و جابه‌جایی حجم قابل توجهی کالا آغاز شد.

این طرح که در ۲۲ سال گذشته تجربه ۳ رئیس‌ جمهوری و وعده‌های دولت‌های گذشته برای تکمیل آن را پشت سر گذاشته، در سراشیبی رسیدن به خط پایان قرار گرفته و این هفته با حضور رئیس جمهور به بهره برداری می رسد.

راه‌آهن دوخطه میانه- بستان‌آباد- تبریز از ایستگاه میانه واقع در مسیر راه‌آهن تهران- تبریز شروع‌ شده و با گذر از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای، بستان‌آباد و باسمنج واقع در مسیر خود به ایستگاه موجود تبریز متصل می‌شود.

بهره‌برداری از راه‌آهن تبریز- میانه به‌ عنوان حلقه مفقوده اتصال راه‌آهن سراسری به راه‌آهن شمال‌غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور می‌شود و بدون شک رشد صنعت حمل‌ و نقل ریلی در شرایطی که افزایش قیمت حامل‌های انرژی باعث رشد تورم شده است، می‌تواند باعث حل برخی مشکلات حمل‌ و نقل در این منطقه شود.

با بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن میانه - بستان‌آباد - تبریز، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌ بار به اروپا متصل می‌شود و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می انجامد.

منبع: فارس

488478