علی درخشی:

تلاش می‌کنیم انیمیشن دیرین دیرین را زنده نگه داریم

کارگردان و نویسنده مجموعه «دیرین دیرین» می‌گوید: دوست دارم «دیرین دیرین» را ادامه بدهم اما نه به هر قیمتی. وی تاکید می‌کند، بیش از هر کسی به این مجموعه علاقه دارد اما تولید و ادامه این مجموعه مستلزم شرایطی مناسب است که فعلا مهیا نیست.

به گزارش سایت خبری پرسون، علی درخشی، انیمیشن‌ساز و خالق «دیرین دیرین» درباره تولید فصل جدید این مجموعه توضیحاتی ارائه و تاکید کرد که فعلا شرایط ادامه ساخت «دیرین دیرین» مهیا نیست.

او در توضیح بیشتر تولید فصل جدید این مجموعه انیمیشن و همکاری دوباره با محمدرضا علیمردانی در مقام گوینده چنین می‌گوید: این مجموعه همچنان در مرحله پیش تولید قرار دارد و ما تولیدش را شروع نکردیم اما کارهای جدید دیگری در حوزه انیمیشن خواهیم داشت. ما یک پروژه جدید با آقای صفی یاری، تهیه‌کننده «ناتو» شروع کردیم و یکسری انیمیشن‌های دیگر که در مرحله پیش تولید هستند و ان‌شاءالله به‌زودی اعلام خواهند شد. درواقع یکسری انیمیشن های کوتاه با فرم و محتوایی متفاوت در دست داریم که برای تلویزیون هم نیست و مختص فضای مجازی است.

«دیرین دیرین» مشکل مالی ندارد

درخشی در پاسخ به اینکه آیا بحث مالی در تولید «دیرین دیرین» خلل ایجاد کرده است؟ تاکید می‌کند: خیر اصلا بحث مالی مطرح نیست. اتفاقاً می‌خواستیم کار تولید را شروع کنیم و حتی یک تعداد ۱۰ قسمتی از مجموعه هم در فضای مجازی پخش شد اما در فاصله‌ای که به وقفه خورد، آقای علیمردانی مشغول پروژه‌های دیگر شدند که مانع ایجاد کرد و ما نتوانستیم کار را جلو ببریم. درواقع ما پیش تولید کار را شروع کردیم اما نه به شکل جدی بلکه بسیار محدود. اکنون هم نمی‌توانم زمانی برای پخش «دیرین دیرین» جدید بدهم چون هیچ چیز مشخص نیست.

وی در عین حال به موضوعات جدید «دیرین دیرین» اشاره می‌کند و می‌گوید: قرارمان بر این بود که «دیرین دیرین» جدید خیلی تغییر کند اما هیچ اتفاقی نیفتاد و نشد. من تمام تلاشم را کردم که کیفیت را از قبل بالاتر ببرم اما فعلا این اتفاق نیفتاده و عملاً ایده‌هایی که داشتیم به بن‌بست خورد. ۱۰ قسمتی هم که از «دیرین دیرین» جدید در فضای مجازی پخش شد، از لحاظ فنی و کیفی خیلی بهتر از قبل بودند چون با وسواس بیشتری کار کردیم اما در سری جدید نمی‌دانم چطور شود. خودم به عنوان نویسنده و کارگردان فعلاً ترجیح دادم کارهای جدید دیگری در دست بگیرم تا ببینیم ان‌شاءالله چه اتفاقی می‌افتد. به عنوان کسی که ۱۰ سال از عمرش را روی پروژه «دیرین دیرین» گذاشته فکر نمی‌کنم کسی بیشتر از من این مجموعه را دوست داشته باشد ولی به هر حال باید شرایط مهیا باشد.

دوست دارم آن‌طور که دلم می‌خواهد «دیرین دیرین» را بسازم

درخشی بار دیگر به حضور محمدرضا علیمردانی به عنوان صداپیشه اشاره و اعلام می‌کند: آقای علیمردانی به خاطر تعهداتی که به پروژه‌هایشان داشتند ما دیگر نمی‌توانستیم مثل سابق ایشان را داشته باشیم. من نویسنده و کارگردان کار هستم اما در عمل خیلی تصمیم‌گیرنده نیستم البته خودم نمی‌خواهم خیلی وارد چالش شوم. در مورد تغییرات هم ترجیح می‌دهم فعلاً وارد فضاهای جدید بشوم تا ببینیم در گذر زمان چه خواهد شد. اگر روزی خودم برگردم دوست دارم آن‌طور که دلم می‌خواهد «دیرین دیرین» را بسازم اما فعلاً شرایطش مهیا نیست.

او تاکید می‌کند: من به آقای علیمردانی هم حق می‌دهم ایشان نمی‌توانست بیکار بماند اما ما هم نمی‌توانستیم بیکار باشیم یا باید می‌آمدیم و «دیرین دیرین» را شخم می‌زدیم و فضای جدیدی تعریف می‌کردیم یا وارد کارهای جدید می شدیم. از آنجایی هم که هویت صدای «دیرین دیرین» به آقای علیمردانی گره خورده، کار سختی است؛ البته نشدنی نیست اما مسئله این است که این تصمیم شخصی بنده است و در این رابطه باید یک تصمیم جمعی گرفته شود.

تلاش می‌کنیم انیمیشن را زنده نگه داریم اما ...

این انیمیشن‌ساز در بخشی دیگر از صحبت‌هایش درباره فضای انیمیشن‌سازی در ایران و پیشرفتی که این حوزه طی این سال‌ها داشته است، اظهار می‌کند: متاسفانه ما فضای انیمیشن‌سازی در کشورمان نداریم. افرادی که سال‌هاست مثل خود بنده در این فضا فعال بودند شرایط عجیب و غریبی دارند که فکر می‌کنم مشابهش در دنیا نباشد. ما و امثال ما که در فضای حرفه‌ای کار کردیم، خطوط قرمز اخلاقی هم برای خودمان تعریف کردیم و بر اساس عرف جامعه‌مان تولید داشتیم ولی فضای مجازی تمام این‌ها را می‌شکند. ما در فضای مجازی مجبوریم با خیلی از عزیزان دیگری که تولید محتوا می‌کنند، رقابت کنیم؛ بدون اینکه این محدودیت‌ها را داشته باشند و در واقع این رقابت برابر نیست.

سازنده «دیرین دیرین» ادامه می‌دهد: از طرفی هم همه نهادهای رسمی‌تر، اصلاً انیمیشن برایشان مهم نیست. به صراحت می‌گویم «وی او دی‌ها» ترجیح می‌دهند انیمیشن‌ها را رایگان دوبله کنند و یا نهایتا با یک عدد بسیار کم حق پخش بگیرند، آماده پخش کنند و بفروشند تا اینکه بخواهند هزینه کنند و یک سریال داخلی تولید کنند؛ پس عملاً این فضا قفل است. متاسفانه ما در ایران چیزی به نام تولید انیمیشن نداریم. البته افرادی مثل من، آقای صفی‌یاری و بقیه همکارانم که دغدغه این حوزه را دارند، تلاشمان را می‌کنیم تا بتوانیم تولید انیمیشن کنیم و این هنر را زنده نگه داریم اما شرایط عجیب و غریبی داریم.

کار خوب دیده هم نشود ثبت می‌شود

وی سپس درباره فعالیت در تلویزیون و اینکه کار جدیدی دارد اعلام می‌کند: فعلا کار جدیدی برای تلویزیون ندارم؛ البته که سال گذشته کشور ما شرایط طبیعی نداشت و معمولاً هم در چنین مواقعی اولین چیزی که قربانی می‌شود کار هنری و فرهنگی است و بزرگترین ضربه را ما می‌خوریم که در این فضاها کار می‌کنیم اما به هر حال باید کار کرد. کار من خنداندن است ولی نه به هر قیمتی. رسالت خودم می‌دانم که کار فانتزی بسازم و انیمیشنی بسازم که هم خودم دوست داشته باشم، هم کارم استاندارد بالایی داشته باشد و هم مخاطب بتواند تماشا کند ولی حاضر نیستم به هر قیمتی این کار را انجام بدهم؛ یعنی ممکن است به سادگی بتوان از شوخی‌های اخلاقی استفاده کرد و دیده هم شد اما من ترجیحم حفظ استانداردهای خودم است. شخصا معتقدم کار خوب دیده می‌شود و حتی اگر هم دیده نشود قطعاً ثبت می‌شود.

علی درخشی در صحبت‌های پایانی اش اظهار امیدواری می‌کند شرایط با ثبات‌تر شود و ادامه می‌دهد: ما باید بتوانیم تنوعی از محصولات همراه با کیفیت بهتری را تولید کنیم و از همه مهمتر با شرایط باثبات‌تر مقابل مهاجرت هنرمندان را بگیریم. قطعا اولویت اول همه هنرمندان کار در کشور خودشان است.

دیرین دیرین نام یک مجموعه پویانمایی ایرانی در ژانر طنز به کارگردانی و تصویرگری علی درخشی است و موضوع آن مسائل اجتماعی، اخلاقی، سلامت، اقتصادی و ... است.

محمدرضا علیمردانی صداپیشۀ اصلی این انیمیشن بود و نقش راوی و بسیاری از شخصیت‌های اصلی این مجموعه توسط او صداگذاری شد. «دیرین دیرین» که از فضای مجازی فعالیتش را شروع کرد در مقطعی در یکی از پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی در قالب سریال تولید شد.

منبع: ایسنا

585779

سازمان آگهی های پرسون