گرانی و تورم امان کارگران را بریده

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان غربی گفت: شاخص رشد بهای کالای آشامیدنی‌ و خوراکی‌ در چند ماه اخیر سال جاری افزایش چشمگیری داشته و این گرانی و تورم فشار زیادی به قشر کارگر وارد می کند.
تصویر گرانی و تورم امان کارگران را بریده

به گزارش سایت خبری پرسون، سعید مصطفی نژاد با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین کارهای انجام گرفته در خانه کارگر آذربایجان غربی سازماندهی و ساماندهی برنامه‌ها و اهداف و فعالیت و بخش‌ها و کمیته‌های خانه کارگر جهت ارائه خدمات بهینه و پاسخگویی به ارباب رجوع و کارگران استان بوده گفت: در کنار آن به تقویت کمیته‌های امور اعضا و آموزش آنها، ساماندهی واحد امور اعضا و آموزش جهت سهولت در امر عضوگیری اقدام شد که در نتیجه آن طی سالجاری ۴هزار و ۵۳۷ نفر به عضویت خانه کارگر ارومیه در آمده‌اند.

مصطفی نژاد، برنامه ریزی برای ارایه خدمات رفاهی، درمانی، فرهنگی، آموزشی و حقوقی و تفریحی برای اعضای خانه کارگر با عقد قرار داد با مراکز مختلف را از دیگر اقدامات خانه کارگر آذربایجان غربی برشمرد و گفت: در محل خانه کارگر ارومیه دوره‌های آموزش کوتاه مدت بصورت رایگان در رشته‌های مختلف برگزار شده که تعداد ۵ هزار و ۲۳ نفر در این کلاس‌ها آموزش دیده‌اند.

وی، فعالیت تعاونی مسکن کارگران و تلاش آن برای واگذاری زمین برای کارگران را از دیگر اقدامات خانه کارگر ارومیه برشمرد و گفت: فعال کردن تعاونی مصرف کارگران با در نظر گرفتن قدرت خرید کارگران نیز از دیگر اقدامات خانه کارگر استان در راستای بهره‌مندی کارگران از خدمات خانه کارگر است.

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان غریی تهیه و خرید زمین برای راه اندازی مجتمع رفاهی کارگران و مرکز آموزش علمی کاربردی کارگران برای استفاده کارگران و میهمانان را از دیگر اقدامات این نهاد کارگری خواند و گفت: کلنگ زنی ساخت احداث پروژه در آینده ای نزدیک اتفاق خواهد افتاد.

مصطفی نژاد در ادامه به انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: حضور پررنگ جامعه کارگری و بازنشستگان در انتخابات مجلس اثر گذار بوده بطوریکه کارگران با همدلی می توانند نماینده کارگری خود را راهی مجلس کنندتا بتواند از حق و‌حقوق کارگران در مجلس شورای اسلامی دفاع کند.

وی با اشاره به مشکلات مختلف کشور از جمله عدم اجرای قانون کار و عدم اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه اشتغال گفت: ناعادلانه بودن افزایش دستمزد کارگران ضربه سختی به این قشر وارد کرده است که در آینده شاهد تعطیلی کارخانجات و بیکاری جمعی از کارگران خواهیم بود.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان، عدم تناسب بین افزایش دستمزد‌ها و بهره‌مندی نیروی کار از بهبود کسب وکار را از دیگر مشکلات جامعه کارگری استان برشمرد.

وی با بیان اینکه، گرانی و تورم امان کارگران را بریده و سفره کارگران هر روز تهی‌تر می‌شود، گفت: شاخص رشد بهای کالای آشامیدنی‌ها و خوراکی‌ها تنها در چند ماه اخیر سال جاری چنان افزایش چشمگیری داشته که شرایط زندگی را برای این قشر بسیار سخت و قدرت خرید را از آنان سلب کرده است. آیا با این وضعیت نابسامان اقتصادی نباید شاهد افزایش دستمز‌ها باشیم؟

مصطفی نژاد به افزایش ناچیز دستمزد کارگران در ابتدای سال ۱۴۰۲ و بدون در نظر گرفتن مصوبه سه جانبه شورای عالی کار اشاره کرد و گفت: افزایش ۲۷ درصدی دستمزد کارگران ناعادلانه بود و موجب تشدید نارضایتی کارگران شده است.

وی به افزایش هزینه مسکن اشاره کرد و گفت: افزایش قیمت اجاره بها و گرانی سرسام آور قیمت مسکن این فشار‌ها را مضاعف کرده است.

مصطفی نژاد، با بیان اینکه مشکلات بخش کارگری بسیار است و آنچه که گفته شده مشتی از خروار است افزود: متاسفانه از سال های گذشته شاهد قلع و قمع کردن قانون کار و به جریان انداختن همه چیز به نفع کارفرمایان هستیم.

وی ادامه داد: جامعه و تشکل های کارگری باید مانع از تحمیل اراده کسانی شوند که فقط منافع کارفرمایان را مبنای تصمیمات و تفکرات خود ساخته‌اند .

منبع: ایلنا

574570