پرسون به مناسبت روز جهانی کارگر گزارش می دهد؛

لزوم توجه بیشتر دولت به سبد معیشتی خانواده های کارگر

به مناسبت یازدهم اردیبهشت روز جهانی کارگر، دولت باید بیش از پیش به سبد معیشتی خانواده های کارگری توجه کند؛ چراکه تورم و تحریم، گذران زندگی را برای جامعه کارگران سخت تر از گذشته کرده است.
تصویر لزوم توجه بیشتر دولت به سبد معیشتی خانواده های کارگر

به گزارش سایت خبری پرسون از همدان، یازدهم اردیبهشت ماه روز جهانی کارگر است، قشر زحمت کشی که در جامعه و دولت های مختلف مورد بی مهری و فراموشی قرار گرفته اند و امروز تنها امیدشان انتخاب رئیس جمهوری است که با آمدنش شاید گره ای از مشکلاتشان باز شود و مانند دولت کنونی شعاری عمل نکند و اوضاع و احوال معیشت بد آنها را درک کند.

براساس گفته رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران ۹۸ درصد از جامعه کارگری قراردادی هستند و به دلیل اینکه دولت توان ایجاد اشتغال امنیت شغلی ندارد، بهره کشی از کارگران روز به روز در حال افزایش است. ماده ۴۱ قانون کار همسان سازی حقوق کارگران نیز از سوی دولت به درستی اجرا نمی شود و با افزایش تورم بالای ۲۰۰ درصدی در مورد کالاهای ضروری دولت در نهایت ۲۵ درصد نیز به حقوق کارگران اضافه نکرده و این یعنی فاجعه! در کشوری که با احتساب بازنشستگان آن جمعیت جامعه کارگری به ۴۸ میلیون نفر می رسد اما عملا تاکنون کاری برای این قشر انجام نشده است.

زندگی ۴۵ میلیون جامعه کارگری کشور زیر خط فقر

سعید کوچعلی رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان همدان بیان اینکه در آموزه های دینی بوسه بر دستان زحمتکش کارگر کمترین نشانه قدردانی از آنها است، گفت: تورم افسار گسیخته بیشترین آسیب را به کارگران زده و براساس گزارشات دو سوم از حقوق حداقلی کارگران باید صرف اجاره بهای مسکن شود.

رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان همدان ادامه داد: کارگران علاوه بر مشکلات معیشتی که دارند وضعیت کرونا نیز موجب تعطیلی و بیکاری بسیاری از آنها شده است.

کوچعلی خاطرنشان کرد: نیمی از جمعیت کشور ۴۵میلیون نفرجامعه کارگری هستند که زیر خط فقر در حال گذران زندگی هستند.

افزایش دستمزد کارگران از سال ۹۷ تاکنون ۳۷ درصد بوده است

در این خصوص حمید رضا اسلامی معاون روابط کار اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی استان همدان در گفت وگو با سایت خبری پرسون اظهار کرد: با توجه به تورم و تحریم ها علیه کشور می طلبد دولت کمک بیشتری به سبد خانوارهای کارگری داشته باشد.

وی در خصوص اقدامات انجام شده برای جامعه کارگری افزود: از سال ۱۳۹۷ با گسترش تورم افزایش دستمزد کارگران تا ۳۷ درصد انجام شده اما چون در سنوات دور حقوق کارگران ثابت بوده این افزایش حقوق ها محسوس نیست.

اسلامی با اشاره به اینکه علاوه بر دولت و شورای عالی کارفرمایان نیزمی توانند به کارگران کمک کنند گفت: کارفرمایان با افزایش دستمزد کارگران، ارائه سبد معیشتی، حقوق و مزایا و افزایش تولید می توانند قدم های موثری در بهبود معیشت کارگران بردارند.

وی در خصوص بیمه بیکاری کارگران خاطرنشان کرد: از مجموع ۱۴ هزار و ۵۸۵ نفر ثبت نام کننده در سامانه ۱۰ هزار و ۱۰۴ نفر مشمول بیمه بیکاری شده اند و تا پایان اسفندماه سال گذشته به ۲ هزار و ۴۹۷ نفر بیمه بیکاری از سوی دولت پرداخت شده است.

اسلامی با اشاره به اینکه واحدهای تولیدی و صنعتی با حفظ پروتکل های بهداشتی برای حفظ اشتغال کارگران خوشبختانه در استان فعال هستند گفت: دولت در کنار کمک به کارگران به کارفرمایان تسهیلات مشاغل آسیب دیده از کرونا داده تا این واحدها بتوانند با چرخاندن چرخ صنعت کارگران را برای امرار معاش در واحد تولیدی خود حفظ کنند.

امیدوارم در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها با روی کار آمدن دولتی قوی و کارآمد آیین نامه های مخل قانون کار جامعه کارگری تعیین تکلیف و قوانین خوب جایگزین شود تا شاهد رونق تولید و رشد و توسعه کشور و استان باشیم.

منیژه فرهانپور - استان همدان

285962

مطالب مرتبط