رتبه دوم فرزندآوری کشور در خراسان جنوبی

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی گفت: در ثبت واقعه موالید رتبه دوم کشور را داردیم و در 9 ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3.5 درصد رشد ثبت ولادت در استان داشتیم
تصویر رتبه دوم فرزندآوری کشور در خراسان جنوبی

به گزارش سایت خبری پرسون، مرتضی امیرآبادی‌زاده صبح امروز در نشست خبری اظهار داشت: خراسان جنوبی در ثبت واقعه موالید رتبه دوم کشور را دارد و در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3.5 درصد رشد ثبت ولادت در استان داشتیم.

وی با بیان اینکه امسال 11 هزار و 420 واقعه ولادت در استان داشتیم که این‌ آمار در سال گذشته 11 هزار و 39 واقعه بوده است، گفت: از ابتدای امسال تا پایان آذرماه، در واقعه وفات کاهش 3.3 درصدی داشتیم. وقایع ولادت در مناطق شهری بیشتر از مناطق روستایی بوده و 49 درصد نوزادان دختر و 51 درصد نیز پسر بودند و 43 درصد وفات در زنان و 57 درصد در مردان بوده است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی با بیان اینکه شهرستان‌های سرایان و فردوس با کاهش ولادت روبرو بوده و شهرستان خوسف نیز بیشترین وقایع ولادت را داشته است، تصریح کرد: در ثبت فوت نیز شهرستان‌های سرایان، سربیشه و نهبندان روند افزایشی داشته است‌‌. فاطمه، فاطمه زهرا، زینب، ریحانه و زهرا بیشترین فراوانی اسامی دختران و امیرحسین، امیرعلی، حسین، ابوالفضل و علی بیشترین فراوانی اسامی پسران در سال 1402 بوده است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: در 7 ماهه امسال 803 طلاق در استان ثبت شده که 77 درصد آن در مناطق شهری و 23 درصد در مناطق روستایی بوده و همچنین 3 هزار و 335 واقعه ازدواج نیز ثبت شده که 70 درصد آن در مناطق شهری و 30 درصد در مناطق روستایی است.

امیرآبادی‌زاده اظهار داشت: در واقعه ازدواج امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 8.7 درصدی و در واقعه طلاق 4.9 درصد کاهش داشتیم که فقط شهرستان‌های سربیشه و فردوس نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش واقعه ازدواج و شهرستان‌های سربیشه، فردوس، نهبندان و قاین کاهش طلاق داشتند‌. سوم دی ماه هر سال به عنوان روز ثبت احوال نامگذاری شده و نخستین سند هویتی و شناسنامه در بیرجند در سال 1307 داشتیم.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی گفت: سازمان ثبت احوال مجموعه‌ای از چهار نظام ثبت مدنی (ثبت وقایع چهارگانه حیاتی)، ثبت تولید آمارهای انسانی، نظام مدیریت هوشمند و ثبت جمعیت است. این چهار نظام در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور وجود دارد که معتمدترین نهاد تولید و ارائه آمارهای جمعیتی است و این پایگاه در سال 70 راه‌اندازی شد. سامانه هویت یکتای ملی ایرانیان (سهیم) به عنوان درگاه خدمات یکپارچه الکترونیک سازمان ثبت احوال کشور ایجاد شد و مردم می‌توانند خدمات 19گانه را از آن دریافت کنند.

وی ادامه داد: سامانه هدا(درگاه هویت دیجیتالی ایرانیان) به منظور ارائه خدمات هویتی سطوح مختلف اطمینان و به صورت آسان با امکان بهره‌برداری در اغلب بسترها طراحی شده و درگاه مرجعی به عنوان پنجره واحد ارائه خدمات هویتی ایرانیان در نظر گرفته می‌شود.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی با بیان اینکه طرح آزمایشی سرشماری عمومی نفوس و مسکن ثبتی مبنا 1405 در شهرستان سربیشه انجام دادیم، خاطرنشان کرد: ایجاد پایگاه خانواده (روابط سببی و نسبی) و خانوار یکی از نیازهای مهم کشور در جهت ارائه خدمات کارآمد است و اطلاعات خانواده در کنار هویت اشخاص حقیقی در ثبت احوال کشور مدیریت می‌شود و خراسان جنوبی در این طرح پیشگام بوده و 60 درصد آن در استان انجام شده است.

امیرآبادی‌زاده اظهار داشت: ایجاد درختواره خانوار و شجره‌نامه ایرانیان، ارائه سرویس به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند، تطبیق اطلاعات موجود در ثبت احوال با اطلاعات سازمان هدفمندی یارانه‌ها، جلوگیری از پول‌شویی و فرارهای مالیاتی و صدور حکم انحصار وراثت و دسترسی دستگاه‌های اجرایی و قضایی به اطلاعات خانوار به منظور ارائه خدمات بهتر به افراد از جمله اهداف این پایگاه است. در حال حاضر یک میلیون و 400 هزار سند هویتی در استان وجود دارد که از این تعداد 60 درصد روابط سببی و نسبی آن‌را به هم متصل کردیم.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی افزود: الکترونیکی کردن گواهی‌های ولادت و وفات در حال انجام است و سند کاغذی ولادت و وفات نخواهیم داشت و این طرح مشترک با وزارت بهداشت انجام می‌شود که ارائه خدمات امن و راحت، کاهش مراجعات حضوری، صرفه‌جویی در زمان، ثبت سریع وقایع ولادت و وفات و جلوگیری از خطرات دیر ثبتی و جلوگیری از جعل و صدور گواهی‌های واهی و افزایش سلامت اداری از مزایای این پروژه است. خراسان جنوبی در ارزیابی سازمان ثبت احوال کشور رتبه نخست را از آن خود کرد و در جشنواره شهید رجایی استان نیز ثبت احوال استان رتبه برتر داشته است‌.

منبع: تسنیم

574439