کارخانه تاریخی "ریسباف" بطور رسمی به میراث فرهنگی اصفهان تحویل شد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: با مصوبه شورای تأمین استان، کارخانه «ریسباف» بطور رسمی به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرشگری استان تحویل شد تا در کوتاهترین زمان ممکن، درِ آن به روی مردم گشوده شود.
تصویر کارخانه تاریخی "ریسباف" بطور رسمی به میراث فرهنگی اصفهان تحویل شد

به گزارش سایت خبری پرسون از صفهان و به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری اصفهان، مهران زینلیان روز دوشنبه افزود: در راستای اجرای مُصوبه هیات وزیران و شورای تأمین استان در باره واگذاری ریسباف که از اماکن تاریخی و میراث گردشگری استان و کشور محسوب می‌شود، پس از جلسات متعدد، نشستی در محل کارخانه با حضور نمایندگان اداره کل میراث فرهنگی، بانک ملی، فرماندار اصفهان و سایر دستگاه‌های مرتبط برگزار شد.

وی ادامه داد: طی صورت جلسه این نشست، کارخانه ریسباف بطور رسمی به اداره کل میراث فرهنگی استان تحویل شد تا با مشارکت بخش‌های عمومی و خصوصی نسبت به مرمت، نگهداری و بهره‌برداری موزه منطقه اصفهان در این کارخانه اقدام شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: در این نشست تأکید شد در کوتاه‌ترین زمان ممکن باید درِ این مجموعه تاریخی بر روی مردم و علاقمندان بازگشایی شود.

به گزارش پرسون، کارخانه ریسباف که در سال ۸۱ به ثبت ملی رسید، در شمار زیباترین و مهمترین بناهای صنعتی و تاریخی ایران قرار دارد کهو در دوران پهلوی اول که ایران رو بسوی صنعتی شدن گذارده بود، ساخته شد.

این کارخانه در شمار ۹ کارخانه‌ای بود که در حوزه صنایع نساجی اصفهان تاسیس شد؛ در این میان «بافناز» برای همیشه از صفحه میراث صنعتی استان پاک شد، «صنایع پشم»(روبه‌روی کارخانه ریسباف) در یک مجتمع تجاری به یک سردر و کوشک میانی محدودیت یافت و «نختاب» حفظ اما تغییر کاربری پیدا کرد و در این میان، حفظ ریسباف بدلیل باقی ماندن تمام قسمت‌هایش(اگرچه در برخی نقاط متزلزل) و اهمیت سبک معماری و قرارگیری آن در محور تاریخی فرهنگی چهارباغ، دوچندان بود.

در سال‌های گذشته بنای ریسباف در اختیار بانک ملی بود و از دوران دولت دهم به این سو تصمیم بر آن بود که مالکیت آن با رعایت قوانین برای ایجاد موزه منطقه‌ای اصفهان به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منتقل شود؛ اما این اتفاق بدلیل آنچه که تحت عنوان «تعلق سرمایه مالی کارخانه ریسباف به سهامداران بانک ملی» خوانده‌ می‌شد، معطل ماند تا اینکه بتازگی برای نجاتِ این کارخانه تاریخی از ویرانی عملی، ریسباف بطور رسمی به اداره کل میراث فرهنگی اصفهان تحویل داده شد.

منبع: ایرنا

572605