رونمایی از اطلس باستان‌شناسی در بندر ماهشهر

به سرپرستی مسعود صادقی‌راد پژوهشگر و محقق حوزه باستان‌شناسی، اطلس باستان‌شناسی بندر ماهشهر رونمایی شد.
تصویر رونمایی از اطلس باستان‌شناسی در بندر ماهشهر

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان سارا عبادی افزود: از جمله اهداف ایجاد بانک اطلاعات جغرافیایی (GIS) و اطلس باستان‌شناسی شهرستان بندر ماهشهر، ذخیره‌سازی و بروزرسانی اطلاعات، تجمیع اطلاعات مستند و امکان دسترسی آسان، خط‌مشی‌گذاری بر برنامه‌های آتی در زمینه باستان‌شناسی، مرمت، حفاظت و تجزیه و تحلیل داده‌های مکانی در زمینه باستان‌شناسی است.

وی افزود: مدیریت هوشمند مکان‌های باستانی، نظارت، برنامه‌ریزی و سامان‌دهی پژوهش‌های باستان‌شناسی، صرفه‌جویی در هزینه، زمان و نیروی انسانی و پیشبرد اهداف عالیه پایگاه از دیگر برنامه‌های مدنظر پایگاه در راستای تهیه این بانک اطلاعاتی است.

عبادی تصریح کرد: علاوه بر موارد بیان شده، بانک اطلاعات GIS و اطلس باستان‌شناسی فرصتی مناسب برای زمینه‌سازی و توسعه فضاها و زیرساخت‌های مناسب و روزآمد پژوهشی و ترغیب پژوهشگران و دانشجویان در حوزه پژوهش‌های پایگاه منظر فرهنگی بندرماهشهر و متعاقبا حوضه خلیج‌فارس و دریای مکران است.

در تهیه اطلس‌ها علاوه بر بکارگیری نقشه، عکس، نمودار، جداول، و تصویر پدیده‌های موضوع مورد مطالعه، می‌توان از نوشته‌ و متن نیز استفاده کرد. به‌طور کلی اطلس کتابی است که دربردارنده نقشه‌ها، جداول، طرح‌های گرافیکی و تصویری، در موضوع خاص است.

مبنای تهیه اطلس، مکان و موقعیت فضایی پدیده‌ها است که ویژگی‌های آنها را در مناطق مختلف جغرافیایی نشان می‌دهد. بنابراین، با لحاظ کردن «مکان» به عنوان یک عامل مهم در عینی‌سازی مفاهیم و نیز «زمان» به عنوان یک جز دیگر می‌توان اطلس‌هایی در موضوعات مختلف تهیه کرد.

منبع: ایرنا

573690