به گزارش سایت خبری پرسون، معین الدین سعیدی با انتقاد از بی اهمیت بودن مسئله آلودگی هوا برای مسئولان به وضعیت بحرانی این معضل در کلانشهرها به ویژه پایتخت اشاره کرد و گفت: دیگر تعطیلی مدارس و ادارهها حلال معضل آلودگی هوا نیست در این بین نه تنها خبری از وزش باد و باران برای نجات پایتخت نشینان نیست بلکه سایر استانها همچون اصفهان و دیگر کلانشهرها در محاصره دود غلیظ ناشی از پسماند سوزی و اگزوز بدون فیلتر خودروها هستند و طبق گفته مسئولان، این بار هم متهم اصلی آلودگی هوا مردم شدند!
وزیر بهداشت برای مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا به مجلس گزارش ارائه دهد
نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند، دشتیاری و زرآباد در مجلس افزود: رابطه تنگاتنگی بین حیات بشر و محیط زیست وجود دارد زمانی که آمار مرگ و میر ۲۶ هزار نفری ناشی از آلودگی هوا منتشر میشود، با تمام خسارات جانی که این آلودگی از خود بجای میگذارد باز مسئولان و متولیان برای حل این مسئله به دنبال وزش باد هستند و خبر از رشد بیماران قلبی، عروقی و مرگ و میرهای سکته قلبی و مغزی شهر ندارند؛ حتما باید وزیر بهداشت برای چنین بحرانی به مجلس گزارش تکمیلی ارائه دهد.
قانون هوای پاک در گوشه طاقچه دولت خاک میخورد
سعیدی با انتقاد از عملکرد دولتها در حل معضل آلودگی هوا، یادآور شد: حل معضل آلودگی هوا موضوع لاینحلی نیست اما فقط نظاره گر شدت گیری این مسئله هستیم، در چند دهه اخیر برای کنترل این مسئله از طرف دولتها و مسئولان تکیه زده بر جایگاه مدیریت نه تنها برنامه کارآمدی ارائه نشده بلکه قانون تصویب شده هوای پاک را در لابه لای قوانین در کیانه طاقچه افتخارات خود گذاشتهاند که مبادا بندی از بندهای آن خوانده و اجرایی شود.
خسارت معادل ۱۱.۳ میلیارد دلاری آلودگی هوا
عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست از میزان خسارات جانی آلودگی هوا، اظهار داشت: طبق بررسیهای انجام شده توسط وزارت بهداشت از ۳۳ شهر در سال ۱۴۰۱، بیش از ۲۶ هزار نفر بهدلیل مرگومیر منتسب به آلودگی هوا جان خود را از دست دادند که خسارت معادل آن ۱۱.۳ میلیارد دلار برآورد شده است، تهران بیش از ۶ هزار مرگومیر منتسب به آلودگی هوا داشته که خسارت معادل آن ۳ میلیارد دلار است که در نوع خود یک جنایت علیه بشریت محسوب میشود، بدون ورود مدعی العمومی به لایههای پنهانی آمار این جنایت!
گازوئیل سوزی کم از مازوت سوزی ندارد
نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه سوخت بی کیفیت خودروها سالها نقل مجالس بوده و امروز همپای مازوت سوزی خود را در آلودگی هوا نشان داده است، یادآور شد: گازوئیل مصرفی برخی از خودروها هم با محتوای سولفور بالا بهجهت کارکردی مانند مازوت عمل میکند؛ در واقع فقط نامش گازوئیل است اما به لحاظ عملکرد تفاوتی با مازوت ندارد، این مسئله در شرایطی عنوان میشود که وزیر نفت ادعا میکند ما سوخت باکیفیت تولید میکنیم و سایر مسئولان تاکید دارند که مازوت سوزی نداریم.
خودروهای تک سرنشین را مقصر اول و آخر آلودگی هوا هستند
سعیدی در ادامه یادآور شد: تمام معضل آلودگی هوا به بی کیفیتی سوخت و خودرو در نهایت کاشت درختان که آرزوی وزیر آموزش و پرورش است ختم نمیشود، شهرداری و شورای شهر پذیرفتهاند که ناوگان حمل و نقل عمومی کشور فرسوده است اما مردم را به تحمل و بردباری دعوت میکند و خودروهای تک سرنشین را مقصر اول و آخر میداند.
مسئله آلودگی هوا موضوعی حاکمیتی است
عضو کمیسیون کشاورزی در ادامه با بیان اینکه دولتهای مختلف در حل معضل آلودگی هوا باید پروژههایی را عملیاتی میکردند که در مسیر توسعه پایدار بود، اظهار داشت: سالهاست بحث سوخت بی کیفیت مطرح است و دم از گازوئیلهایی زده میشود که درصد گوگرد بالایی را به خود اختصاص دادهاند در برابر این مسائل تنها با تعطیلی مدارس روبرو هستیم، مسئله آلودگی هوا موضوعی حاکمیتی است که امروز در ظاهر به نام مردم تمام میشود.
وی با تاکید بر اینکه هزینه بی تفاوتی مسئولان در خصوص آلودگی هوا را مردم با جانشان پرداخت میکنند، گفت: امروز نه تنها مسئولان و متولیانی که نقشی در کنترل آلودگی هوا دارند از سازمان محیط زیست گرفته تا سایر نهادها پاسخگوی وکلای مردم در خانه ملت نیستند، این مسئله جز کلیشه ای و ویترینی بودن مشکلات محیط زیستی پیامی ندارد و این حجم از آلودگی نه تنها به قیمت جان مردم تمام میشود بلکه بسیاری از قوانین تصویب شده که برای سلامتی و آسایش آحاد جامعه است را زیر سوال برده بی تردید ادامه این وضعیت تبعات گرانی به دنبال خواهد داشت./
منبع: خانه ملت