تغذیه گربه مسن و پیر چگونه است ؟ +جدول غذایی کامل

با افزایش سن نیاز تغذیه‌ای گربه‌ها‌‍ تغییر می‌کند و دیگر مواد غذایی که در گذشته مصرف می­کردند برای آن‌ها مناسب نیست. تغذیه گربه مسن متناسب با شرایط بدنی باید به بهترین شکل انجام شود و در انتخاب غذای مناسب برای این گربه‌ها دقت زیادی داشت.
تصویر تغذیه گربه مسن و پیر چگونه است ؟ +جدول غذایی کامل

به گزارش سایت خبری پرسون، بهترین غذا برای گربهپیر غذایی است که حاوی پروتئین کافی، فسفر کم، آنتیاکسیدان زیاد، میزان مناسب چربی و اسیدهای چرب امگا 3 باشد وبتواند تمام نیازهای غذایی این حیوان را به خوبی تامین کند.

تغذیه نامناسب و بیش از اندازه می­تواند سلامتی گربه­های مسن را به خطر اندازد و موجب ایجاد مشکلاتی همانند اضافه وزن و چاقی شود. بنابراین باید رژیم غذایی درست و مناسبی برای این گربه­ها در نظر گرفت.

در ادامه این مقاله به بررسی تغذیه گربه مسن و بهترین غذا برای آن­ پرداختهایم. پس با ما همراه باشید و از موارد مهم تغذیهای در این زمینه مطلع شوید.

تغذیه گربه مسن

گربه­ های خانگی معمولا در حدود 15 تا 20 سال عمر می­کنند. زمانی که گربه 10 سال دارد گربه مسن محسوب میشود و نیازهای تغذیه­ای خاصی دارد. گربه­ها با افزایش سن به غذایی باکیفیت و مقوی نیاز دارند.

غذای گربه مسن باید به گونهای باشد که بتواند تمام مواد غذایی مورد نیاز بدن گربه را به طور کامل برطرف کند. در تغذیه گربههای سالخورده، کیفیت و مقدار دریافت مواد غذایی نیز اهمیت زیادی دارد.

غذایی که گربه ­های مسن استفاده میکنند باید به اندازه کافی و مناسب باشد تا علاوه بر تامین نیازهای بدنی آن­ها از چاقی و اضافه وزن پیشگیری کند. چاقی یکی از مشکلات شایعی است که گربههای مسن به دلیل تغذیه نامناسب به آن دچار می­شوند به همین دلیل باید به میزان دریافت مواد مغذی توسط این گربه­ها توجه داشت.

گربههای مسن میتوانند مواد غذایی مختلف را مصرف کنند اما لازم است مواد غذایی که هضم آسانتری دارند استفاده کنند. سیستم گوارشی گربهها در اثر افزایش سن ضعیف میشود به همین دلیل مهم است که مواد غذایی که گربههای مسن مصرف میکنند، قابلیت هضم آسانی داشته باشد.

بهترین غذا برای گربه مسن

افزایش سن گربه سبب می­شود نیازهای بدنی این حیوان به دریافت مواد غذایی تغییر کند و به مواد غذایی متفاوتی نیاز داشته باشد. بهترین غذا برای گربهمسن شامل مجموعهای از ترکیبات مفید و مغذی همانند آنتیاکسیدان، پروتئین، فسفر، اسیدهای چرب امگا 3 و... است که نقش موثری در حفظ سلامتی و افزایش طول عمر این گربه­ها دارند. در رابطه با انواع برند غذای گربه نیز باید بگوییم غذای گربه رویال کنین و رفلکس که در کشور ما نیز یافت میشوند امروزه گزینه های بهتری به نسبت سایر برند ها هستند . در زیر به شرح ترکیبات مناسب غذای گربه مسن پرداختهایم:

  • پروتیئن

توانایی بدنی گربهبرای جذب پروتئین با افزایش سن کاهش پیدا میکند به همین دلیل گربه­ در سن پیری نیاز مبرمی به دریافت پروتئین دارد. در صورتی که گربه مسن یک رژیم غذایی مناسب و کافی از پروتئین نداشته باشد، عضلاتش تحلیل میرود و بدنش مستعد انواع بیماریها می­شود.

وجود آمینو اسید در رژیم غذایی گربه مسن بسیار ضروری است. اضافه کردن آمینو اسید (ال کارنیتین) در غذای گربه به سوخت­وساز و تبدیل غذا به انرژی کمک می­کند و موجب افزایش توده عضلانی این حیوان می­شود.

  • آنتیاکسیدان

رژیم غذایی گربه مسن باید حاوی مقادیر زیادی آنتی­اکسیدان باشد. آنتیاکسیدنها سبب محافظت از سلول­های بدن می­شوند و از ابتلا به بسیاری از بیمارها جلوگیری میکنند. میزان مناسب آنتیاکسیدان برای گربه­های مسن ضروری است و موجب افزایش طول عمر آن­ها می­شود.

بعضی از مواد معدنی و ویتامین­ها همانند ویتامین,A E , C , روی , مس، سلنیوم و... نقش آنتیاکسیدانی دارند و وجود آن­ها در رژیم غذایی گربه مسن اهمیت زیادی دارد.

  • اسیدهای چرب امگا 3

اختلال شناختی یکی از مشکلات شایع گربههای سالخورده است. این اختلال مشابه زوال عقل در انسان است. اسیدهای چرب امگا 3 در پیشگیری و کاهش اثرات زوال عقل و اختلال عملکرد شناختی گربه­ مسن موثر هستند.

وجود امگا 3 در رژیم غذایی گربه­های سالخورده احتمال عفونت گوش و خارش پوست را کاهش میدهد و باعث افزایش مصنونیت این گربه­ها در برابر بیماری­های مختلف میشود.

  • چربی

توانایی هضم چربی گربه­ها با افزایش سن کاهش می­یابد. به همین دلیل رژیم غذایی مناسب برای گربه پیر باید حاوی میزان زیادی چربی باشد. چربی به کاهش التهاب و حفظ دمای بدن گربه مسن کمک می­کند و برای بسیاری از عملکردهای حیاتی بدن این حیوان مهم است.

این ماده غذایی میزان جذب ویتامین­های محلول در چربی همانند ویتامین­های A , D ,E را افزایش می­دهد و برای بهبود سلامت و تندرستی این گربه­ها لازم است. گربه­های لاغر به چربی بیشتری نسبت به گربه­های چاق نیاز دارند. میزان دقیق چربی برای گربه­ پیر با توجه به وضعیت و نیاز بدنی تعیین می­شود.

  • فسفر

غذایی گربه مسن باید مقدار کمی فسفر داشته باشد. رژیم غذایی مناسب پروتئینی که حاوی میزان کمتری فسفر است برای گربه­ پیر توصیه میشود. زیرا مقادیر بالای فسفر در خون موجب دفع کلسیم از استخوان گربه­ می­شود و مشکلات متعددی از قبیل پوکی استخوان و بیماریهای کلیه را در پی دارد.

گربه­های زیادی با افزایش سن مبتلا به بیماری مزمن کلیه می­شوند. کلیهها­ در دفع فسفر اضافی نقش مهمی دارند اما زمانی که گربه مسن مبتلا به بیماری مزمن کلیه است این کار به سختی صورت می­گیرد.

گربه مسن زمانی که تغذیه مناسب و کافی داشته باشد طول عمر و سلامتی­اش افزایش پیدا می­کند و از ابتلاء به بسیاری از بیماریها مصنون میماند. بنابراین باید به رژیم غذایی این گربه­ها توجه و دقت بیشتری داشت و تغذیه­ای مناسب با توجه به وضعیت سلامتی و نیاز گربه مسن را فراهم کرد.

غذای مناسب برای گربه مسن غذای خانگی است یا صنعتی؟

ممکن است برای بسیاری از افراد این سوال وجود داشته باشد که بین غذای خانگی و غذای صنعتی کدام­یک برای گربهمسن آنها مناسبتر است. غذای خانگی خوب برای گربههای مسن حاوی میزان کافی از مواد غذایی مورد نیاز و مهم برای بدن از قبیل اسیدهای آمینه، پروتئین، اسیدهای چرب و... است.

زمانی که افراد قصد دارند به شیوه خانگی به گربه خود غذا بدهند باید به این نکته توجه داشته باشند که غذای گربه مسن به اندازه کافی مقوی و سالم باشد و بتوانند تمام نیازهای تغذیهای او را تامین کند.

این درحالی است که غذاهای صنعتی دارای میزان مناسبی از مواد غذایی مورد نیاز بدن گربههای مسن هستند که با توجه به وزن این حیوانات استفاده می­شوند. غذاهای صنعتی دارای آنتیاکسیدان، پروتئین، اسیدهای چرب امگا 3، فسفر و... هستند و به خوبی تمامی نیازهای تغذیهای این گربهها را تامین می­کنند.

در طراحی و تولید این محصولات تمامی نیازهای تغذیهای گربه مسن در نظر گرفته شده است. به همین دلیل غذاهای صنعتی انتخاب مناسبی برای تامین و حفظ سلامتی گربه پیر به حساب می­آیند.

خرید غذای گربه مسن

در زمان خرید غذای مناسب برای گربهمسن باید به وزن و شرایط سلامتی گربه توجه داشت و غذایی را تهیه و خریداری کرد که بتواند تمام نیازهای تغذیهای حیوان را به خوبی تامین کند.

فاکتورهای متعددی در تعیین قیمت غذای گربه تاثیرگذار هستند که از جمله آن­ها میتوان به نوع ترکیبات تشکیل­دهنده، برند و کیفیت اشاره کرد. در هنگام تهیه غذا برای این گربه­ها، خرید از فروشگاه معتبر نیز اهمیت زیادی دارد. در این فروشگاه­ها غذای گربه در کیفیت و قیمت بسیار مناسبی عرضه میشود.

در صورتی که نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه دارید می­توانید از طریق گوگل اطلاعات لازم را دریافت کنید.

منبع: پت شاپ سامیا

561919