رسیدگی و توقف ساخت و ساز در حریم غار تاریخی کرفتو

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت: انتظار می رود مسئولان ارشد استان به مساله توقف ساخت و ساز در حریم غار کرفتوی دیواندره ورود کنند.
تصویر رسیدگی و توقف ساخت و ساز در حریم غار تاریخی کرفتو

به گزارش سایت خبری پرسون، گولان فرزامی روز دوشنبه در جلسه رسیدگی به موضوع ساخت‌وساز در حریم منظر غار تاریخی کرفتو اظهار کرد: ساخت‌وساز برای احداث یک واحد تولیدی در جوار اثر تاریخی غار کرفتو، نگرانی‌هایی در خصوص خروج این اثر از فهرست ثبت موقت یونسکو ایجاد کرده است.

وی افزود: تاکنون تلاش‌های بسیاری از سوی مسئولان ارشد استان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و دوستداران میراث‌ فرهنگی برای جابجایی این سازه احداث شده در حریم حفاظتی و منظری غار کرفتو، صورت گرفته که تا این لحظه نتیجه‌بخش نبوده است.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، با بیان اینکه غار کرفتو به‌ عنوان یک اثر تاریخی و طبیعی خارق‌العاده نیازمند توجه ویژه است، اضافه کرد: چنانچه به موضوع ساخت‌ و ساز صورت گرفته رسیدگی نشود، زمینه برای ساخت‌وسازهای دیگر در جوار این اثر شاخص باستانی ایجاد می‌شود.

وی بیان کرد: در سال‌های اخیر اقدامات موثری مبنی بر تهیه و بررسی پرونده این اثر تاریخی و فرهنگی استان برای ثبت در میراث جهانی یونسکو انجام شده است.

فرزامی یادآور شد: در صورتیکه این اثر ارزشمند استان در فهرست جهانی قرار گیرد، علاوه بر معرفی هرچه بیشتر این منطقه، شاهد اختصاص کمک‌های فنی و اعتباری یونسکو برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و گردشگری آن نیز خواهیم بود.

غار کرفتو یکی از بزرگ‌ترین غارهای دست‌کن و از طولانی‌ترین غارهای ایران محسوب می‌شود که در ۷۲ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان سقز و ۶۷ کیلومتری شمال غربی شهرستان دیواندره قرار گرفته است.

با توجه به اهمیت تاریخی و زمین‌شناسی غار کرفتو، این غار در سال ۱۳۱۸ با شماره ٣٣٠ در فهرست آثار ملی کشور به‌ ثبت رسید و در سال‌ های اخیر در فهرست ثبت موقت آثار جهانی یونسکو قرار گرفت.

منبع: ایرنا

561014