دلایل محبوبیت بیشتر سازه فضاکار در ۱۰ سال اخیر

امروز به کمک تیم تخصصی فضاسازه نقش جهان قصد داریم شما را با یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های عرصه ساخت و ساز یعنی سازه فضایی آشنا کنیم. تنوع کاربرد، مزیت‌ها و دوام و استحکام این سازه‌ها باعث شده تا استفاده از آن‌ها طی ۱۰ سال اخیر به حداکثر میزان ممکن برسد.
تصویر دلایل محبوبیت بیشتر سازه فضاکار در ۱۰ سال اخیر

به گزارش سایت خبری پرسون، امروز به کمک تیم تخصصی فضاسازه نقش جهان قصد داریم شما را با یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های عرصه ساخت و ساز یعنی سازه فضایی آشنا کنیم. تنوع کاربرد، مزیت‌ها و دوام و استحکام این سازه‌ها باعث شده تا استفاده از آن‌ها طی ۱۰ سال اخیر به حداکثر میزان ممکن برسد. سازه‌های فضایی علاوه بر ساختار منحصربه‌فرد دارای انواع مختلفی به لحاظ شکل و متریال به کار رفته هستند. تولید و اجرای آن‌ها نیز تابع استانداردهای خاصی است. در ادامه بحث بیشتر به این موارد خواهیم پرداخت.

سازه فضاکار چیست؟

سازه فضاکار یا فضایی یک نوع سیستم سه بعدی متشکل از لوله‌های مختلف و چندین سطح لایه است که در کنار هم استحکام لازم را ایجاد می‌کنند. در ساخت سازه‌های فضایی از پوشش‌های مختلفی اعم از ورق‌های گالوانیزه، شیشه، عایق، ساندویچ پانل و... استفاده می شود. در ساخت سازه‌های فضاکار خرپاهای مثلثی شکل به کار می‌روند که از اصلی‌ترین اجزای سازه به شمار می‌آیند. استفاده از خرپاها منجر به انتقال بارهای فشاری و کششی به اعضای محوری می‌شود.

تقسیم بندی ساختاری سازه فضاکار

سازه فضایی با توجه به ساختاری که دارد به انواع مختلفی دسته بندی می‌شود که در ادامه به هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

۱- سازه‌های تخت

سازه تخت نوعی سازه فضایی مسطح است که به صورت تک لایه یا چند لایه ساخته می‌شود؛ البته دو لایه بودن این سازه‌ها رواج بیشتری دارد. استفاده از سازه‌های فضایی تخت در آشیانه هواپیماها به چشم می‌خورد. در سازه‌های تخت شبکه‌های سازه متشکل از دو صفحه موازی است که توسط ابزارهای لازم بهم اتصال پیدا می‌کنند.

۲-سازه‌های چلیک یا قوسی

سازه فضاکار چلیک یا قوسی یکی از زیباترین انواع این سازه‌های محبوب است. برای ساخت سازه‌های فضایی قوسی، لایه‌های بیرونی و درونی را به حالت قوس دار می‌سازند. اگر از نزدیک این سازه‌ها را ببینید به صورت کمان دایره، استوانه، بیضی و... هستند. پنل‌های سقفی، ورق‌های فولادی و پلی کربنات و شیشه از رایج ترین پوشش‌های سازه‌های چلیک می‌باشند. سازه‌های چلیک کاهش میزان تنش در صفحات را با خود به دنبال دارند و از دوام بالایی نیز برخوردار هستند. نمونه قابل توجه استفاده از سازه‌های چلیک را در پل‌های قوسی شکل می‌توان مشاهده کرد.

   انواع سازه فضاکار

۳-سازه‌های گنبدی

از دیگر تقسیم بندی‌های سازه فضاکار می‌توان به نوع گنبدی اشاره کرد. سازه‌های فضایی گنبدی از رایج‌ترین سازه‌هایی هستند که نمود آن‌ها را در گنبدهای مختلف واقع شده در کشورمان می‌بینیم. در ساخت سازه فضایی گنبدی از میله‌های کوچک و بزرگ متصل به هم و گره‌های مختلف استفاده می‌شود. این اتصال مثلثی میله‌ها به یکدیگر در نهایت سازه گنبدی شکلی را می‌سازد. سازه‌های گنبدی را می‌توان به انواع شودلر، ژئودزیک، پیازی، بشقابی، برآمده و... تقسیم کرد.

۴-سازه‌های هرمی

سازه هرمی به عنوان نوعی سازه فضاکار زیبا در طراحی دکوراسیون اهمیت زیادی دارد. هم‌چنین به دلیل نوع ساختار از مقاومت قابل توجهی برخوردار است. به همین جهت نیز می‌توان آن را برای ساخت دهانه‌های بزرگ در فضاهای وسیع مورد استفاده قرار داد.

۵-سازه‌های سینوسی

یکی از مواردی که در تقسیم‌بندی‌های سازه فضایی با توجه به ساختار می‌توان به آن اشاره کرد، سازه سینوسی است. در ساختار سازه‌های فضاکار سینوسی نقاط اتصال سازه‌هایی که به شکل جدا نصب شده‌اند، نقاط عطف نام دارند که طراحی آن‌ها به صورت یک قوس کوچک است.

۶-سازه‌های نیم قوسی

سازه‌های نیم قوسی نوع دیگر سازه‌های فضایی هستند. این سازه‌ها در مواردی که در دو سمت سازه امکان نصب پایه با ارتفاع مساوی وجود نداشته باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرند. وقتی در یک طرف، ستون‌ها کوتاه‌تر از طرف دیگر باشند، سازه به شکل نیم قوس خواهد بود.

مصالح ساخت سازه فضایی

در نگاه اول به یک سازه فضایی ممکن است فکر کنید که متریال ساخت آن فقط منحصر به فلز است. در صورتی که این چنین نیست. سازه‌های فضایی با توجه به محلی که قرار است در آن نصب شوند و کاربردی که برای آن در نظر گرفته شده‌اند، ممکن است از متریال مختلفی ساخته شوند. با توجه به تنوع متریال، سازه‌های فضاکار را به انواع فولادی، چوبی، سه لایه و آلومینیومی تقسیم بندی می‌کنند. جالب است بدانید متریالی که برای پوشش این سازه‌ها استفاده می‌شود هم تنوع قابل قبولی دارد. این سازه‌ها را می‌توان به کمک اتصالات لازم به سقف یا دیواره‌ها نصب کرد.

اجرای سازه فضاکار

دلایل محبوبیت سازه فضایی در دهه اخیر

سازه فضاکار در دهه اخیر محبوبیت قابل توجهی در صنعت ساخت و ساز و معماری بناها پیدا کرده است. امروزه فناوری‌های نوآورانه، مواد اولیه، متریال و... همگی در مسیر توسعه قرار گرفته‌اند. از این جهت می‌توان با مناسب‌ترین هزینه ممکن، بیشترین میزان تولید و عرضه را داشت. از دیگر سو هزینه نهایی برای مصرف کنندگان نیز کاهش قابل توجهی پیدا می‌کند. در ادامه چند مورد از برترین دلایل محبوبیت این سازه‌ها را مورد اشاره قرار می‌دهیم.

۱-گسترش نیازهای ساخت و ساز با توجه به افزایش جمعیت و توسعه امکانات

امروزه جمعیت جهان افزایش قابل توجهی نسبت به گذشته داشته است. هم‌چنین امکانات مختلف اعم از تفریحی و غیره نیز توسعه پیدا کرده‌اند. مسلما در چنین شرایطی نیاز به فضاهای بزرگ با گنجایش لازم ضروری است. استادیوم‌های ورزشی، سالن‌های اجتماعات، سالن‌های کنفرانس، پارکینگ‌ها، مراکز تجاری و... از جمله جاهایی هستند که استفاده از سازه‌های فضایی در ساخت آن‌ها کاربرد دارد.

۲-اهمیت جذابیت بصری سازه‌ها در طراحی‌های مدرن

سازه فضاکار نقش بسزایی در ایجاد جذابیت بصری یک سازه و طراحی منحصربه‌فرد آن دارد. در دنیای مدرن، همه چیز رنگ تازه‌ای به خود گرفته و دیگر برای ساخت یک سازه فقط دوام و استحکام آن مدنظر نیست. در شرایط امروز طراحی اهمیت بسیار ویژه‌ای در مقایسه با گذشته پیدا کرده است. اگر دقت کنید متوجه می‌شوید که حتی کشورهای مختلف نیز برای به رخ کشیدن هنر طراحی خود و ایجاد جلوه‌های بصری مدرن با همدیگر رقابت می‌کنند. نمونه بارز این رقابت را می‌توانید در ساخت استادیوم‌های ورزشی در سطح جهان مشاهده کنید.

  استفاده از سازه فضاکار در سالن های ورزشی

۳-ایجاد جاذبه‌های تفریحی و گردشگری

سازه فضایی با ایجاد جاذبه‌های تفریحی و گردشگری زیبا حتی می‌تواند منجر به توسعه اقتصادی یک شهر یا منطقه شود. مردم امروزه به دنبال جاذبه‌های بصری حرکت می‌کنند و بهترین کاری که می‌توان برای تبدیل یک گردشگر به یک مشتری وفادار انجام داد، ایجاد تصویری خاص و به یاد ماندنی است. گنبد‌ها، سالن‌های تفریحی، مراکز خرید و سازه‌های تجاری با استفاده از سازه‌های فضایی متنوع می‌توانند در ایجاد این تصویر زیبا و حتی توسعه شهرسازی در یک منطقه تاثیر بسزایی داشته باشند.

۴-تنوع در نوع، کاربرد و مزیت سازه فضایی

یکی از دلایل محبوبیت سازه فضاکار تنوع در نوع، کاربرد و مزیت‌های مختلف آن است. استفاده از سازه‌های فضایی هیچ محدودیتی ندارد و متناسب با نیاز هر فضا می‌توان از نوع مناسب آن استفاده کرد. این سازه‌ها از نظر خط تولید قطعات نیز امروزه به کمک فناوری‌ها و دستگاه‌های جدید به شکل انبوه وارد بازار می‌شوند و محدودیتی ندارند. هم‌چنین مزایای زیادی از حیث دوام، استحکام، به صرفه بودن، قابل حمل بودن، نصب آسان و... دارند.

ترکیب سازه فضاکار و شیشه

سخن آخر

در نوشتار فوق بر این بودیم تا ابهامات و سوالات شما در خصوص سازه فضاکار را برطرف کنیم. هم‌چنین به مهم‌ترین دلایل محبوبیت این سازه‌ها طی سال‌های اخیر اشاره کردیم.

شرکت فضاسازه نقش جهان با بیش از 25 سال سابقه ی فعالیت در زمینه سازه فضاکار، از پرسابقه ترین و برترین شرکت های فعال در زمینه ی طراحی، تولید و اجرای سازه فضاکار میباشد و با پشتوانه به نیروهای متخصص و باتجربه، طراحی تخصصی، تولید با بالاترین کیفیت سازه و اجرای حرفه ای، باعث کاهش قیمت سازه فضاکار و همچنین افزایش سرعت اجرا گردیده است، همچنین رزومه ی فضاسازه با دارا بودن بیش از 200 پروژه موفق داخلی و خارجی گواهی بر این ادعا میباشد.

اگر شما هم قصد استفاده از خدمات فضاسازه نقش جهان را دارید، به راحتی می‌توانید با پر کردن فرم مشاوره در این لینک، به صورت رایگان راهنمایی‌های لازم را توسط کارشناسان دریافت کنید.

منبع: شرکت فضاسازه نقش جهان

559972