الهی غنچۀ امید بگشای

این روزها، دهمین دورۀ برگزاری کتابگردی در هفتۀ کتاب است که سی‌ویکمین سال خود را پشت سر می‌گذارد.
تصویر الهی غنچۀ امید بگشای

به گزارش سایت خبری پرسون، احمد مسجدجامعهی در یادداشتی نوشت: هدف این برنامه‌ها افزایش کتاب‌خوانی و در پی آن، گسترش فرهنگ و دانش و رواداری بوده و هست. این معانی هرگز تغییر نمی‌کند و در شرایط دشوار کنونی با تنگناهای مالی و فروبستگی اجتماعی، اهمیتی دوچندان می‌یابد. از سوی دیگر، توسعۀ امکانات دیجیتال در سطح جهان، فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی را دستخوش تغییرات عمده کرده است و این رویدادی فرخنده و خجسته‌ است و نشان می‌دهد که بشر در هر صورت، کتاب را چه مجازی و چه غیرمجازی از یاد نمی‌برد: از لوح‌های گلی نخستین گرفته تا لوح‌های نوری کنونی. در همۀ اینها، میل درخور توجه به فرهنگ و هنر و تمدن جلوه‌گر است.

خوشبختانه، پیدایش فناوری دیجیتال از شدت انواع کنترل‌ها کاسته و زمینۀ افزایش آگاهی و تبادل فرهنگ را فراهم آورده است. نسل امروز برای این امور وسایل و راه‌هایی در اختیار دارد که پیشینیان از آن برخوردار نبوده‌اند؛ اما می‌توان گفت که به همین سبب، آیندگان از مردمان امروز انتظاری بیشتر خواهند داشت.

به هفتۀ کتاب همچون پدیده‌ای مدنی بنگریم و آن را اساس همفکری و گفت‌وگو و تبادل فرهنگ و افزایش معرفت و شناخت بیشتر تاریخ و جغرافیا و فرهنگ و هنر و تمدن ایران و ایرانیان قرار دهیم.

حضور گروه‌های مختلف مردم از مؤلفان و مترجمان و معلمان و روزنامه‌نگاران و فعالان شبکه‌های اجتماعی و دانشجویان و دانش‌آموزان و طلاب و اهل علم و خانواده‌ها به‌ صورت فردی و جمعی در کتاب‌فروشی‌ها، به‌منزلۀ آخرین حلقۀ صنعت نشر، نشانه‌ای است از احترام به علم و ادب و حقوق انسانی.

هفتۀ کتاب امسال را همراه می‌کنیم با معرفی کتاب‌های خواندنی و برگزیدۀ شهروندان . بدین‌گونه هر کدام از ما می‌تواند در گسترش هم‌بستگی اجتماعی و تفاهم فراگیر عمومی مؤثر باشد؛ ازاین‌رو از خوانندگان آثار انتظار می‌‌رود که اطلاعات و نظر خود را دربارۀ کتاب‌های موردعلاقۀ خویش با یکدیگر در میان نهند و ساختاری متناسب برای عمومی‌شدن بهره‌برداری از آن فراهم آورند.

هفتۀ کتاب مبارک.

منبع: پرسون

548629