احیای زاینده‌ رود حق مسلم مردم استان اصفهان است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: اخباری از بارگذاری‌های جدید بر زاینده‌ رود شنیده می‌شود که همانگونه که در گذشته نیز این موضوع را با صراحت اعلام کردیم، هر گونه بارگذاری جدید بر زاینده‌ رود برای مدیریت استان اصفهان پذیرفتنی نیست.
تصویر احیای زاینده‌ رود حق مسلم مردم استان اصفهان است

به گزارش سایت خبری پرسون، از اصفهان؛ مهران زینلیان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان در جلسه شورای فنی استان در خصوص بررسی نگهداری و مرمت مسجد سید اصفهان اظهار داشت: برگزاری جلسات شورای فنی در محل اماکن میراثی اصفهان، نشان‌دهنده اهمیت حفظ و نگهداری این میراث برای مدیریت استان است.

وی ادامه داد: تأثیر فرونشست بر میراث اصفهان هویداست که دلیل آن خشکی زاینده رود است از طرفی اخباری از بارگذاری‌های جدید بر زاینده‌ رود شنیده می‌شود که همانگونه که در گذشته نیز این موضوع را با صراحت اعلام کردیم، هر گونه بارگذاری جدید بر زاینده‌رود برای مدیریت استان اصفهان پذیرفتنی نیست.

زینلیان بیان کرد: از این رو استاندار اصفهان با تمام توان در روزهای اخیر این موضوع را پیگیری کردند و در راستای پیگیری همین موضوع روز گذشته جلسه فوری با وزیر کشور و معاونان وزیر نیرو داشتیم که تصمیماتی در این نشست گرفته شد و مقرر شد امروز وزیر نیرو و وزیر کشور به اصفهان سفر کنند تا تصمیمات لازم گرفته و به محضر مردم استان اعلام شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان افزود: احیای زاینده‌ رود حق مسلم مردم استان اصفهان است و اثرات این عدم جریان زاینده‌ رود نیز به آثار تاریخی اصفهان کشیده شده است.

وی اظهار کرد: البته در کنار فرونشستی که گریبان استان را به دلیل عدم جریان زاینده‌ رود گرفته است، بحث مدیریتی نیز وجود دارد.

زینلیان عنوان کرد: عدم هماهنگی میان بخش‌های مختلف در حفظ و نگهداری از میراث تاریخی استان مشخص است و به هیچ وجه قابل قبول و زیبنده اصفهان نیست.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: اگر توسط اداره کل میراث فرهنگی استان با جدیت بیشتری نسبت به حفظ و نگهداری آثار تاریخی اقدام می‌شد، اکنون با این مشکلات مواجه نبودیم.

وی با اشاره به اینکه حفظ و نگهداری این مسجد تاریخی ارزشمند اصلا قابل قبول نیست، گفت: لازم است اداره کل میراث فرهنگی به عنوان متولی اصلی ورود جدی به این حوزه داشته باشد و در صورت عدم همراهی دستگاه‌ها، با شکایت رسمی مباحث حوزه میراث فرهنگی اصفهان تعیین تکلیف شوند.

زینلیان اضافه کرد: میراث فرهنگی استان اصفهان دست همه ما امانت هستند و باید به بهترین نحو برای آیندگان بمانند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: در این راستا با قید فوریت کارگروهی تشکیل و همه ذینفعان و ذی‌مدخلان شرکت کنند تا در سریع ترین زمان ممکن تصمیم عاجلی برای نگهداری و مرمت مسجد سید اصفهان گرفته و اجرایی شود.

وی ادامه داد: در مرحله نخست باید متولیِ پاسخگو برای مسجد سید اصفهان مشخص و اعلام شود تا البته با تفویض اختیارات لازم به نحوه نگهداری این اثر تاریخی ورود شود در غیر اینصورت جرم‌انگاری خواهد شد.

زینلیان گفت: طراحی مجموعه نیز باید به درستی انجام شود و با در نظر گرفتن امور معماری، شهرسازی و مقاوم سازی مجموعه به درستی طراحی و اجرا شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان افزود: ضروری است در نوع نگاه به مباحث تاریخی طیف وسیع تری از مرمت گران و طراحان دخیل شوند.

وی ر اینجا مشکل مالی نداریم بلکه مشکل مدیریتی مطرح است، تصریح کرد: در ادامه نیز مدیریت بهره‌برداری لازم است که در این عرصه پیشنهاداتی از جمله استفاده از بخش خصوصی مدنظر است و در این راستا اگر در این مکان رویدادهای فرهنگی مرتبط با محیط برگزار شود، به ادامه کار نیز کمک می‌کند.

جلسه شورای فنی استان در خصوص بررسی نگهداری و مرمت مسجد سید اصفهان با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، مدیرکل دفتر فنی استانداری، فرماندار اصفهان، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان و سایر اعضا در مسجد سید اصفهان برگزار شد.

منبع: استانداری

558977

مطالب مرتبط