معبری برای آرامش رهگذران؛

مرمت «ساباط معتمد» در جنوب استان فارس

ساباط، معبری تاریخی برای آرامش رهگذران خطه جنوب فارس و یکی از مناطق گرم کشور است تا فرد پیاده در مسیر حرکت خود در یک توالی مناسب در فضای سایه‌ قرار گیرد، که نشان می‌دهد معماری در گذشته تا چه حد به نیاز و آسایش مردم توجه داشته است.

تصویر مرمت «ساباط معتمد» در جنوب استان فارس

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدابراهیم کیان، مسئول اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان لارستان از مرمت ساباط معتمد این شهرستان خبر داد و گفت: در شهرستان لارستان ساباط‌های مختلفی از جمله ساباط محله نو،4 ساباط در پا قلعه نو، یک ساباط در محله پیرغیب، یک سابات در پشت بازار ماهی فروشی (سابات زمانی)، سابات (دالان) سنگ آبی، سابات (دالان) مسگری، سابات (دالان) قصابی، سابات (دالان) کاروانسرای نو، سابات (دالان) کاروانسرای گلشن و سابات قهر و آشتی در محله آرد فروشان از جمله ساباط‌های موجود در شهرستان لارستان است.

وی با بیان اینکه ساباط حاج غلامرضا معتمد در محله کوی گاله واقع شده و دارای پنج طاق و تویزه با کاربندی‌های ستاره در سقف است و از مصالح سنگ و گچ ساخته شده است، افزود: این بنا به شماره ۲۸۷۴۲ سال ۱۳۸۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و مربوط به دوره قاجار می‌باشد.

کیان تصریح کرد: ساباط ها معمولاً کوچه‌های مسقفی بین دوخانه که برای نشیمن‌گاه رهگذران در خطه جنوب فارس است و باتوجه‌ به پوشیده بودن، در تابستان از هوای بیرون خنک‌تر و در زمستان گرم‌تر است، این ساباط‌ها از گذشته تا کنون در شهر لار مورداستفاده قرار می‌گیرد و تعداد دیگر در محلات شهر قدیم لار موجود است.

وی با بیان اینکه ساباط حاج غلامرضا معتمد در سال گذشته به همت خانواده حاج غلامرضا معتمد و شهرداری لار انجام شده است، اضافه کرد: با نظارت و آیتم‌های مرمتی میراث‌فرهنگی لارستان و همچنین دوستداران میراث‌فرهنگی این ساباط مورد مرمت قرار گرفت.

مسئول اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان لارستان با تصریح اینکه در لارستان 13 ساباط وجود دارد، اضافه کرد: با توجه به مصالح به‌کاررفته، این بنا در تابستان خنک و در زمستان گرم است.

وی اظهار کرد: استراحتگاه عابران پیاده، محل گفت‌وگوهای بزرگان محله و پناهگاه در زمان زلزله، موقع بارندگی سرپناهی برای رهگذران، ارتباط همسایه‌ها از پشت‌بام به‌خصوص در شب‌های تابستان و از نظر فنی ساباط باعث استحکام دوخانه‌ای می‌شد که به ساباط متصل بودند که از مهم‌ترین کاربردهای ساباط است.

منبع: ایسنا

547400