۱۰ روش ساده و سریع از بین بردن نفخ حبوبات مختلف

مصرف حبوبات موجب نفخ و ورم معده می‌شود، در حبوبات فیبر‌های پیچیده‌ای وجود دارد که بدن ما قادر به هضم آن‌ها نیست اما روش‌های زیادی برای گرفتن نفخ حبوبات وجود دارد.
تصویر ۱۰ روش ساده و سریع از بین بردن نفخ حبوبات مختلف

به گزارش سایت خبری پرسون، درست است که مصرف حبوبات موجب نفخ و ورم معده می‌شود، اما روش‌های زیادی برای گرفتن نفخ حبوبات وجود دارد که اگر از این روش‌ها استفاده کنید، بعد از مصرف حبوبات به هیچ عنوان دچار مشکل نخواهید شد.

در ادامه می‌توانید با بهترین روش‌های از بین بردن نفخ حبوبات آشنا شوید.

۱- گرفتن نفخ حبوبات با جوش شیرین را امتحان کنید

یک روش ساده برای گرفتن نفخ حبوبات، اضافه کردن مقداری جوش شیرین به آن است. از خواص جوش شیرین این است که به تجزیه قند‌های طبیعی موجود در حبوبات کمک می‌کند و بدون اینکه تغییری در طعم و مزه آن ایجاد کند، نفخ حبوبات را از بین می‌برد.

برای این کار باید ۱ قاشق چای‌خوری جوش شیرین را با ۴ لیتر آب ترکیب کنید. سپس حبوبات را در این آب بریزید و روی حرارت قرار دهید. زمانی که آب شروع به جوشیدن کرد، شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید تا حبوبات برای ۴ ساعت در این آب خیسانده شود. درنهایت حبوبات را آبکش کنید و مصرف کنید.

۲- حبوبات را برای مدت طولانی در آب بخیسانید

قدیمی‌ترین و کاربردی‌ترین روش برای از بین بردن نفخ حبوبات خیساندن حبوبات در آب است. اکثر مادران و مادربزرگ‌ها نیز هنوز از همین روش استفاده می‌کنند.

در این روش باید حبوبات خشک را در یک ظرف آب بریزید. سپس اجازه دهید حبوبات برای ۱ تا ۲ روز در آب بمانند. هر چقدر میزان آبی که برای خیساندن حبوبات استفاده می‌کنید، بیشتر باشد، نفخ حبوبات سریع‌تر گرفته می‌شود.

در پاسخ به این سوال که حبوبات را با آب سرد خیس کنیم یا گرم، باید بدانید که دمای معمولی برای خیساندن حبوبات کافی است و لازم نیست از آب گرم و سرد استفاده کنید.

مهم‌ترین نکته‌ای که در باید در گرفتن نفخ حبوبات به این روش بدانید این است که هر ۲ تا ۳ ساعت یک بار آب حبوبات را عوض کنید و دوباره ظرف را با آب تازه پر کنید. این نکات موجب از بین رفتن نفخ و قند اضافی حبوبات می‌شود و نفخ آن‌ها را به طور کامل از بین می‌برد.

۳- از آبلیمو برای از بین بردن نفخ حبوبات استفاده کنید

«آبلیمو» حالتی اسیدی دارد و اضافه کردن آن به حبوبات در حال پخت، موجب می‌شود تا هم هضم حبوبات برای بدن راحت‌تر شود و هم نفخ حبوبات مختلف تا حد زیادی گرفته شود. البته قبل از این روش بهتر است حتما چند ساعت حبوبات را در آب بخیسانید و بعد از آبلیمو استفاده کنید تا بعد از مصرف حبوبات دچار مشکل نشوید.

۴- حبوبات را در زودپز بپزید

پختن حبوبات در زودپز موجب تجزیه قند‌های غیرقابل‌هضم در حبوبات می‌شود. درواقع گرمای زیاد زودپز موجب می‌شود تا قند‌هایی که نفخ را ایجاد کنند، به سرعت تجزیه شوند. برای گرفتن سریع نفخ حبوبات می‌توانید ۴ تا ۸ ساعت حبوبات را در آب بخیسانید و سپس آن‌ها را آبکش کنید.

حبوبات را با کمی آب در زودپز بریزید و اجازه دهید برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بپزند.

۵- از ادویه‌ها برای گرفتن نفخ حبوبات استفاده کنید

یکی دیگر از بهترین روش‌های از بین بردن نفخ حبوبات اضافه کردن ادویه‌های خاص برای پخت غذا است. معمولا در هر منطقه از ادویه خاصی برای از بین بردن نفخ حبوبات استفاده می‌شود. مردم هند از دانه «کاروم» و «آسافوتیدا» برای از بین بردن نفخ حبوبات استفاده می‌کنند و

بومیان مکزیک از نوعی گیاه به نام «اپازوت» (epazote) استفاده می‌کنند.

اما رایج‌ترین ادویه‌ها برای از بین بردن نفخ حبوبات دانه کاروم، زیره سبز، زنجبیل، رازیانه، نعنا فلفلی و پودر سیر هستند.

۶- برای گرفتن نفخ حبوبات از سرکه استفاده کنید

روش بعدی برای از بین بردن نفخ حبوبات استفاده از کمی «سرکه» است. برای این کار ابتدا باید حبوبات را برای ۴ تا ۶ ساعت در آب بخیسانید. سپس در زمان پخت حبوبات مقداری سرکه به آن اضافه کنید.

معمولا برای هر پیمانه حبوبات از یک قاشق چای‌خوری سرکه استفاده می‌شود. سرکه هم نفخ حبوبات را از بین می‌برد و هم موجب می‌شود حبوبات در مدت زمان کمتری بپزد.

۷- گرفتن نفخ حبوبات با نمک را امتحان کنید

اگر در زمان خیساندن حبوبات مقداری نمک به آن‌ها اضافه کنید، هم هضم حبوبات برای بدن راحت می‌شود و هم نفخ حبوبات با سرعت بیشتری از بین می‌رود. برای این کار باید به ازای هر پیمانه حبوبات از ۱ قاشق چای‌خوری نمک استفاده کنید.

اضافه کردن نمک در مراحل انتهایی پخت حبوبات نیز موجب کاهش زمان پخت و بهبود طعم آن می‌شود.

۸- گرفتن نفخ حبوبات با خیار را امتحان کنید

گرفتن نفخ حبوبات با خیار هم مرسوم است. برای از بین بردن نفخ حبوبات به این روش می‌توانید در زمان پخت یک عدد خیار در قابلمه بیندازید. برای این کار باید حبوبات را همراه با آب در قابلمه بریزید و صبر کنید تا آب شروع به جوشیدن کند.

در این مرحله باید یک عدد خیار را از وسط نصف کنید و به آب جوش اضافه کنید. زمانی که خیار کاملا نرم شد، آن را از قابلمه خارج کنید.

۹- از هویج برای گرفتن نفخ حبوبات استفاده کنید

اضافه کردن یک عدد هویج خرد شده به حبوبات در حال پخت موجب از بین رفتن نفخ آن‌ها می‌شود. برای این کار باید در زمان پخت حبوبات یک عدد هویج را خرد کنید و به حبوبات اضافه کنید.

۱۰- از پیاز برای از بین بردن نفخ حبوبات کمک بگیرید

پیاز درست مثل هویج به کاهش نفخ حبوبات کمک می‌کند. برای این کار باید یک عدد پیاز را خرد کنید و در زمان پخت انواع حبوبات به آن‌ها اضافه کنید. پیاز هم موجب خوش‌طعم شدن حبوبات می‌شود و هم از ایجاد نفخ تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.

بهتر است که قبل از پخت حبوبات حتما چند ساعت آن‌ها را در آب بخیسانید.

بهترین درمان‌های خانگی برای از بین بردن نفخ معده بعد از مصرف حبوبات

اگر بعد از مصرف حبوبات دچار نفخ شده‌اید، نگران نباشید، زیرا می‌توانید با یکی از روش‌های خانگی که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است، نفخ را درمان کنید.

یک عدد موز میل کنید و از خواص موز برای بهبود نفخ معده و روده کمک بگیرید.

از عرق پونه یا عرق نعنا برای کاهش نفخ استفاده کنید.

پیاده‌روی کنید.

از مواد غذایی حاوی پروبیوتیک مثل ماست پروبیوتیک استفاده کنید.

یک کیسه آب گرم روی شکم خود قرار دهید. این کار موجب کاهش درد و گرفتگی شکم می‌شود.

از دمنوش زنجبیل، نعنا یا زیره برای کاهش نفخ استفاده کنید.

سوالات متداول

چرا باید نفخ حبوبات را بگیریم؟

نفخ کردن موجب ایجاد دل درد و دل پیچه می‌شود و حالتی ناخوشایند در بدن ایجاد می‌کند. معمولا نفخ برای افرادی که به سردرد میگرن مبتلا هستند، افراد دارای آلرژی، افراد مبتلا به بیماری‌های گوارشی، سالمندان، خانم‌های باردار و کودکان زیر ۲ سال بسیار آزاردهنده است و می‌تواند مشکلات جدی‌تری ایجاد کند.

علت دیر پختن و سفت شدن حبوبات چیست؟

اگر حبوبات را بدون خیساندن بپزید، باید زمان بیشتری را برای پخت حبوبات در نظر بگیرید و از طرفی ممکن است حبوبات شما بعد از پخت سفت شود. معمولا حبوباتی که کهنه هستند، بسیار دیر می‌پزند. برای پخت سریع‌تر حبوبات می‌توانید در زمان پخت مقداری سرکه یا آبلیمو به آن اضافه کنید.

برای گرفتن نفخ حبوبات بدون خیساندن چه کار کنیم؟

استفاده از خیار، پیاز، هویج، نمک، سرکه و آبلیمو در زمان پخت حبوبات موجب کاهش نفخ آن‌ها می‌شود. اما بهتر است قبل از پخت حتما چند ساعت حبوبات را بخیسانید.

آیا گرفتن نفخ حبوبات با دارچین امکان‌پذیر است؟

برخی افراد معتقد هستند که اضافه کردن چوب دارچین به حبوبات در حال پخت، نفخ آن را کاهش می‌دهد. اما دارچین به تنهایی نمی‌تواند نفخ حبوبات را بگیرد و لازم است که قبل از پخت حبوبات را چند ساعت در آب بخیسانید.

منبع: عصر ایران

547232