زارع پور:

۹۸.۵ درصد به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در دولت سیزدهم کار بسیار بزرگی که انجام شده، اتصال هشت‌هزار و ۲۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت است که طبق آمار اکنون ۹۸.۵ درصد به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند و اثر آن را در چهار دوره انتخابات دیدیم.
تصویر ۹۸.۵ درصد به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند

به گزارش سایت خبری پرسون، «عیسی زارع‌پور» امروز (یکشنبه) در جلسه هیات دولت و در ارائه گزارش عملکرد دولت سیزدهم در بخش ارتباطات اظهار داشت: در حوزه ارتباطات ثابت جزو کشورهای ته فهرست بودیم. کاری که برای حل این مساله انجام دادیم پروژه فیبر نوری بود که در این دولت کلید خورد. این پروژه ملی در ۶۰۰ شهر آغاز شده و در ۳۰۰ شهر به پایان رسیده است. در ابتدای دولت سیزدهم ۱۰ سایت نسل پنجم اینترنت در کشور وجود داشت که اکنون به ۲ هزار سایت ارتقا پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت شبکه انتقال کشور اکنون به ۶۴ ترابیت رسیده است، افزود: کار بسیار بزرگی که انجام شده، اتصال هشت‌هزار و ۲۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت است که طبق آمار اکنون ۹۸.۵ درصد به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند و اثر آن را در چهار دوره انتخابات دیدیم.

وزیر ارتباطات ادامه‌داد: در حوزه اینترنت ۲ برابر نیاز کشور اینترنت تامین کردیم. در ابتدای دولت ۴۳۰ گیگ اینترنت قطعی داشتیم که منجر به چند هفته اختلال شد، اما مدتی قبل با قطعی گسترده‌ای که داشتیم اختلالی پیش نیامد.

وزیر ارتباطات گفت: دولت هوشمند یکی دیگر از وظایفی بود که بر عهده وزارت ارتباطات گذاشته شد. اتفاق بزرگی که رخ داد، شکل گیری پنجره ملی خدمات دولت هوشمند بود که اکنون به این واسطه ۷۵ درصد از خدمات دولت از این طریق به مردم ارائه می‌شود. بیش از ۵۰۰ خدمت بدون مراجعه حضوری و در لحظه به مردم ارائه می‌شود. یکی ازاین خدمات ارائه مجوز است. این بستر تا کنون ۵ میلیون مجوز ظرف ۶ ماه گذشته به شکل برخط صادر شده است. منیلیون نفر تا کنون در این بستر احراز هویت و بیش از ۵۰۰ میلیون بار در ۲ سال گذشته از این پنجره استفاده شده است.

وی تصریح کرد: مرکز ملی تبادل اطلاعات کشور که اتصال بین دستگاه را برعهده دارد، تا کنون بیش از یک و نیم میلیارد در سال ۹۹ به ۸ میلیارد تراکنش در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

زارع‌پور در خصوص حوزه فضایی گفت: با همدلی که با نیروهای مسلح، سپاه، وزارت دفاع، وزارت عموم داشتیم به اندازه ۳ دولت بیش از دولت سیزدهم پرتاب انجام دادیم. ۱۲ پرتاب انجام شده و ۲ پرتاب دیگر نیز به زودی انجام خواهد شد. هشت ماهواره را با موفقیت در مدار قرار دادیم. برای نخستین بار توانستیم با ماهواره‌بر خودمان ماهواره عملیاتی در مدار قرار بدهیم. به مدار ۷۵۰ کیلومتری دست پیدا کردیم و در پرتاب سیزدهم قرار است با یک بلوک انتقال مداری که ساخت دانشمندان کشور است از ۳۰۰ کیلومتری به هفت هزار کیلومتری دست یابیم. با انجام این کار به پیچیده‌ترین عملیات فضایی که کشور تا الان تجربه کرده به دست خواهد آمد. بزرگ‌ترین پایگاه فضایی کشور در جنوب ایران در حال ساخت است و فاز نخست آن ۶۵ درصد پیشرفت داشته که می‌توان اولین پرتاب را امسال از آنجا انجام داد. در حال پیوستن به جمع ۵ کشور منظومه‌ساز هستیم و بزرگ‌ترین قرارداد را با بخش خصوصی منعقد کردیم.

وی گفت: در موضوع اقتصاد دیجیتال دولت همتی کرد و در ابتدای دولت سیزدهم، یک هیات دولت دوم برای اقتصاد دیجیتال با اختیارات مناسب انجام دادیم. کل اختیارات دولت و شخص رئیس جمهوری به یک جمع ۸ نفره داده شد. مصوبات خوب و گره گشایی داشتیم که حاصلش این شد که سهم اقتصاد دیجیتال از ۶.۴ درصد به بیش از ۸ درصد رسیده است.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: در حوزه شبکه ملی اطلاعات اتفاق بسیار خوبی که رخ داد این بود که براساس ارزیابی مرکز ملی فضای مجازی که ناظر طرح است و شاخص‌هایی را اعلام کرده، از ۲۰ درصد پیشرفت به بیش از ۶۴ درصد رسیدیم. اکنون قابلیت میزبانی از سکوهای میلیونی در کشور را داریم. تعداد کاربران و ترافیک پیام‌رسان‌های داخلی تا ۱۲ برابر شده است. یک زمانی داشتن پیام رسان با ۲۰ میلیون کاربر آرزوی ما بود اکنون با افتخار اعلام می‌کنیم که پیام رسان با ۴۵ میلیون کاربر یکتای ماهانه داریم.

منبع: ایرنا

717423