گشت و گذار در خلوت ظهیرالدوله

خانه ابدی چکامه‌سرایان اینجاست

نامشان را که روزی تنها روی جلد کتاب‌ها و مجموعه شعرها بود، حالا روی سنگ‌های سرد گورستان ظهیرالدوله می‌خوانیم. با هر نام، شعری آشنا را زیر لب زمزمه می‌کنیم. اینجا ظهیرالدوله است.
تصویر خانه ابدی چکامه‌سرایان اینجاست

به گزارش سایت خبری پرسون، گورستان ظهیرالدوله حالا آرامگاه ابدی چهره‌های سرشناسی است که نامشان در تاریخ فرهنگ و ادب این کشور ماندگار شده، از ملک‌الشعرای بهار و رهی معیری گرفته تا ایرج میرزا و فروغ فرخزاد. خانه ابدی بسیاری از این چهره‌های سرشناس، زیر سایه درختان بلندقامت یک باغ قدیمی در محله دربند واقع شده است.

این آرامگاه تاریخی را شبیه به آرامگاه پرلاشز فرانسه می‌دانند. اینکه نام ظهیرالدوله چطور بر پیشانی اینجا نشسته هم ماجرای خود را دارد. علی‌خان قاجار دولو (علی‌خان ظهیرالدوله)، داماد و وزیر تشریفات دربار ناصرالدین‌شاه و مؤسس انجمن اخوت و از پیروان خانقاه نعمت‌اللهی صفی‌علی شاه بود. او را پایه‌گذار نمایش و ارکستر ملی ایران هم می‌دانند. او پس از مرگ در خلوت و در قبرستانی مجاور باغ شخصی خود به خاک سپرده شد. علی‌خان ظهیرالدوله جایگاه و احترام زیادی بین مردم داشت. به‌ همین دلیل خیلی از مقامات آن دوره، علما و هنرمندان به وصیت خود یا خواسته‌ توسط بازماندگان در مقبره ظهیرالدوله به خاک سپرده شدند. خانواده ظهیرالدوله هم با این درخواست‌ها موافقت کردند. از آن به بعد این باغ به آرامگاه خیلی از مشاهیر ایران تبدیل شد و نامش را هم گذاشتند آرامستان ظهیرالدوله.

منبع: روزنامه همشهری

545191