بررسی راهکارهای حمایت از واحدهای تولیدی مناطق آزاد با هدف توسعه صادرات

رئیس کل گمرک ایران و جمعی از مسئولان ستادی گمرک در نشستی مشترک با دبیر و مدیران شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور راهکارهای حمایت از واحدهای تولیدی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با هدف توسعه صادرات را بررسی کردند.
تصویر بررسی راهکارهای حمایت از واحدهای تولیدی مناطق آزاد با هدف توسعه صادرات

به گزارش سایت خبری پرسون به نقل از روابط عمومی گمرک ایران، در این نشست مدیران مناطق آزاد و ویژه کشور موارد مرتبط با بحث تجارت خارجی، تولید و صادرات از محل ورود موقت را مطرح و از سوی مسولان گمرک توضیحات لازم ارائه شد.

بر اساس این گزارش، صادرات مجدد از محل ورود موقت به مناطق آزاد، نحوه ورود موقت تجهیزات شامل تجهیزات ماشین آلات و خودرو، افزایش ساعت کاری گمرکات در این مناطق و خروج کالاها شامل ضایعات و تجهیزات متعلق به سالیان قبل از این مناطق از دیگر موارد مورد درخواست مدیران منطقه آزاد و ویژه در این نشست بود.

رضوانی‌فر رئیس کل گمرک ایران با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده برای واحد های تولیدی مناطق آزاد، گفت: اعطای تسهیلات ورود موقت ماشین آلات راهسازی به گمرکات مستقر در مناطق آزاد و ویژه با حداقل تضمین مقرر در قانون، ابلاغ بخشنامه مربوط به ورود موقت خودرو در این مناطق و ورود موقت مواد اولیه تجهیزات و مواردی که نیاز به پردازش در قلمرو گمرکی به سرزمین اصلی است، از جمله این تسهیلات می باشد.

تجهیز گمرکات مناطق آزاد و ویژه به دستگاههای کنترلی ایکس ری، تشریح دستورالعمل تسهیل گری در حوزه تجارت خارجی و ثبت سفارش و ثبت آماری کالاهای ورودی به مناطق آزاد از دیگر مواردی بود که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بر اساس این گزارش مقرر شد به منظور همکاری بیشتر در راستای حمایت از واحد‌های تولید مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کمیته مشترکی با حضور معاونت امور گمرکی، حقوقی، برنامه‌ریزی و امور بین الملل، دفتر واردات گمرک و نمایندگان معرفی شده از سوی شورای عالی مناطق آزاد و ویژه تشکیل گردد تا موضوعات مربوط به بحث تجارت خارجی و حمایت از واحدهای تولیدی این مناطق به شکل تخصصی‌تر بررسی شود.

همچنین مقرر شد در این کارگروه موارد مربوط به گواهی تولید، نحوه ورود موقت، بحث قائده 2A بمنظور تسهیل امور در قالب این کمیته بررسی و تصمیم‌گیری شود.

منبع: تسنیم

544366