آیین یادبود استاد علی‌رضا شجاع‌پور کی برگزار می شود؟

زنده‌یاد شجاع‌پور پس از گذراندن دوره‌ای بیماری ۲۶ مهرماه امسال درگذشت.
تصویر آیین یادبود استاد علی‌رضا شجاع‌پور کی برگزار می شود؟

به گزارش سایت خبری پرسون، آیین یادبود زنده‌یاد استاد علی‌رضا شجاع‌پور شاعر پیشکسوت، روز جمعه- ۱۲ آبان‌ماه ساعت ۱۱ با حضور اهالی ادبیات، موسیقی و شاگردان استاد با بخش‌های مختلف از جمله سخنرانی، شعرخوانی، نقالی، پخش کلیپ و پیام‌های تصویری اساتید و اجرای موسیقی در فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا برگزار می‌شود.

سخنرانان این آیین که اجرای آن را محمدعلی عزت‌زاده برعهده دارد، عبارتند از بهادر شجاع‌پور (فرزند استاد)، جلال خالقی مطلق، بهرام گرامی، امیرحسین ماحوزی، فرامرز غفاری، پریسا اخوان، شروین وکیلی، شهرزاد رضادوست، علیرضا عصار و علی پویان.

همچنین اجرای موسیقی ساز و آواز توسط علی بوستان و پوریا اخواص، آواز علی‌اکبر حجازی، ساز و آواز رسول نجفیان، نقالی پریسا سیمین‌مهر، موسیقی و خوانش شعر رستم و سهراب توسط محسن شهرنازدار، شعرخوانی طاهره تهرانی از اشعار علی‌رضا شجاع‌پور و پخش کلیپ‌هایی از سخنرانی و شعرخوانی این شاعر فقید، از دیگر بخش‌های این آیین است.

علی‌رضا شجاع پور (۱۴۰۲-۱۳۲۱) دانش‌آموخته حقوق و علوم اداری و دیپلمات بازنشسته وزارت امور خارجه بود و از دوران کودکی با شعر شاعران بزرگ آشنا شد و استعداد شاعریش را نشان داد و پس از طی دوران جوانی و سرودن اشعار عاشقانه و نیز طنزآمیز، به تدریج به مفاهیم ژرف‌تر روی آورد و در غالب اشعارش، به ایران و تاریخ، فرهنگ و تمدن آن و مسائل اجتماعی ایرانیان پرداخت.

وی در همه قالب‌های شعر فارسی و در سبک‌های کهن و نو تبحر داشت و اشعار متنوع و ارزشمندی به گنجینه شعر و ادب فارسی افزود. مثنوی‌های «وطن»، ‍«عشق جاویدان من؛ ایران من»، «در بارگاه فردوسی» و «ساقی‌نامه» و شعر نیمایی «رستم و سهراب» از مهمترین و مشهورترین آثار آن مرحوم است؛ وی غزل‌سرایی چیره‌دست نیز بود و غزل‌های ناب و استواری با مضامین عرفانی، عاشقانه و اجتماعی سروده‌ است.

شجاع‌پور همچنین پژوهش‌هایی در شاهنامه فردوسی و اشعار سعدی و حافظ داشت که برخی از آنها منتشر شده یا در کلاس‌های شاهنامه‌پژوهی و حافظ‌شناسی آن مرحوم ارائه شده‌ است.

سه مجموعه شعر نیمه‌تمام (۱۳۷۷)، وطن یعنی همین‌جا یعنی ایران (۱۳۸۱) و هنوز نیمه‌تمام (۱۳۹۹) در کنار تصحیح شاهنامه فردوسی (۱۳۸۰) و زال و رودابه (۱۳۸۱) از کتاب‌های زنده‌یاد شجاع‌پور است.

زنده‌یاد شجاع‌پور پس از گذراندن دوره‌ای بیماری ۲۶ مهرماه امسال درگذشت.

منبع: فرهنگسرای ارسباران

546249