تشییع پیکر احمدرضا احمدی شاعر و نویسنده معاصر

آیین تشییع پیکر زنده یاد احمدرضا احمدی شاعر و نویسنده معاصر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور جمعی از فعالان حوزه فرهنگی و هنری برگزار شد.

تصویر تشییع پیکر احمدرضا احمدی شاعر و نویسنده معاصر

به گزارش سایت خبری پرسون، در این مراسم برخی هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر از جمله مسعود کیمیایی، فرامرز قریبیان، مصطفی رحماندوست، آیدین آغداشلو، بهمن فرمان‌آرا، لیلی گلستان، احمد پوری، سهیل محمودی، فریدون عموزاده خلیلی و جمعی دیگر از نویسندگان و اهالی شعر و ادب حضور یافتند.

بر اساس برنامه اعلام شده، پیکر این ادیب فقید پس از تشییع برای تدفین به بهشت فاطمه(س) واقع در بزرگراه باکری شمال، خیابان سیمون بولیوار شرق، خیابان سیمون بولیوار غرب، خیابان مرادآباد منتقل شد.

در این آیین سید عباس سجادی شاعر مرحوم احمدی را یک انسان تمام معنا توصیف کرد و هرمز علی‌پور شاعر و از دوستان احمدرضا احمدی با عرض تسلیت درگذشت این نویسنده بزرگ، به خواندن شعری درباره وی اکتفا کرد.

وی خاطر نشان کرد که حرف زدن از احمدرضا همانند این است که بخواهیم خورشید را شرح بدهیم.

آیدین آغداشلو شاعر و نقاش نیز در سخنانی با بیان اینکه قرارمان این بود که من و مسعود کیمیایی زیر تابوت احمدرضا احمدی را بگیریم، به بیان خاطراتی از این شاعر و هنرمند فقید پرداخت و گفت: او هرکاری را که در حوزه فرهنگ از او بر می‌آمد، انجام می‌داد و یکی از کارهای ماندگارش خوانش شعر بود و هرچه که نوشت خوب و خواندنی بود.

آغداشلو با اشاره به دوستی ۶۰ ساله خود با مرحوم احمدی او را یک هنرمند رند و نابغه توصیف کرد که هر کاری را با غیرت به درستی انجام می داد.

مسعود کیمیایی فیلم‌نامه نویس و کارگردان سینما نیز احمدی را چنین توصیف کرد: احمدرضا از هر آنچه که در زندگی بود، شعر می‌ساخت تمام وسایل شعرش اطرافش بود.

در ادامه ماهور احمدی فرزند مرحوم احمدی در سخنانی گفت: پدرم ایران را دوست داشت و با توجه به اینکه پیشنهادهای خوبی برای مهاجرت داشت اما ماند تا در دل خاک ایران دفن شود.

وی در پایان یکی از آخرین شعرهای سروده شده پدرش را برای حاضران خواند.

احمدی متولد ۳۰ اردیبهشت ۱۳۱۹ در کرمان بود. وی سال‌ها در حوزه، ادبیات، شعر، نویسندگی و سینما فعالیت می کرد. احمدی در زمینه شعر، موسیقی، ویراستاری و ادبیات کودک و نوجوان نیز فعالیت‌های بسیاری داشت.

از آثار او در حوزه شعر می‌توان «دفترهای واپسین»، «دفترهای سالخوردگی»، «هزار اقاقیا در چشمان تو هیچ بود» و «روزی برای تو خواهم گفت» و از آثار او در حوزه کودک و نوجوان می‌توان «دیگر در خانه پسرک هفت صندلی بود»، «دخترک ماهی تنهایی» و «مزرعه گل‌های آفتابگردان» نام برد.

این شاعر فقید توسط مرکز هنرمندان ایران به عنوان موسس و پایه‌گذار موج شعر نو و پیشگام سورئالیسم در ادبیات کودکان شناخته شده است. «سفر در شب» یکی از قوی‌ترین آثار احمدی است که به موضوع‌های اجتماعی، صلح، همزیستی، تحمل و همکاری می پردازد.

وی در زمان حیات خود موفق به دریافت جوایز زیادی از جمله جایزه ملی، فرهنگی و هنری (بیژن جلالی) برای مجموعه اشعارش در سال ۱۳۸۵ شد. اشعار وی به زبان‌های مختلفی از جمله عربی، ارمنی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، ژاپنی و کره‌ای ترجمه شده است.

همچنین نخستین نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های احمدی با عنوان «هزار اقاقیا در چشم تو هیچ بود»، اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ در گالری کاما برگزار شد.

وی در نمایشگاه‌های گروهی «۹۷+» (اسفندماه ۱۳۹۷- گالری افرند)، «دو از هزاران» (آبان ماه ۱۳۹۸- گالری الهی)، «گلگشت» (آذرماه ۱۳۹۸- گالری سروناز) و «کلکسیونر ۵» (بهمن ماه ۱۳۹۸- گالری آرتیبیشن) شرکت داشت. دومین نمایشگاه انفرادی آثار نقاشی احمدی با عنوان «لکه‌ای از عمر بر دیوار بود» شهریور سال گذشته در گالری اُ برپا شد.

منبع: ایرنا

503135