نمره صفر به رسانه ها در جشنواره کودک

گزارش زیر را درباره جشنواره کودک و نوجوان که در حال برگزاری است بخوانید.
تصویر نمره صفر به رسانه ها در جشنواره کودک

به گزارش سایت خبری پرسون، سی و پنجمین جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان در اصفهان در حالی فردا پایان می پذیرد که به گفته کارشناسان بی رونق ترین جشنواره را طی سالهای اخیر شاهد بودیم، در شرایطی که در طول دو تا سه سال گذشته نیز به دلیل فیلمهای بی کیفیت به نسبت دهه های قبل این جشنواره چندان قوی ارزیابی نشده بود، اما پوشش رسانه ای مناسب در اخبار این جشنواره اجازه نداده بود که از شور و رونق یکی از مهم ترین فستیوال های فیلم ایرانی کم شود.

اما امسال در مهرماهی که می توان ان را «پرکارترین ماه سال برای مسئولان اصفهان و رسانه ها» به واسطه برگزاری چندین رویداد مهم مانند جایزه مصطفی، جشنواره کودک و نمایشگاه فن آفرینی و همزمانی آنها با آغاز بازگشایی مدارس، جش عاطفه ها و به ویژه هفته پرکار دفاع مقدس دانست، متاسفانه تیم رسانه ای این جشنواره های بین المللی به نظر می رسد بسیار ضعیف بوده است چراکه نه برگزاری و پوشش رسانه ای جشنواره مصطفی در خور چنین جشنواره بین المللی مهم بود و نه همچون سالهای گذشته شاهد گزارشهای روزانه نقد و اکران فیلمهای جشنواره کودک در سایر رسانه ها بودیم.

بخشی ازاین امر شاید ناشی از نوعی خستگی رسانه ای از همزمانی برنامه های متعدد در اصفهان تلقی کرد اما به یقین بخش مهم تر به عدم تبلیغ درست پیش از برگزاری جشنواره کودک و زمان نامناسب برگزاری آن و عدم تعامل درست با اصحاب رسانه برمی گردد.

در این ارتباط یک کارشناس سینما درگفت و گو با خبرنگار خبرآنلاین با اشاره به زمان نامناسب برگزاری این جشنواره اظهار کرد: با توجه به اینکه جایزه مصطفی به عنوان یک رویداد بین المللی باید در روزهای منتهی به میلاد پیامبر گرامی اسلام (ص) برگزار شود، امکان جا به جایی زمانی جشنواه کودک وجود داشت همان گونه که در سالهای گذشته برقراری این جشنواره در تابستان نتایج بهتری داشت.

نوید منتظری فر افزود: متاسفانه مسئولان جشنواره بدون دلیل تاکید دارند که در فصل مدارس این جشنواره برگزار شود و معتقدند به دلیل بازگشایی مدارس استقبال بهتری از آن می شود و این در حالی است که در سالهایی که جشنواره در تابستان برگزار می شد رونق بهتری را شاهد بودیم.

پوشش ضعیف رسانه ای جشنواره از سوی شبکه های ملی و استانی نشان از یک ضعف جدی در متفاعد کردن رسانه ها برای انعکاس اخبار این جشنواره دارد، تبلیغات برای آغاز جشنواره، دعوت از رسانه ها و حتی نظم در برگزاری برنامه های جانبی در جشنواره بسیار متفاوت از سالهای پیش بود

این کارشناس سینما تاکید کرد: پوشش ضعیف رسانه ای جشنواره از سوی شبکه های ملی و استانی نشان از یک ضعف جدی در متفاعد کردن رسانه ها برای انعکاس اخبار این جشنواره دارد، تبلیغات برای آغاز جشنواره، دعوت از رسانه ها و حتی نظم در برگزاری برنامه های جانبی در جشنوار بسیار متفاوت از سالهای پیش بود.

حمایت از جشنواره کودک درسطح ملی

وی با تاکید بر اینکه حمایت از این جشنواره باید در سطح ملی باشد، نصف جهان را برند برگزاری این جشنواره در دنیا برشمرد و گفت: متاسفانه عدم حمایت بسیار جدی در سطح ملی موجب می شود که این جشنواره فقط پرداخت هزینه گزاف برای اصفهان را در پی داشته باشد و این در حالی است که در بسیاری از موارد حتی استانهای دیگر کشور چندان نیز راغب به برگزاری آن نیستند و برخی هنرمندان نیز معتقدند میزبانی این جشنواره در اصفهان به دلیل سطح خوب برگزاری در سالهای گذشته نسبت به استانها دیگر، ارجحیت دارد.

جشنواره کودک هر ساله تلاش می کند تا با برگزاری برنامه های جانبی، شادی جشنواره کودک را به سطح خیابانها بیاورد، موضوعی که از نقاط قوت هر ساله جشنواره کودک محسوب می شود، در این ارتباط مسئول کمیته برنامه‌های منطقه‌ای و محله‌محور با اشاره به با اجرای ۲۸۰ برنامه در محلات شهر اصفهان و تعیین یک دبیر برای هر منطقه اظهار کرد: کاروان‌های شادی شامل شادپیمایی ۳۰ تن‌پوش عروسک است که با حرکت در محلات و تبلیغ جشنواره سینماها و فیلم‌ها را به بچه‌ها معرفی می‌کنند؛ قطار شادی نیز در معابر و گذرهای شهری در این یک هفته حرکت می‌کند. در دیگر برنامه‌ها نیز جشنواره به کودکان و نوجوانان معرفی شده و از آن‌ها برای حضور در جشنواره دعوت به عمل می‌آید.

وی افزود: برخی از فیلم‌های جنبی جشنواره هر روز در ۲۰ مرکز در نقاط مختلف محلات و مناطق پخش می‌شود و همچنین دو سینمای سیار هر شب در یک محله پخش فیلم دارد و سعی شده که اکثر بچه‌ها از فضای جشنواره بهره‌مند شوند؛ برای کودکانی که به دلایل مختلف ازجمله بیماری یا معلولیت امکان حضور در سینماها را ندارند، برنامه‌ریزی شده است که برنامه‌های جشنواره در مکان آنها اجرا شود.

عدم اجرای برنامه های جانبی در نقاط شاخص نصف جهان

نکته مهم این است که گرچه قطار شادی، شادپیمایی، تئاترهای کودک و نوجوان، بازی‌های خلاق و تفریحی مرتبط با حوزه کودک و نوجوان و اکران فیلم‌های سینمایی از جمله برنامه‌های جنبی این جشنواره بود که قرار بود برای کل شهر اصفهان شادی و نشاط به همراه بیاورد اما متاسفانه پراکندگی مناسبی در محلات شهر را در این ارتباط شاهد نبودیم به نوعی که در کمال تعجب بر خلاف سالهای پیش حتی شاهد برگزاری این نوع برنامه ها در نقاط شاخص اصفهان مانند میدان نقش جهان نبودیم.

و اما یکی از تغییرات مهم در اکران سی و پنجمین جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان حذف دوبله همزمان فیلمهای خارجی در هنگام اکران است که ضربه زیادی به جشنواره کودک زد.

امسال فیمهای خارجی با زیرنویس همزمان پخش شدند که خود یک اشکال است چراکه این جشنواره برای کودکان است و دنبال کردن موضوع داستان فیلم و همزمان دنبال کردن مفهوم دیالوگهای خارجی به یقین برای کودکانی که سواد دارند نیز سخت است، اما نکته مهم تر این است که همواره دوبله همزمان فیلمها یکی از نقاط جذابیت جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان بوده است که مخاطبان بی شمار برای جشنواره به همراه می آورده است.

حذف این بخش به گفته مهری اکبری عضو انجمن سینماگران استان اصفهان و عضو گروه دوبله همزمان جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان در دوره‌های قبل از سوی پایتخت انجام شده است که اقدامی عجیب به نظر می رسد.

وی در گفت و گو با رسانه ها با تاکید بر اینکه تلاش زیادی برای برگزاری این جشنواره صورت گرفته است، گفت: امیدواریم در جشنواره سال بعد دوبله همزمان در جشنواره گنجانده شود چراکه یکی از بخش‌های جذاب و هیجان انگیز این جشنواره همان دوبله همزمان بود که کودکان و نوجوانان نسبت به‌آن اشتیاق زیادی نشان می‌دادند.

وی افزود: هنوز پاسخ قانع‌کننده‌ای برای علت حذف این بخش در سی و پنجمین جشنواره فیلم بین‌المللی کودکان و نوجوانان دریافت نکرده‌ام و نمی‌دانم چرا دوبله همزمان حذف شده است؟! چرا هنرمندان اصفهان یا سانسور و یا حذف می‌شوند؟!

ضیق وقت برای دریافت آثار، دلیل حذف دوبله همزمان فیلمها!

اما در این ارتباط مجید زین العابدین، دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان عقیده دیگری دارد، وی با تشریح روند برگزاری این جشنواره دلیل حذف دوبله همزمان از جشنواره را ضیق وقت برای دریافت آثار اعلام کرد و اظهار کرد: از نظر کیفی سعی کردیم حداکثر کیفیت را داشته باشیم تا حذف برخی قسمت‌ها آسیبی به کیفیت جشنواره وارد نکند.

وی افزود: البته در جلسه‌ای که در ستاد جشنواره برگزار می‌شود موضوع باید به صورت تخصصی بررسی شود.

و اما فیلمهایی که امسال به جشنواره کودک رسیده است، همانند سالهای گذشته در دو بخش برای کودکان و درباره کودکان می توان ارزیابی کرد، موضوعی که همانند سالهای پیش مورد انتقاد داوران است اینکهاغلب کارشناسان بر این عقیده اند فیلمهای جشنواره کودک و نوجوان باید مختصاین گروه سنی باشد و در غیر این صورت جشنواره فرقی با فستیوالهایی مانند جشنواره فجر ندارد، به نوعی که هر ساله بسیاری از فیلمهای جشنواره کودک در دیگر جشنواره های فیلم نیز حضور دارند.

شاید یکی از دلایل رونق کمتر جشنواره امسال نسبت به سالهای گذشته، قیمت بالای بلیت سینما باشد، سالهای گذشته شهرداری اصفهان تعدادی از بلیتهای جشنواره را خریداری و با قیمت کمتر و یا رایگان در اختیار اقشار مختلف مردم قرار می داد

در این ارتباط یکی از اعضای ستاد سی و پنجمین جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان نیز با وارد دانستن انتقادات رسانه ای درباره برگزاری ضعیف جشنواره کودک و نوجوان اظهار کرد: شاید یکی از دلایل رونق کمتر جشنواره امسال نسبت به سالهای گذشته، قیمت بالای بلیت سینما باشد، سالهای گذشته شهرداری اصفهان تعدادی از بلیتهای جشنواره را خریداری و با قیمت کمتر و یا رایگان در اختیار اقشار مختلف مردم قرار می داد.

مرتضی اسماعیلی از نقاط قوت جشنواره امسال را برگزاری برنامه های جانبی متعدد برشمرد و افزود: این امر می توانست به یکی از اصلی ترین نقاط قوت جشنوار بدل شود اما متاسفانه این برنامه ها بیشتر در حاشیه شهر و یا محلات برگزار شد و کمتر شاهد شور و نشاط جشنواره ای در دل خیابانهای شهر کمتر بودیم در حالی که ما انتظار اجرای برنامه های جانبی به قوت مراسم افتتاحیه را داشتیم.

وی از انتقادات مهم به جشنواره امسال را عدم انتخاب داوران نوجوان از مناطق محروم شهر اصفهان دانست وتاکید کرد: متاسفانه در یک انتخاب عجولانه، اغلب داوران کودک از میان فرزندان و اعضای خانواده مسئولان نهادها انتخاب شده بودند که حضور پر رنگ این افراد در کنار اندک داوران کودک و نوجوان دیگر در شان جشنواره نبود.

این عضو ستاد سی و پنجمین جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان با اشاره به اینکه برخی انتقادات جدی به برگزاری مراسم افتتاحیه وارد بوده است که همین امر عامل استقبال کمرنگ رسانه ها از جشنواره امسال بود، تاکید کرد: از نقاط قوت جشنواره تشکیل کمیته های متعدد جداگانه برای بالابردن سطح کیفی جشنواره بود که وظایف گروه ها را متمایز می کرد اما برگزاری ضعیف جشنواره بر این نقطه قوت نیز تاثیر منفی داشته است.

وی با ارزیابی نسبتا متوسط از سطح کیفی فیلمهای جشنواره گفت: در این جشنواره هم شاهد اکران فیلمهای قوی «درباره کودکان» بودیم و هم در کنار فیلمهای «برای کودک» خوبی مانند ایلیا در جست و جوی قهرمان و کاپیتان، فیلمهای ضعیف «برای کودک» خودنمایی می کرد؛ باید یک بار برای همیشه جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان در زمان انتخاب فیلمها تکلیف خود را با این موضوع (برای کودک یا درباره کودک) مشخص کند.

عدم حمایت جدی پایتخت، از دلایل ضعف جشنواره امسال

به عقیده کارشناسان عدم حمایت جدی از سوی پایتخت همانند سالهای گذشته را می توان از دلایل ضعف جشنواره امسال دانست چراکه برای برگزاری این جشنواره بین المللی که سالها با برند اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام برگزار شده است، باید همه نهادهای مسئول مانند بنیاد فارابی و مسئولان پایتخت باید درگیر باشند نه اینکه این مسائلی کوچک به یک نقطه ضعف برای از رونق افتادن جشنواره تبدیل شود.

در این ارتباط دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان با بیان اینکه امکان برگزاری این جشنواره در نقاط دیگر کشور برای بنیاد فارابی وجود داشت، اظهار کرد: وجه تمایز کار تبدیل جشنواره به یک رویداد فرهنگی و هنری است که توانسته تمام شهر اصفهان را با خود همراه کند و این یکی از دستاوردهای جشنواره برای شهر اصفهان است.

وی با انتقاد از اینکه بسیاری از دیدگاه‌ها بیانگر نگاه بومی به جشنواره است، افزود: باید به این موضوع توجه داشت که این جشنواره ملی و بین‌المللی است و باید مزایا و معایب را از دیدگاه‌ها و زاویه‌های مختلف بررسی کرد.

دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان سینما را مظهر دیپلماسی عمومی و زبان مشترک بین ملت‌ها و هنر تبادل فرهنگ‌ها و تمدن‌ها را در ذات و ماهیت دانست و اظهار کرد: این جشنواره وارد حافظه تاریخی و هویت فرهنگی اصفهان شده است.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری جشنواره در اصفهان طبیعتا در رشد و بالندگی کودکان و نوجوانان اصفهان تاثیرگذار است افزود: این جشنواره سرشار از شور و شوق و هیاهوی کودکان و نوجوانان است که از یک سو اندیشه و خلاقیت هنری سینماگران کودک و نوجوان را به رخ می‌کشد و از دیگر سو نشاط و ذوق دنیای کودکی را در سرزمین سینما متجلی می‌کند.

به گفته کارشناسان برای جلوگیری از تکرار چنین برگزاری ضعیفی در قبال جشنواره هایی که نام بین المللی بر پیشانی خود دارند در سالهای آینده، باید مسئولان شهری و استانی در انتخاب تیم های برگزاری و پوشش رسانه ای، برای صلاحیت و تخصص ارزش بیشتری قائل شوند

همچنین کمال حیدری، معاون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهردار اصفهان با اشاره به هم‌افزایی شهرداری اصفهان و برگزارکنندگان سی و پنجمین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان اظهار کرد: ما فقط به دنبال اکران فیلم‌ها نیستیم هرچند این وظیفه اصلی جشنواره است، امیدوارم بتوانیم با این تعامل، خاطرات خوشی را برای داوران و خبرنگاران کودک و نوجوان رقم بزنیم.

وی با بیان اینکه حدود ۹۰۰ نفر داور کودک و نوجوان در این دوره از جشنواره حضور دارند، اظهار کرد: .در نشست خبرنگاران نوجوان با هنرمندان، نیازها و رویکردهای بین نسل از زاویه دید بچه‌ها گره می‌خورد؛ ما این هفته را بهانه کردیم که یک هفته شاد و کودکانه برای کودکان و نوجوانان داشته باشیم زیرا فضای کودکانه فضایی شاد و سالم است و در ۲۰۰ محله شهر اصفهان، ۲۸۰ برنامه جنبی بصورت گسترده اجرا در مدت جشنواره اجرا می‌شود.

تردیدی وجود ندارد که برگزاری فستیوال هایی مانند جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان از ابعاد مختلف می تواند در رشد و پرورش کودکان و نوجوانان و نشاط جامعه موثر باشد، از یک سو حضور کودکان به عنوان داور و خبرنگار از سنین پایین حتی برای مدت کوتاهی می تواد در استعداد سنجی، افزایش قدرت بیان و اعتماد به نفس آنها برای حتی شغلهای غیر مرتبط در آینده موثر باشد و از سویی حضور کودکان در کنار یکدیگر و همراهی خانواده ها، می تواند شور اجتماعی - جشنواره ای در سرتاسر شهر به جریان بیاندازد اما در این میان ضعف در «انتخاب ها» مشکل اصلی جشنواره امسال تلقی می شود.

به گفته کارشناسان برای جلوگیری از تکرار چنین برگزاری ضعیفی در قبال جشنواره هایی که نام بین المللی بر پیشانی خود دارند در سالهای آینده، باید مسئولان شهری و استانی در انتخاب تیم های برگزاری و پوشش رسانه ای به جای توجه به انتخاب افراد از یک تیم خاص، برای صلاحیت و تخصص ارزش بیشتری قائل شوند، چراکه امسال به جای پیشرفت، شاهد ضعفی عجیب در برگزاری دو جشنواره مهم آن هم در کلان شهری با عظمت اصفهان بودیم.

منبع: خبر آنلابن

533444